Citat:
Ursprungligen postat av
TFX17
Den exakta formuleringen från 86-03-01 med Björkman är "...såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra". Senare läggs det till att AB "fick den bestämda uppfattningen att nämnda sällskap verkade känna varandra".
Dessa två passager tillsammans kan utan tvekan tolkas som stöd för ett samtal.
Jag är av olika skäl också skeptisk mot, ska vi kalla det Konversationsscenariot, men jag förundras över sättet du läser förhör på. Du har alltid en extrem akademisering som bortförklarar någonting ordagrannt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Faktiskt, en formulering som fångar atmosfären i mötet.
Olof Palme var ju den som inte hade något emot att Mårten och Ingrid följde med till Dekorima och det var Ingrid som drog sig ur med en ursäkt.
Så frågan kvarstår, vem stod paret Palme så nära att när det väl "hände" dvs skottet så sa Lisbeth ungefär;
Men, vad gör du?
Om jag inte minns fel.
Jag förundras över sättet du läser förhör på.
Björkman den 1 mars 1986: "Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra."
Björkman såg paret Palme och gärningsmannen (som gick ifatt paret bakifrån). Under fem meter. Björkman såg alla tre bakifrån. På ett avstånd av minst sju meter (eftersom Björkman bara hade ett steg till Dekorimas ingång när skotten kom).
"De" såg ut att ha trevligt.
"De" såg ut att småprata med varandra. Oklart om Björkman menar paret Palme och mannen som gick ifatt dem bakifrån eller bara paret Palme. Självklart inget belägg för att paret pratade med GM.
Björkman den 3 mars 1986: "Björkman har ingen uppfattning om att dom gick och pratade med varandra men å andra sidan säger han att så nära varandra som dessa 3 personer gick under den väg som dom gick fram så fann han det ganska naturligt att dom skulle prata med varandra."
Björkman har ingen uppfattning om att dom gick och pratade med varandra. Självklart inget belägg för att paret pratade med GM.
Björkman den 25 mars 1987: "Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."
Björkman har ingen uppfattning alls. Att de var i sällskap var bara en
"tanke". Självklart inget belägg för att paret pratade med GM.