2026-08-06, 01:22
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
De får ju inte lära sig något under skolgången då kvinnlinga lärare lallar bort deras tid.
Skolan är viktig - visst. Svensk arbetsmarknad (före år 2000) brukade ju hävda att våra högre löner rättfärdigades via en välubildad arbetsstyrka - som garanterade höjd produktivitet och svensk "know-how". År 2026 är det inte lika självklart. Vad gäller Generation Z så är min erfarenhet att dom ambitiösa och intelligenta (1/3) är mycket bra.
Citera
2026-08-06, 01:24
Medlem
Japp
Det är därför många företag tar in utlänningar för utlänningar har högre arbetsmoral än Gen z dvs skötsamma. På många jobb klarar inte dessa ens komma i tid så det är ok för chefer att Gen z klockar in sig på eftermiddagar och sitter på telefonen och jobbar. Katastrofalt för företag men politikerna vill ju ha dessa på jobb så landet kommer gå åt helvete
Citera
2026-08-06, 01:24
Medlem
Det är inte så jäkla konstigt.

Dagens högstadie och gymnasieelever anser sig ha rätt till minst 1-2 dagars frånvaro från skolan för att vila upp sig. Sjukar sig dagen innan prov för att plugga och när man berättar om skolplikt skrattar de bara.

Inte nog med det de sjukar sig 2-3 dagar före alla lov och 1-2 dagar efter. Samhället / föräldrarna skiter i att uppfostra och istället ska det Curlas och tyckas synd om.

Hade en verksamhet där barnens mammor kom på intervju för sin son/dotter utan de ens var med ??? Haha berättade att det är kanske ditt barn jag vill intervjua och inte dig som bullmamma. Sparkat otaliga tonåringar och då kommer föräldrarna och är helt tokiga för att det är första gången deras barn fått en motgång pga de är så bortskämda.

Hade en nyexad KTH snubbe han tog priset, 40% sjukfrånvaro och provanställd och vi hade många samtal om detta. Plötsligt kommer han inte till jobbet på 3 dagar eftersöker honom tänkte något allvarligt hänt, nejdå hans mamma ringer upp mig och säger ”Patrik har varit så duktig på ditt jobb och nu är det så några kompisar skulle åka till Karibien och surfa så han tar nu 3månader tjänstledigt. Förklarade att anställningen är avslutad från och med nu och då började mamma / pappa stalka mig böna och be och jag förklarade att det var provanställning och när han kommer hem om 3 månader har provanställningen gått ut. ”SNÄLLA ge min son en ny chans” och terror.

Alltså denna generationen är fucked!
Citera
2026-08-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Det är inte så jäkla konstigt.

Dagens högstadie och gymnasieelever anser sig ha rätt till minst 1-2 dagars frånvaro från skolan för att vila upp sig. Sjukar sig dagen innan prov för att plugga och när man berättar om skolplikt skrattar de bara.

Inte nog med det de sjukar sig 2-3 dagar före alla lov och 1-2 dagar efter. Samhället / föräldrarna skiter i att uppfostra och istället ska det Curlas och tyckas synd om.

Hade en verksamhet där barnens mammor kom på intervju för sin son/dotter utan de ens var med ??? Haha berättade att det är kanske ditt barn jag vill intervjua och inte dig som bullmamma. Sparkat otaliga tonåringar och då kommer föräldrarna och är helt tokiga för att det är första gången deras barn fått en motgång pga de är så bortskämda.

Hade en nyexad KTH snubbe han tog priset, 40% sjukfrånvaro och provanställd och vi hade många samtal om detta. Plötsligt kommer han inte till jobbet på 3 dagar eftersöker honom tänkte något allvarligt hänt, nejdå hans mamma ringer upp mig och säger ”Patrik har varit så duktig på ditt jobb och nu är det så några kompisar skulle åka till Karibien och surfa så han tar nu 3månader tjänstledigt. Förklarade att anställningen är avslutad från och med nu och då började mamma / pappa stalka mig böna och be och jag förklarade att det var provanställning och när han kommer hem om 3 månader har provanställningen gått ut. ”SNÄLLA ge min son en ny chans” och terror.

Alltså denna generationen är fucked!

Man tar sig för pannan när man läser dina exempel. Jag tror att arbetsmoral är en produkt både av eget beteende/attityd till arbete och fostran. En generation som Z är ju resultatet av en curlad uppväxt med få krav men desto fler rättigheter.

Jag var nyligen tvungen att följa upp och korrigera tjejer från generation Z som börjat sjukskriva sig från arbetet för att vara med sina hundvalpar. Man upphör aldrig att förvånas.
Citera
2026-08-06, 01:51
Medlem
Folk i 20 års åldern är de effektivaste, tjejerna brukar även vara glada och spralliga. Många i medelåldern blir dessvärre bittra.
Citera
2026-08-06, 02:30
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Folk i 20 års åldern är de effektivaste, tjejerna brukar även vara glada och spralliga. Många i medelåldern blir dessvärre bittra.

Det stämde för 10-15 år sedan. Knappast idag enligt min erfarenhet. Sedan finns det så klart undantag.
Citera
2026-08-06, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Det stämde för 10-15 år sedan. Knappast idag enligt min erfarenhet. Sedan finns det så klart undantag.

Och glöm inte att Generation Z har :

* Slutat att skaffa livspartner
* Skaffa och föda barn (Vi snittar nu 1.42 barn per kvinna, vi behöver ha 2.1 för att vi inte ska dö ut som dinosaurierna inom 100 år). Är samma över hela världen
* Bor hemma hos curling föräldrarna tills de fyller 30 i pojk/flickrummet utan några som helst krav. Föräldrarna är deras butler
* Tycker ”synd” om sig själva när samhället ställer krav på arbete / utbildning.
* Det är andras fel att de inte har lyckats i livet, absolut noll självinsikt de har fått allt de pekat på hela livet.
* De flesta lider av psykisk ohälsa / bokstavskombinationer (add/adhd osv) och många självmedicinerar mediciner som Ritalin, oxycontin, och benso.
* Är arbetsskygga, varför måste de jobba? Mamma och pappa kan ju försörja dem livet ut. Varför måste ”jag” blir vuxen. När föräldrarna väl dör kommer det sitta där en helt hjälplös vuxen bebis som kommer leva vidare på socialbidrag och även ha hemtjänst pga det är jobbigt lämna lägenheten och handla / laga mat.
* Skyller på att det finns inga jobb pga ”AI”.
*’Kan tänka sig leva ett helt liv med en Waiku dvs Ai pojk/flickvän för vanliga relationer går inte då de är rädda för konflikter och problem med människor. Kan även tänka sig leva ett helt liv med en ai robot hemma som ser ut som en människa, då får de alltid som de vill.

Hoppas ni ser tydligt hur jävla fuckad världens framtid är.
Citera
2026-08-06, 03:03
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det märkliga är att svenska arbetsgivare ändå föredrar folk under 35. Särskilt med tanke på vab och allt annat ungdomar pysslar med, renoveringar mm.

Renovering? Hur menar du, tapetserar de fikarummet oombedda istället för att jobba, eller vad pågår?
Citera
2026-08-06, 03:11
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:

* Skaffa och föda barn (Vi snittar nu 1.42 barn per kvinna, vi behöver ha 2.1 för att vi inte ska dö ut som dinosaurierna inom 100 år). Är samma över hela världen
* Bor hemma hos curling föräldrarna tills de fyller 30 i pojk/flickrummet utan några som helst krav. Föräldrarna är deras butler
* Tycker ”synd” om sig själva när samhället ställer krav på arbete / utbildning.
* Det är andras fel att de inte har lyckats i livet, absolut noll självinsikt de har fått allt de pekat på hela livet.
* De flesta lider av psykisk ohälsa / bokstavskombinationer (add/adhd osv) och många självmedicinerar mediciner som Ritalin, oxycontin, och benso.
* Är arbetsskygga, varför måste de jobba? Mamma och pappa kan ju försörja dem livet ut. Varför måste ”jag” blir vuxen. När föräldrarna väl dör kommer det sitta där en helt hjälplös vuxen bebis som kommer leva vidare på socialbidrag och även ha hemtjänst pga det är jobbigt lämna lägenheten och handla / laga mat.
*’Kan tänka sig leva ett helt liv med en Waiku dvs Ai pojk/flickvän för vanliga relationer går inte då de är rädda för konflikter och problem med människor. Kan även tänka sig leva ett helt liv med en ai robot hemma som ser ut som en människa, då får de alltid som de vill.

Vi är körda!
Citera
2026-08-06, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Vi är körda!

Det är lätt ”game over”. Finns en underbar film ”Idiocrazy” där 2 reser i en tidsmaskin till framtiden och där får de uppleva en framtid 100 år framåt där alla har runt 30 i iq. Dessa ”normalbegåvade” är rena Einsteins. Var gjord som en komedi men nu tror jag med säkerhet på att det är så här vår framtid ser ut om så lite som 100 år.
Citera
2026-08-06, 03:20
Medlem
Nej folk födda efter 1996 är inte okapabla att arbeta. De är just nu ute i arbetslivet som ingenjörer och läkare med mer.

Riktigt tröttsamt gubbgnäll. Gubbar däremot. De funkar sällan i det höga tempot som numera råder. Det är inte 9 fika, lunch, eftermiddagsfiks längre. Nu är det full fart och alldeles för mycket teknik för att de äldre ska hänga med.

Några av mina mest ambitiösa kollegor har varit födda efter 1996. Själv klarar jag mig med några år från att bli kallad zoomer. Om det nu spelar någon roll..

Så var det med det.
Citera
2026-08-06, 03:23
Medlem
Citat:

Allt du gör med detta inlägg är att roasta dig själv. Det är uppenbart att du inte på riktigt har arbetat med eller träffat någon ur den generationen. Du baserat hela inlägget på trender du läst om i media och som trendar på sociala medier. Dagens unga går till skola och arbete som alla andra och bor knappast hos mamma till de är 30.

Prova gå ut ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in