Citat:
Främlingen lär vara världens mest sålda franskspråkiga paperback, i alla fall bland böcker som har någon sorts seriöst litterärt rykte och som är original på franska. Den slår både De tre musketörerna och Ringaren i Notre-Dame, liksom även Simenons böcker om kommissarie Maigret. Detta trots att Främlingen från början refuserades av förlaget, liksom så många nydanande böcker. I ett roligt lektörsutlåtande skrev någon ungefär: "vem skulle vara intresserad av denna bok om en degig halvkriminell kille som begår ett helt meningslöst mord och sen själv blir ett huvud kortare för det?" 
Faktum är att "Främlingen" är skriven i en medvetet vardaglig ton, på ett sätt som inte var vanligt i franska romaner på den tiden (Camus använder t ex passé composé för förfluten tid, inte det skriftspråkliga, mer formella passé simple). Många franska romaner är än idag skrivna med passé simple, t o m Simenon använde det.
Främlingen är dessutom en bok som de flesta som studerar franska på universitetsnivå stöter på, den brukar ingå i kurslistorna (och jag skulle tro att den ofta även gör det i franska gymnasieskolor). Men visst är den också en klassiker av egen kraft.
Några klassiska författare jag själv läste tidigt, och som jag fortfarande återkommer till:
Pär Lagerkvist
Harry Martinson ("Nässlorna blomma", "Vägen ut", "Aniara", dikter)
Vilhelm Moberg (romansviten om utvandrarna, hans böcker om svensk historia m m)
Jules Verne
Alexander Solzjenitsyn (en av mina första ingångar till rysk litteratur)
Fjodor Dostojevskij (fantastisk och ibland fruktansvärt rolig)
Edith Södergran
Erik Johan Stagnelius
Federico Garcia Lorca
J.R.R. Tolkien
Charles Dickens
Frans G Bengtsson
Shakespeare, Balzac och Leo Tolstoj mötte jag mycket tidigt i olika versioner för film och TV, vilket gjorde intryck, men själva deras böcker/pjäser läste jag nog först senare. Har fortfarande inte läst "Krig och fred".
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-06 kl. 12:56.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-08-06 kl. 12:56.