2026-08-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Om det framstod som jag röstar höger får jag be om ursäkt för att jag inte var tydlig nog. Jag skrev bara att jag inte kan tänka mig att rösta på S.
Citerade fel.
Citera
2026-08-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Jo jag såg det i efterhand. Du va tydlig, jag läste slarvigt
Får man fråga hur du tänker din röst?
Mp i riksdagsval, dels för att jag inte gillar Nooshi så värst och dels för att de inte kommer att sitta i regering.

Har inte bestämt mig ang kommun- och regionval.

Själv?
Citera
2026-08-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag tror att S stora procentuella andel beror på att ”det gamla sitter i väggarna” dvs att majoriteten som röstar är just ”arbetare”. Arbetare har i alla tider röstat på S där man alltid odlat ett avundsjukt hat till de mer förmögna och då känns det rättvist att ta ifrån de rika och ge till de fattiga i en ljuv Robin Hood-romantik. Människor älskar sådant!
Tex Jan Emanuel - sossen som inte röstar på S längre - har gång på gång berättat om S flykt från det ”riktiga” arbetarpartiets sanna ideologi till dagens märkliga vä-hö-politik som man inte ens känner igen från ursprunget.
Men man fortsätter att rösta S för man vill som arbetare ändå tro på dem. En motsats till högern är oavsett bättre än högern, på något skrämmande vis.

En mindre del av majoriteten utgörs av ”borgare och adel”, därför är det färre som röstar på de blå.

Om fler människor generellt vore mer intresserade av samhället och politiken, skulle vi se något annat resultat i valet och vi hade byggt ett annat samhälle - ett bättre samhälle.

Kan du inte berätta hur ditt bättre samhälle ser ut? (Tänk bort allt som sossarna fixat under åren, så semester, vab, föräldraförsäkring, barnbidrag, fri skolgång, i stort sett gratis vård tack vare skatten och mycket mer)

Börja om och bygg ditt bättre samhälle utan de där reformerna.
Citera
2026-08-06, 15:18
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Kan du inte berätta hur ditt bättre samhälle ser ut? (Tänk bort allt som sossarna fixat under åren, så semester, vab, föräldraförsäkring, barnbidrag, fri skolgång, i stort sett gratis vård tack vare skatten och mycket mer)

GRATIS???

Herrrregud? Trodde det var 18-års åldersgräns här på forumet..
Citera
2026-08-06, 15:23
Medlem
Citat:
GRATIS???

Herrrregud? Trodde det var 18-års åldersgräns här på forumet..

Ja, läsbehörigheten hos dig är inte stor. Sa "tack vare skatten".

Skaffa dig ett jobb.
Citera
2026-08-06, 15:30
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ja, läsbehörigheten hos dig är inte stor. Sa "tack vare skatten".

Skaffa dig ett jobb.

Så då blir det ”gratis tack vare skatten”!

Döööööör
Citera
2026-08-06, 15:32
Medlem
Citat:
Så då blir det ”gratis tack vare skatten”!

Döööööör

Stolle. DU vet mycket väl vad jag menar, men du kanske tycker att vi ska betala vad operationen kostar istället? Fine, så kan man också bygga ett samhälle, som i USA.
Citera
2026-08-06, 15:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Dessa reformer måste till stor del avskaffas pga Socialdemokraterna (regeringen Palme).

Ty råvaran för den välfärdsstat, som du beskriver, var en högproduktiv befolkning med låg brottslighet.

Socialdemokraterna sjösatte en massinvandring av en lågproduktiv befolkning med hög brottslighet.

En lågproduktiv befolkning med hög brottslighet skapar inte de resurser, som finansierar en så pass utbyggd välfärdsstat.
Citera
2026-08-06, 15:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Tänkte på det med VAB, föräldraförsäkring, barnbidrag, fri skolgång

Varför då? Lägg dom pengarna på sjukvården istället.

Efter två barn kan föräldrarna betala allt själva finns ju inga mer otacksamma än småbarnsföräldrar pekar och gråter får allt dom vill ha visar ingen hänsyn eller respekt för någon annan har ett exempel som gjorde mig skogstokig i en affär och en kvinna med barnvagn för längesedan men det är utanför ämnet

Något parti som står för något sådant, ja då först ska jag rösta annars skiter jag I allt vad röstning heter som vanligt i ren protest
Citera
2026-08-06, 15:55
Medlem
Mailmanss avatar
Fanns en tråd förra valet som efterlyste en enda som tänkte rösta på Socialdemokraterna som kunde försvara det.

Tråden blev ett bra bevis på hur korkade deras väljare är.. de som försökte komma med anledning till varför det röstade på sossarna hade oftast helt fel och presenterade politik som sossarna inte för..
”sosse” efter ”sosse” blev totalt pulvriserade och de som hängde kvar kunde inte komma med någon förklaring.

Slutresultatet: inte en enda kunde berätta varför det röstade på dom.
Citera
2026-08-06, 16:01
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Mp i riksdagsval, dels för att jag inte gillar Nooshi så värst och dels för att de inte kommer att sitta i regering.

Har inte bestämt mig ang kommun- och regionval.

Själv?

Vad är det med MP som lockar dig?
Är det löftet att döda landsbygden med 30-40kr/L på diesel eller är det löftet om att fler kvinnor ska bli våldtagna?
Citera
2026-08-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad är det med MP som lockar dig?
Är det löftet att döda landsbygden med 30-40kr/L på diesel eller är det löftet om att fler kvinnor ska bli våldtagna?
Jag tar klimatet på allvar och vill ha en human flyktingpolitik.

Nu har jag varit en good sport och svarat på dina frågor. Det betyder inte att jag vill ägna resten av dagen åt att tjafsa med dig som säkert tycker jag har fel på alla möjliga sätt. Jag har bara svarat på dina frågor i förhoppning att de var ställda utifrån genuin nyfikenhet och god vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in