2026-08-05, 23:19
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Givetvis finns det undantag. Men det är också en risk som arbetsgivare behöver ta när vi anställer unga personer.

Extremt höga kostnader för lön och sociala avgifter, heltidsanställning direkt så blir svårt att bli av med en anställd som bara sjukskriver sig hela tiden, bortskämda med dålig arbetsmoral osv.

För deras lön kan jag anställa 2-3 stycken i Ungern, Rumänien, Spanien med omnejd och där kan vi mycket enklare sparka personal också.

Det märkliga är att svenska arbetsgivare ändå föredrar folk under 35. Särskilt med tanke på vab och allt annat ungdomar pysslar med, renoveringar mm.
Citera
2026-08-05, 23:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.
Snart har vi alla pensionerat oss. Under mina nästan 40 år hade jag inte många sjukdagar förutom när jag brutit foten och en operation.

Skulle tro det behövs fler karensdagar, inte färre för att bota Måndagssjukan och "ångest"
Citera
2026-08-05, 23:23
Medlem
Citat:
Det är just det som arbetsgivare gör. Vi flyttar på delar av verksamheterna utomlands antingen till Europeiska länder eller ännu längre. Effekten kan man bland annat läsa här på flashback - gnälls att jobben flyttar utomlands och det inte finns några jobb som inte kräver lång erfarenhet.

Som man bäddar får man ligga.
Jag skiter fullständigt om du tvingas anställa människor utomlands. Vill du ha svensk ung arbetskraft, så kommer du behöva anställa de som tråden handlar om.

Om det gnälls på Flashback om det är totalt ointressant.
Citera
2026-08-05, 23:25
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Jag skiter fullständigt om du tvingas anställa människor utomlands. Vill du ha svensk ung arbetskraft, så kommer du behöva anställa de som tråden handlar om.

Vi "tvingas" inte anställa utan det är ett val som vi arbetsgivare oftare gör och vi kommer se detta bli vanligare framöver. Många företag förlägger stora delar av sina verksamheter utomlands just pga kostnaderna och även anställningslagarna (även om denna delen talas det lite tystare om).

De som straffas är i slutändan lata generation Z.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-08-05 kl. 23:28.
Citera
2026-08-05, 23:27
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det märkliga är att svenska arbetsgivare ändå föredrar folk under 35. Särskilt med tanke på vab och allt annat ungdomar pysslar med, renoveringar mm.

Beror helt på vilken yrkesroll det handlar om. Men givetvis är "ung" ålder något som premieras om allt annat är lika mellan andra kandidater.

Men dessa unga resurser kan vi anställa även i Baltikum. Finns oändliga omorganisationer senaste åren som gjorts där uppsägningar skett för att delarna förlagts utomlands.
Citera
2026-08-05, 23:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Eller så flyttar alla arbetsgivare jobben utomlands precis som Oversittarchefen säger. Visst, kvar blir sjukvården, kommunen och pizzabagarna. Allt större del av både industrin och matindustrin flyttar fabrikerna till andra EU länder. Bra va?
Citera
2026-08-05, 23:33
Medlem
burialhexs avatar
hade en som ringde o sjuka sig,anledning: bakfull.
sa åt han att han aldrig behövde komma in igen.

2 dagar senare ringde hans mamma o tyckte att det hade räckt med en varning...
Citera
2026-08-05, 23:33
Medlem
Citat:
För deras lön kan jag anställa 2-3 stycken i Ungern, Rumänien, Spanien med omnejd och där kan vi mycket enklare sparka personal också.
Varför gör du inte det då?
Citera
2026-08-05, 23:38
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Varför gör du inte det då?

Det är precis det vi gör. Exakt som alla andra företag så flyttar vi olika delar till andra europeiska länder.

Oftast handlar det om backoffice och typiska kontorsjobb. Väldigt liten anledning att ha hela bemanningen i Sverige. Men även produktionsanläggningar osv flyttar till andra länder. Processen tar lite tid speciellt om det handlar om en fabrik som ska sättas upp.

Titta upp själv så ska du se att de allra flesta storföretag har servicekontor lite överallt i Europa - det sägs upp i Sverige och jobben flyttas dit.
Citera
2026-08-05, 23:43
Medlem
Citat:
Tyvärr ja det stämmer.

Samtidigt så gnäller dom att jobben flyttar utomlands till låglöneländer. Det är inte alltid bättre arbetsmoral utomlands - men lägre löner. Finns ingen anledning och betala så höga löner plus arbetsgivaravgifter för såhär lata människor som man i regel finner i Sverige.

Mycket handlar väl också om att löner och arbetsvillkor från låglöneländer har importerats.

Lustigt hur högerfolk än en gång sitter och drömmer sig tillbaka till hur bra det var förr men hatar hur samhället var uppbyggt och fungerade under tiden dom tycker var så underbar.
Citera
2026-08-05, 23:53
Medlem
Citat:
Det är precis det vi gör. Exakt som alla andra företag så flyttar vi olika delar till andra europeiska länder.

Oftast handlar det om backoffice och typiska kontorsjobb. Väldigt liten anledning att ha hela bemanningen i Sverige. Men även produktionsanläggningar osv flyttar till andra länder. Processen tar lite tid speciellt om det handlar om en fabrik som ska sättas upp.

Titta upp själv så ska du se att de allra flesta storföretag har servicekontor lite överallt i Europa - det sägs upp i Sverige och jobben flyttas dit.
Jo, att man hamnar utomlands ibland när man ringer någons växel, det vet jag.

Blir massa konstiga missförstånd.

Beställde färdtjänst till min gamla mor en gång, de som svarade fanns i Indien eller liknande.
Inte lätt att förklara vilken vårdcentral vi var på.

Sen, har jag fått intrycket att företagen plockar hem jobben nu istället.
Detta efter alla problem som visade sig under pandemin med Covid.
I alla fall produktionsjobben.

Kinesernas ekonomi går ju inget vidare längre efter att Europa och USA gör så, tar hem jobben.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-06 kl. 00:26.
Citera
2026-08-05, 23:54
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Mycket handlar väl också om att löner och arbetsvillkor från låglöneländer har importerats.

Lustigt hur högerfolk än en gång sitter och drömmer sig tillbaka till hur bra det var förr men hatar hur samhället var uppbyggt och fungerade under tiden dom tycker var så underbar.

Hängde inte med vad du exakt menar med "importerats" men självklart är arbetsvillkor, anställningslagarna och lönerna en helt annan än i Sverige.

Som chef så är mitt uppdrag att se till att ägarna tjänar så mycket pengar som möjligt. Det görs bland annat att pressa lönerna. Sedan hela den biten med LAS och hur svårt det är att göra sig av med lata Z generationen som kräver 30K plus övertid, plus 6 veckors semester, plus senaste iphone, plus Macbook pro.

Ett exempel, i Bucharest kan vi kapa lönerna med hälften jämfört med Sverige och mycket mer än så om det är i en annan del av Rumänien. Mycket enklare att sparka personal, vilket de även känner till och arbetar hårdare för de vet att de kan förlora jobbet om de börjar ringa och sjukskriva sig bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in