Citat:
Ursprungligen postat av
icon
Jag tycker allas analyser av C här är långt mer intressanta än hon själv, även dina. Det känns sorgligt om det du skriver stämmer, att de inte känner att de duger som de är utseendemässigt. Vilket fruktansvärt dåligt karriärsval i så fall oavsett hur mycket pengar de tjänar. Kan inte komma något gott av det för deras självkänsla i långa loppet att ständigt basera sin yrkesmässiga prestation på sitt yttre.
Men jag tror aldrig de skulle offra livsstilen för bättre självkänsla. Det är väl detta de känner att de är bra på och duger till. Och pengarna lyser i deras ögon för konsumtion är ju det bästa de vet. De konsumerar inte för att influera, de influerar så de kan konsumera.
Jag tror båda njuter av uppmärksamheten av dem som berömmer, de ser nog båda också genom rosa glasögon och känner att de äntligen är bäst på något (bland deras fans). Elsa stänger ute allt negativt och Clara idiotförklarar alla oavsett konstruktiv kritik eller inte, hon får kritisera och förlöjliga men nåde dig om du. Sen är det nog mycket mindervärdeskomplex, ingen av dem kommer utbilda sig och ha ett yrke och inte heller bli ihågkomna som konstnärer eller författare eller något alls, deras böcker fyller redan diverse Röda korset och Erikshjälpen. Elsas föräldrar är kända konstnärer och Claras syrra är professor. Och själva poserar de sig genom livet. Och försöker febrilt fylla tomrummet med soffor och karaffer och för små kläder och hälsotips för de mår ju sååå bra.