2026-08-06, 16:44
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Det är ett illavarslande citat. Jag frågar mig om han minns ett samtal glasklart, men inte vågar stå på sig fullt ut av rädsla för att bli kontroversiell, ifrågasätta Lisbeth offentligt eller av rädsla för att det är han själv som minns fel. De flesta kan nog relatera till konceptet att tona ner sig själv något av sociala skäl fast man är helt säker i en fråga internt.

Det är ett illavarslande citat. Det har du rätt i. Det är illavarslande att journalister inte har bättre källkritik och självkritik än så.

Det är uppenbart att samtalen med journalister på mordplatsen påverkade mordnattens förhör, att Delsborn dementerade att han såg ett samtal (i Dagens Eko och Aktuellt dagen efter mordet) och att andra förhöret den 14 mars inte nämner ett samtal. Att Delsborn inte såg ett samtal är ännu tydligare i vittnesmålen i Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt 1989. Vittnesuppgifterna från Lisbeth Palme (T116-D) och Inge Mårelius (E107-B) utesluter ett samtal.

Den vita pilen i Eko-intervjun visar fel plats. Delsborn upptäckte paret Palme och GM när de var söder om Dekorimas ingång. Bara någon sekund före skotten. Inte när de var norr om ingången. Som framgår i förhören med Delsborn och även i förhören med Inge Mårelius. Gärningsmannen väntade strax söder om ingången, lät paret Palme passera och gick sedan ifatt dem bakifrån.

En intressant fråga (som inte ställdes till Mårelius) är om GM var vänd mot skyltfönstret när paret Palme passerade honom. Att GM vid något tillfälle var vänd mot skyltfönstret framgår i förhöret i Stockholms tingsrätt 1989.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-06 kl. 17:19.
Citera
2026-08-06, 16:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det där är som att säga att en kopp kaffe faktiskt inte är en dryck, det är en samling upphettade syre och väteatomer tillsammans med kol och spårmineraler. Du bearbetar meningar så djupt att det blir kvantmekanik och du kan utläsa vad som helst. Istället för att bara lyssna på vad vittnet faktiskt säger.

Du säger att det "bara var en tanke" och inga belägg. Som om ett vittnes intuitiva intryck av en situation inte har ett värde i sig.

Ett vittnes intuitiva intryck av en situation kan ha stort värde.

Om intrycket stöds av andra uppgifter.
Citera
2026-08-06, 17:09
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det säger han också till Gunnar Wall.
Enligt förhörsprotokollet 0301 säger han sig se paret vänt med ryggen mot honom. Mannen med ryggen mot husfasaden. Jag skulle också ha uppfattat detta som att trion samtalade.

Vittnesmål går ju alltid isär pga felperception, minnesluckor, etc men det synes mig väl lättvindigt att bara vifta bort uppgifterna om någon slags interaktion mellan gm och offren.

Alternativt om det på något vis kan stötta Knattarnas teori om vissa stopp strax före Dekorima som framkommit dåligt i förhören med LP.

LOP stannar till och tittar in i ett fönster. Bara ett par meter till höger väntar GM. Delsborn tittar åt vänster och råkar fånga vyn i exakt de 1-3 sekunder som alla inblandade står stilla. Han tolkar det som ett möte. Det kan också passa med detaljen om att paret hade "ryggen vänt mot honom".
Citera
2026-08-06, 17:24
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Alternativt om det på något vis kan stötta Knattarnas teori om vissa stopp strax före Dekorima som framkommit dåligt i förhören med LP.

LOP stannar till och tittar in i ett fönster. Bara ett par meter till höger väntar GM. Delsborn tittar åt vänster och råkar fånga vyn i exakt de 1-3 sekunder som alla inblandade står stilla. Han tolkar det som ett möte. Det kan också passa med detaljen om att paret hade "ryggen vänt mot honom".

Jag förundras över sättet du läser förhör på.

"De stannade inte pä Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt" (T116-D).

Innan du tröttar läsarna med fru Nordström: Det är förklarat. I ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-06 kl. 17:32.
Citera
2026-08-06, 17:31
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Även om Lisbeth förnekar att hon tittade i några skyltfönster efter Sari är min hypotes att hon medvetet förtiger det eftersom det skulle kunna få henne och OP att verka ouppmärksamma. Hon vill helt enkelt inte ta på sig något ”ansvar” för att de missade GM.

Men vill poängtera att det är en hypotes och inget man kan sluta sig till.
Citera
2026-08-06, 18:03
Medlem
HAARPs avatar
...I Holmérs anteckningar daterade 25 mars står det ”När de hade kommit över till motsatta sidan så gick de och tittade i några affärer. Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm.”

I den odaterade sammanfattningen som följer ovanstående anteckningar står det: ”Därefter promenerade de Sveavägen söderut på den östra gångbanan. De gick inte arm i arm just då utan Olof Palme gick några steg före och ibland några steg efter Lisbeth Palme.”

Troligen är det just av skälet att man tittar lite i skyltfönster och gångsättet skulle kunna tyda på att de var för sig stannar till vid mer än ett skyltfönster när de kommit över på östra sidan på väg fram mot Dekorima.
Senast redigerad av HAARP 2026-08-06 kl. 18:07.
Citera
2026-08-06, 18:13
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
...I Holmérs anteckningar daterade 25 mars står det ”När de hade kommit över till motsatta sidan så gick de och tittade i några affärer. Ibland gick de var för sig, men när skottet small gick de arm i arm.”

I den odaterade sammanfattningen som följer ovanstående anteckningar står det: ”Därefter promenerade de Sveavägen söderut på den östra gångbanan. De gick inte arm i arm just då utan Olof Palme gick några steg före och ibland några steg efter Lisbeth Palme.”

Troligen är det just av skälet att man tittar lite i skyltfönster och gångsättet skulle kunna tyda på att de var för sig stannar till vid mer än ett skyltfönster när de kommit över på östra sidan på väg fram mot Dekorima.

Frågan är om det finns två typer av stopp här, "riktiga" liknande det vid Sari där man står helt still 10-15 sekunder. Därefter sker kanske ett och annat småstopp på någon sekund eller två. Lisbeth menar att inte fler "riktiga" stopp skedde och de övriga framkommer dåligt.

Det är subjektivt men personligen har jag en del svängrum rörande LP mentalt, hennes ego och Polisens tassande i kombination kan mycket väl ha resulterat i missar.
Citera
2026-08-07, 01:20
Medlem
Tror fortfarande Lisbeth va inblandad på något sätt 😂🫣 gubben va la och doppade någon annanstans och ville ha bort honom...enkelt lätt! Anlita ett fyllo eller en polis eller något...schmääk...enkelt och lätt! Vem skulle misstänka henne menar jag...dessutom inte 1986 😂
Citera
2026-08-07, 06:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brucewayne79
Tror fortfarande Lisbeth va inblandad på något sätt 😂🫣 gubben va la och doppade någon annanstans och ville ha bort honom...enkelt lätt! Anlita ett fyllo eller en polis eller något...schmääk...enkelt och lätt! Vem skulle misstänka henne menar jag...dessutom inte 1986 😂

Ja, så här lät det när den iskalla mordkonspiratören Lisbeth plötsligt bestämde sig för att försöka ”sätta dit” en oskyldig efter 2,5 års betänketid:

I en ny intervju berättar Olof Palmes statssekreterare att han blev uppringd av Lisbet efter utpekandet. Då var hon övertygad om att hon hade pekat ut mördaren.

– Det är den enda gången jag har hört henne gråta i telefonen. Fullständigt tillintetgjord. ”De kommer inte tro på mig. De kommer inte tro på mig. Det var ju han”. Det var en fullständig chock för henne att det var det. Det är inte så att hon projicerade något, att hon ville eller önskade att det skulle vara… tvärtom, var hon övertygad om att det inte var mördaren hon skulle konfronteras med utan att det var någon annan person som de hade hittat, säger Dahlsten i dokumentären.

Vilket mordiskt skådespel av Lisbeth. Och hennes söner kan bekräfta hur hon höll uppe den mordiska charaden livet ut och spelade förtvivlad över att Christer Pettersson gick fri. Hon kanske gick en topphemlig teaterutbildning bekostad av SÄPO för att även i privata sammanhang kunna gråta på kommando och låtsas vara övertygad om Christers skuld livet ut.

Det är bara de vassaste knivarna i lådan som insett att Lisbeth är inblandad och har mord i blicken.
Senast redigerad av Knattarna 2026-08-07 kl. 06:43.
Citera
2026-08-07, 07:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brucewayne79

Varför skulle Lisbeth ha bett fyllot eller polisen att skjuta hennes man när hon själv var närvarande? Varför skulle fyllot eller polisen ha skjutit Lisbeth också? Var undersköterskan Lena Östeman (som tog hand om Lisbeths skada) också inblandad?

Vore det inte bättre att låta bli att skjuta Lisbeth och skjuta Olof när hon inte var närvarande? Om hon var anstiftaren till brottet? Skicka din "lösning" till en journalist. Några av dem trodde att Lisbeth ljög om ett samtal som ingen såg.
Citera
2026-08-07, 08:48
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, så här lät det när den iskalla mordkonspiratören Lisbeth plötsligt bestämde sig för att försöka ”sätta dit” en oskyldig efter 2,5 års betänketid:

I en ny intervju berättar Olof Palmes statssekreterare att han blev uppringd av Lisbet efter utpekandet. Då var hon övertygad om att hon hade pekat ut mördaren.

– Det är den enda gången jag har hört henne gråta i telefonen. Fullständigt tillintetgjord. ”De kommer inte tro på mig. De kommer inte tro på mig. Det var ju han”. Det var en fullständig chock för henne att det var det. Det är inte så att hon projicerade något, att hon ville eller önskade att det skulle vara… tvärtom, var hon övertygad om att det inte var mördaren hon skulle konfronteras med utan att det var någon annan person som de hade hittat, säger Dahlsten i dokumentären.

Vilket mordiskt skådespel av Lisbeth. Och hennes söner kan bekräfta hur hon höll uppe den mordiska charaden livet ut och spelade förtvivlad över att Christer Pettersson gick fri. Hon kanske gick en topphemlig teaterutbildning bekostad av SÄPO för att även i privata sammanhang kunna gråta på kommando och låtsas vara övertygad om Christers skuld livet ut.

Det är bara de vassaste knivarna i lådan som insett att Lisbeth är inblandad och har mord i blicken.

Ulf Dahlsten har länge varit en stark lobbyist för CP och jag måste säga att jag inte helt litar på hans beskrivningar. Det ständiga skarvandet och subtila förbättringarna hemsöker varje vrå av CP-spåret, bland annat från S-ledare som ställde upp för Lisbeth (av sympati, inte mörkläggning).

Jag har alltid snarare tyckt Lisbeths utpekande har något svårplacerat lamt över sig i de primärkällor som finns, exempelvis formuleringar som "han stämmer på min beskrivning" som nästan låter meta.

Sen stämmer det att det är en stretch att involvera henne. Ett visst ego kan räcka långt.
Senast redigerad av TFX17 2026-08-07 kl. 08:57.
Citera
2026-08-07, 09:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ulf Dahlsten har länge varit en stark lobbyist för CP och jag måste säga att jag inte helt litar på hans beskrivningar. Det ständiga skarvandet och subtila förbättringarna hemsöker varje vrå av CP-spåret, bland annat från S-ledare som ställde upp för Lisbeth (av sympati, inte mörkläggning).

Jag har alltid snarare tyckt Lisbeths utpekande har något svårplacerat lamt över sig i de primärkällor som finns, exempelvis formuleringar som "han stämmer på min beskrivning" som nästan låter meta.

Sen stämmer det att det är en stretch att involvera henne. Ett visst ego kan räcka långt.

Problemet kvarstår, varför pekade hon ut just CP så långt efter mordet om hon inte genuint trodde på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in