2026-08-06, 15:41
Medlem
Svenska landsbyggden är den enda anledningen ( och besöka far min) för min familj att komma till sverige!

Man tankar bilen när det behövs.
Citera
2026-08-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Till att börja med så har man väl elbil och ordentlig hemmaladdning, dvs betalar 3-4 kronor per mil? Jag ligger själv på 1,5kwh per mil, har bundit elen så räknar med ganska exakt 3 kronor per körd mil. Vansinne att bo på landet och köra bensin.

Roligt att bo i skogen och vara beroende av en elbil! Speciellt på vinter .
Nej, diesel är fortfarande king.
Citera
2026-08-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sedan kommer snön och du måste sköta 50 meter från infarten till gården.

Edit: såvida man inte bor i Blekinge där djupsnö knappt existerar.
Det lejer man bort, jag betalar typ 6000 för 300 m väg
Citera
2026-08-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Det lejer man bort, jag betalar typ 6000 för 300 m väg
Bara att ta traktorn och ploga den biten man har de få gånger som det behövs här i söder.

Sen är det oerhört värt att slippa människor och all problematik de medför i staden och betala den kostnaden det blir i bensin.
Citera
2026-08-06, 16:28
Medlem
”Tur att de inte vet hur bra vi har det” brukar jag tänka när det är nakenvarmt ute o man kan påta i odlingarna utan en tråd på kroppen. Gott om plats (1 miljon kvm)egen sandstrand, frisk luft, fågelsång och frysen full med kött, välsorterad butik på promenadavstånd, huset betalt på 1800talet, större samhälle en mil bort. Jag klagar inte. Efter nästan 30 år i stinkande storstäder är detta liv perfekt! Enda nackdelen kan vara byskvallret som gör en höna av en fjäder ibland. Och då är man den sista som får höra vad folk säger om en, speciellt om man inte är född här. Ja det finns några sexfixerade skvallerkärringar här och vad de säger säger mer om dem än om mig. Att jag skrattar hela vägen till bankomaten kan också väcka avund och agg.
Citera
2026-08-06, 17:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Bjuv?

Du har 22 min till Helsingborg, 16 min till Klippan, 14 min till Väla Centrum, 12 min till Åstorp och 9 min till Billesholm, beräknat på bilväg.

Bjuv är knappt ens att räkna som "på landet" i den mening du gör. Du har inte ens 60 minuter till Malmö.
Senast redigerad av T-80U 2026-08-06 kl. 17:13.
Citera
2026-08-06, 18:17
Medlem
Man skaffar ett jobb med förmånsbil och får då en snorbillig skattefri leasing av en elbil

Sen har man en bensinare som nr2
Citera
2026-08-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Roligt att bo i skogen och vara beroende av en elbil! Speciellt på vinter .
Nej, diesel är fortfarande king.

Folk har väl elbilar som förmånsbil eller företagsbil

Skulle aldrig köpa en elkärra privat.

Jag bor iofs 20 min från en av Sveriges 3 största städer även om vi inte har kollektivtrafik här, så är det väl inte riktigt landsbygd
Citera
2026-08-06, 18:20
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Bo på landet är rena rama spargrisen mot tex fjollträsk.
Tex. Sopor kan man bränna och få gratis uppvärmning.
Citera
2026-08-06, 18:33
Medlem
En varm sommarmorgon, kliver man upp, går ut naken och pinkar och njuter av att vara helt skuldfri.
På vintern njuter man av gratisvärmen som vedpisen ger.
Och ändå har vi bara 20 min till närmaste stad och jobb på ungefär samma tid.
Citera
2026-08-06, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bjuv?

Du har 22 min till Helsingborg, 16 min till Klippan, 14 min till Väla Centrum, 12 min till Åstorp och 9 min till Billesholm, beräknat på bilväg.

Bjuv är knappt ens att räkna som "på landet" i den mening du gör. Du har inte ens 60 minuter till Malmö.
Jaså har du bestämt reglerna för vad som klassas för på landet?
Citera
2026-08-06, 19:51
Medlem
proconsuls avatar
Man odlar mycket själv och håller höns. Solpaneler och batteri. Egen brunn.
Det är inte dyrare att bo på landet, lite större transportkostnader men det är värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in