2026-08-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är ju dopplereffekten ändå vital för att få egenrörelseinformation från radarekot. Algoritmerna kan vara komplexa i verkligheten, men i princip mäter radarn (via dopplereffekten) hastigheten hos ekot och integrerar sedan radarns egen hastighet och riktning med de värden den har uppmätt från radarekot. Då mäter man avståndet och den relativa vinkeln och beräknar därefter radarekots absolutriktning, absoluthastighet, jämför med egen absolut riktning och -hastighet och avgör sedan vilka ekon som kommer att komma nära den egna framtida positionen och dessutom hur nära, framför eller bakom. (Sökord ARPA) "Idag" har alla fartyg AIS varvid information om riktning och hastighet kan rapporteras och man slipper beräkna den. Sparar möjligen datakraft, och fartyg utan AIS (typ, snipan) måste man ändå detektera och mäta in. Men en juste radar gör detta åt styrman...

I moderna system (funnits även på fritidsbåtar ett 20-tal år, minst) gör man detta automatiskt och presenterar information ovanpå radarskärmen (egentligen, en stor display där man kan ha sjökortet, radarbilden i stort och alla rörliga ekon bortsorterade från orörliga.)

ARPA och Doppler är inte samma sak.

Doppler - en radar med dopplerförmåga mäter frekvensmodulationer mellan utsänd och reflekterade signaler för att avgöra hastigheten på objektet. Liksom ambulansens ljudvågor ändrar frekvens när den kör emot eller iväg från dig. Detta gör att ekon med rörelse direkt kan identifieras, på bred front innan man vet att man har ett mål i ett enda radarsvep

ARPA - fungerar med målidentifiering. Man antingen markerar eller låter radarn automatiskt ett mål och radarn räknar räknar ut relativ förflyttning mellan flera svep. Brukar ta 5-10 sekunder.

Fördelen med doppler är att regndroppar faller rakt ned och en snipa rör på sig. Är det då mycket klutter kan man identifiera en snipa utan att ha en tydlig bild av ett mål. Det är svårt att leverera dopplerförmåga på klassiska magnetronradarer. Wärtsilä NACOS lanserade doppler med sin S-band solid state 2019.

Och lite kuriosa:
När jag låg i ubåt använde ubåtsjakten doppler i sina sonarer. Om vi gjorde framfart kunde det se att vi förflyttade oss i förhållande till allt annat brus i havet och snabbare identifiera oss. Givetvis la vi oss 90 grader och försvann igen...
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-06 kl. 16:26.
Citera
2026-08-06, 16:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om lotsen inte är beroende av rederiernas välvilja, så gissar jag att det senare är exakt vad han kommer att säga i förhören. Och till Haverikommissionen.

Styrbordsfarare är som demmidekkare. De ser sig gärna om. Men inte lika ofta.

Och så är det skillnad på seglare och snipafarare. En seglare kan inte ligga lika långt styrbord för att han då antingen riskerar lä av land eller inte har plats att falla av. Så om en seglare ligger "bara" 100 m SB är det mera ursäktligt än om en snipa gör det. Å andra sidan borde en seglare vara mera synlig. Men åker fartyget i blindo så...

Som seglare själv är man ju helt odräglig i sällskap (med motorbåtar). Flänger hit och dit, kör inte rakt fram, kör sakta ibland och skitfort ibland. Sedan tränger man sig fram, utan hänsyn framför alla snipor och motorbåtar, precis som der j-a lakanspinnen skulle ge någon sorts företräde. Och så vinkar idioten bara på andra segelbåtar, motorbåtar ger han fingret. Vi vill också fram.

Det KAN kanske vara så att segelbåtens inneboende egenskaper gör att seglare tänker sig för en smula längre och mindre aggressivt (när det inte är kappsegling). Man får vanligen företräde där man har rätt till det, dock. Jag klagar sällan. Men oförmågan att minska farten enkelt (i medvind) och segla överhuvud taget rakt mot vinden gör ju att man får tänka till litet extra. För en seglare är ju en 90-gradersvändning vid kanten av leden helt förväntad, för en icke-seglare är den kanske inte det.
Citera
2026-08-06, 16:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
ARPA och Doppler är inte samma sak.

Doppler - en radar med dopplerförmåga mäter frekvensmodulationer mellan utsänd och reflekterade signaler för att avgöra hastigheten på objektet. Liksom ambulansens ljudvågor ändrar frekvens när den kör emot eller iväg från dig. Detta gör att ekon med rörelse direkt kan identifieras, på bred front innan man vet att man har ett mål i ett enda radarsvep

ARPA - fungerar med målidentifiering. Man antingen markerar eller låter radarn automatiskt ett mål och radarn räknar räknar ut relativ förflyttning mellan flera svep. Brukar ta 5-10 sekunder.

Fördelen med doppler är att regndroppar faller rakt ned och en snipa rör på sig. Är det då mycket klutter kan man identifiera en snipa utan att ha en tydlig bild av ett mål.

Och lite kuriosa:
När jag låg i ubåt använde ubåtsjakten doppler i sina sonarer. Om vi gjorde framfart kunde det se att vi förflyttade oss i förhållande till allt annat brus i havet och snabbare identifiera oss. Givetvis la vi oss 90 grader och försvann igen...

Doppler är ett frekvensskiftfenomen, som kan användas praktiskt för att avgöra om ett radareko närmar sig, fjärmar sig eller är på samma avstånd. Effekten kan bara utnyttjas om man kan mäta dopplerskiftet och sätta det i en kontext.

Sedan kanske någon vill kalla något för "en dopplerradar" emellanåt. Det är allt jag säger ytterligare om den saken. Tror jag.
Citera
2026-08-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag uppfattar informationen från RayMarine som att doppler är högst relevant idag, för att identifiera rörliga föremål.
https://www.raymarine.com/sv-se/vara-produkter/marin-radar/quantum/quantum-2-q24d-radom

Finns säkert prylbögar som köper det.

Känns enklare att ha koll
Citera
2026-08-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Antingen väjer man tydligt och i god tid eller så gör man det när det är uppenbart att endast upphinnande fartygs manövrar inte är nog för att undvika kollision.

Disclaimer. Jag anser att Misje Verde är huvudansvarig för olyckan. Jag diskuterar här vilka regler snipan kan tänkas ha brutit mot.
Snipan ska hålla väl till höger i trång farled..så att upphinnande fartyg enkelt kan köra om på babordsidan långsammare båtar.
Enligt regler om trång farled.
Citera
2026-08-06, 16:32
Medlem
Citat:
Nu är ju dopplereffekten ändå vital för att få egenrörelseinformation från radarekot. Algoritmerna kan vara komplexa i verkligheten, men i princip mäter radarn (via dopplereffekten) hastigheten hos ekot och integrerar sedan radarns egen hastighet och riktning med de värden den har uppmätt från radarekot. Då mäter man avståndet och den relativa vinkeln och beräknar därefter radarekots absolutriktning, absoluthastighet, jämför med egen absolut riktning och -hastighet och avgör sedan vilka ekon som kommer att komma nära den egna framtida positionen och dessutom hur nära, framför eller bakom. (Sökord ARPA) "Idag" har alla fartyg AIS varvid information om riktning och hastighet kan rapporteras och man slipper beräkna den. Sparar möjligen datakraft, och fartyg utan AIS (typ, snipan) måste man ändå detektera och mäta in. Men en juste radar gör detta åt styrman...

I moderna system (funnits även på fritidsbåtar ett 20-tal år, minst) gör man detta automatiskt och presenterar information ovanpå radarskärmen (egentligen, en stor display där man kan ha sjökortet, radarbilden i stort och alla rörliga ekon bortsorterade från orörliga.)

🤣🤣

Ok, jag har använt ARPA dagligen i massa år så jag har rätt bra koll.

Men tack 👍
Citera
2026-08-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Snipan ska hålla väl till höger i trång farled..så att upphinnande fartyg enkelt kan köra om på babordsidan långsammare båtar.
Enligt regler om trång farled.

Det verkar inte som att åklagaren anser det vara fråga om trång farled. Vi får se vad rätten kommer fram till!
Citera
2026-08-06, 16:38
Medlem
Citat:
En väldigt spännande trätopunkt, vad åklagaren kan ha menat i sitt första PM. Låt os bilägga denna tvist genast.

Att vara "bussig" mot snipans överlevande vuxne kan jag leva med. Att tänka sig detta tyst är dock något annat än att gå ut med det redan från början.

En åklagare som är "bussig", man kan undra vad mammans föräldrar och syskon tänker om det.

Och vem tar den lilla omkomna flickans parti, när nu åklagaren redan från start tagit pappans parti.

Det är en tanke som en åklagare inte ska ägna någon som helst energi åt i detta skede. Det är en tanke han kan börja överväga i samband med att förundersökningen avslutas och då ta ett beslut om den saken ur ett så objektivt perspektiv som möjligt i förhållande till det begränsade utrymme som lagen ger för en sådan underlåtelse. Att göra det i det här skedet, i inledningen av en förundersökningsprocess, riskerar att allvarligt hämma förundersökningen.

Mammans anhöriga borde se till att begära ett målsägandebiträde, anmälan åklagaren för detta flagranta övergrepp och begära att han ersätts.
Citera
2026-08-06, 16:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det verkar inte som att åklagaren anser det vara fråga om trång farled. Vi får se vad rätten kommer fram till!

Man undrar om det kommer spela någon roll.

Det kan ju helt enkelt vara så att man kan kräva att befälhavaren skulle haft så pass bra koll att han skulle märkt snipan.

Även om han hade företräde kan man ju inte bara flåsa på utan att ha koll tänker jag.
Citera
2026-08-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om lotsen inte är beroende av rederiernas välvilja, så gissar jag att det senare är exakt vad han kommer att säga i förhören. Och till Haverikommissionen.

Styrbordsfarare är som demmidekkare. De ser sig gärna om. Men inte lika ofta.

Och så är det skillnad på seglare och snipafarare. En seglare kan inte ligga lika långt styrbord för att han då antingen riskerar lä av land eller inte har plats att falla av. Så om en seglare ligger "bara" 100 m SB är det mera ursäktligt än om en snipa gör det. Å andra sidan borde en seglare vara mera synlig. Men åker fartyget i blindo så...

Nja, alltså, om man ska tro pöbeln, och då inkluderar jag åklagaren i pöbeln här, så hade jag, med segelbåt, kunnat kryssa fram och tillbaka i 4-5 knops fart över farleden, med alltså en effektiv fart framåt i farleden på i 2-3 knop, framför det här fartyget, och fartyget hade snällt bara fått sakta in och vänta och ligga och puttra bakom mig tills vi kom ut på öppet vatten där fartyget hade kunnat ta en väsentligen annorlunda kurs än mig.

Jag kryssar ju med segelbåt ganska ofta där. Nu vet jag att jag inte behöver hålla undan för fartygen i farleden. Tack för det, åklagaren, och pöbeln!

Och det gäller alla motordrivna fartyg! Fan va gött! Ja, för mig, alltså
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-06 kl. 16:55.
Citera
2026-08-06, 16:55
Medlem
Både pappan och pojken har fått lämna sjukhuset.. efter typ en vecka????? hade dom inte allvarliga skador? var det verkligen allvarliga skador? Eller överdrevs det en del..?
Citera
2026-08-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Både pappan och pojken har fått lämna sjukhuset.. efter typ en vecka????? hade dom inte allvarliga skador? var det verkligen allvarliga skador? Eller överdrevs det en del..?

Nja, spenderar man en hel vecka på sjukhuset, som sonen gjorde, så är det nog i alla fall mer än lindriga skador, vi vet inte heller om han fått några permanenta skador.

Pappan verkade det väl inte så illa ställt med, han förhördes väl direkt efter händelsen, eller i alla fall dagen efter, och vad jag förstår när han lämnade sjukhuset hölls ett långt förhör med honom.

Ja, det är inte utan att man hoppas att detta går till åtal så FUP blir offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in