Citat:
Ursprungligen postat av
Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.
Jag har en mycket nära vän som visserligen inte drivit någon stor butikskedja med flera tusen anställda men väl en egen butik med varierat antal anställda under ca 20 år. Igenkänningen är total och vi har ofta diskuterat just detta fenomen. Nu har han, mig veterligen, aldrig noterat att någon anställd somnat i kassan men just det där med "sjukskrivningar" är spot-on.
Om generation Z är söndercurlade eller inte låter jag vara osagt men som jag ser det är de produkten av Sveriges utveckling under många år. Vi kan gå tillbaka till 1500-talet och Luther och hans 95 teser där han bl.a. driver tesen att man själv måste ta ansvar för det man gör. Vi utvecklades till ett land "där man gör rätt för sig". "Bliv vid din läst" samt många andra uttryck myntades och in på 1900-talet formades ett Sverige som sökte kompromisser och inte konfrontation. Du ska utbilda dig och skaffa dig ett jobb. Du ska jobba hårt och samvetsgrant. De absolut flesta över 50 kan direkt säga var följande citat kommer ifrån:
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund på vilket samhället vilar". (*)
Men det är någonstans under 60- och 70-talet som en viss förändring sker kan börja skönjas. Istället för krav börjar man prata om rättigheter för barnen. De ska börja tänka själva samt, framför allt, börja ta egna initiativ. När jag började första klass fick jag en nybakad och nyutexad lärarinna. Vi skulle lära oss att läsa men för att göra det måste vi ju lära oss alfabetet först. Vi barn fick i uppdrag att välja en bokstav. Tidshorisont? Oändlig. Till slut tröttnade morsan. Att välja någon jävla bokstav för att sedan sitta och rita denna bokstav i femtielva olika version för att "bli kompis med bokstaven" var det inte tal om. Alfabetet skulle in i skallen och märkligt nog gick det rätt snabbt dessutom. På vårens kvartsamtal var lärarinna helt salig. Ja, det gick ju lite trögt för MrTomte men sen hände något och se... nu kan han ju hela alfabetet och är en de bästa i klassen! Det blev som en bekräftelse på att hennes pedagogik (eller snarare frånvaron av sådan) fungerade.
Ja, detta är naturligtvis på anekdotisk nivå men det får illustrera vad som var på gång enligt min uppfattning och detta har bara fortsatt. Det viktiga är inte kunskapen utan att det känns rätt. I Sverige började många förespråka att föräldrar och pedagoger ska fokusera på relationer och känslor framför regler och "kunskap". Lärarna skulle inte lära ut kunskap utan elever skulle söka den själva och lärarna skulle mer vara handledare. Flumskolan blev ett faktum där det viktiga inte var kunskap utan hur man mådde. Ingen ordning och reda, ingen disciplin och frånvaro av krav. När fakta får underordnad roll och känslor överordnad roll så kom naturligtvis hela genusdebatten som ett brev på posten. Lägg till borttagandet av den allmänna värnplikten och vi får en hel generation som påminner om dyngraka, lallande Homer Simpsons!
Det är detta som generation Z är en produkt av och resultatet är en generation med generellt lägre kunskaper samt ett tänk att det viktiga inte är att 1+1=2 utan att om det känns bra att ta en sovmorgon så är det bra och eftersom det känns bra så måste det ju också vara en rättighet. Följden har blivit att generation Z generellt anser att de blir utnyttjade om de arbetar. I deras värld är arbete och framför allt lön en rättighet. Förståelsen för kopplingen mellan just arbete och lön finns inte där. Min vän har många gånger berättat om anställda som helt enkelt inte förstår varför de får så låg lön en viss månad för de förstår helt enkelt inte kopplingen mellan hög frånvaro och låg lön.
Nu har min vän löst sin situation med att hyfsat kraftigt höja genomsnittsåldern bland sina anställda. Det har skapat en klart bättre arbetsmiljö. Högre lönenivå men det förbättrar ändå siffran på sista raden.
* Karl-Bertil Jonssons julafton, 1975