2025-06-19, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Har läst Strindberg, Söderberg, Moberg (upptäckte nu att alla dessa efternamn slutar med -berg) och sen några mindre okända vars namn inte föresvävar mig i detta nu. Beträffande engelska författare läser jag mest en salig blandning men jag gillar Steinbeck för att nämna ett exempel.

Av allt jag läst är Strindberg den mest briljanta. Hade han levt idag hade han varit hyllad över hela världen, det är jag helt säker på. Han är väl förvisso det redan men han skulle varit än mer upphöjd.
Kan bara instämma när det gäller Strindberg. Älskar "Inferno". Bland det bästa jag har läst.
Citera
2025-06-19, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Vad tänker du på som stora klassiker?

I mellanstadiet tvingades vi läsa Mark Twain, John Steinbeck, Jonathan Swift, George Orwell.
Ja gubben var sadist. Men detta är väl sådana författare vars verk räknas till "de stora klassikerna".

Låter väl tungt att läsa Twain, Steinbeck, Swift och Orwell redan i mellanstadiet!
Citera
2025-06-19, 21:20
Medlem
KiselMupps avatar
Jag har läst en del:

Hemsöborna
Brott och straff
(Ovanstående ingick i litteraturkunskapen i gymnasiet)

En världsomsegling under havet
Huckleberry Finn
Alice i underlandet
Skriet från vildmarken
Spöket på Canterville

Spöket på Canterville är kort och lättläst så den är en bra början (jag läste den i lågstadiet).
Skriet från vildmarken och Alice i underlandet är också lättlästa (även dessa läste jag i låg eller mellanstadiet).
Tyngst av de jag räknat upp är helt klart Brott och straff.
Citera
2025-06-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Låter väl tungt att läsa Twain, Steinbeck, Swift och Orwell redan i mellanstadiet!

Huckleberry Finn passar väl barn? Tror många barn läste den förr i tiden... Likaså Gullivers resor. Orwell är väl tyngre. Steinbeck, vad har han skrivit? Det borde jag veta... Vredens druvor.
Citera
2025-06-19, 21:26
Medlem
Rekommenderar hardcore literature podden
Han gör typ en kurs av varje bok, allt blir intressant
https://www.youtube.com/channel/UCJPpE22GR3Tt8TJQmFtQjwQ
Citera
Avslutad
Citat:
Man klarar nog Gullivers resor och 1984 i årskurs sex om man är duktig på att läsa. Twain och Steinbeck är dock nog överkurs. Fan, vi läste ju Of Mice and Men i gymnasiet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det räknas väl till "stora klassiker"? Men vem var sadist? Orwell? Eller din lärare?

Ja det är klassiker men Vredens druvor, Öster om eden eller Möss och människor är kanske inte direkt lämpliga för en mellanstadielev att tvingas läsa. Så vem jag syftade på borde varit lätt att förstå.
Okar man dock plöja sig igenom dessa tre "klassiker" så kan man klappa sig på axeln, jag läste alla tre.

Jules Verne tvingades vi också läsa. Inget jag personligen tog skada av men det var tufft för en del. Men där är en till på listan över klassiska författare.

Sen finns det många kvinnor också systrarna Brontë till exempel.

Citat:

Jo men jag är gen X så det var några år sedan.
Citera
2025-06-19, 21:32
Medlem
Möte med Rama
Stiftelse-trilogin
Sagan om ringen

Klassiker?

Lyssnade faktiskt på H.G. Wells "The Time Machine" i en version gjord av BBC för inte så länge sen... Är någon intresserad kan jag länka.
Senast redigerad av Snobird 2025-06-19 kl. 21:44.
Citera
2025-06-19, 21:46
Medlem
Det finns också en bok av en tysk politiker. Mein Kampf... Har inte läst den men undrar om den räknas som klassiker?
Citera
2025-06-19, 22:00
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag har läst Mein Kampf.
Öppnade verkligen upp ögonen för mig iaf.
Har läst många andra också.
George Orwell, Dostojevskij och andra.
Ja det är värt att läsa.
Citera
2025-06-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Jag har läst Mein Kampf.
Öppnade verkligen upp ögonen för mig iaf.
Har läst många andra också.
George Orwell, Dostojevskij och andra.
Ja det är värt att läsa.

Men Kampf har jag hört som ljudbok tre gånger, intressant bok.

Djurfarmen helt ok bok, 1984 ganska seg.

Har läst halva brott och straff av Dostojevskij, tycke den var riktigt kass faktiskt.
Citera
2025-06-19, 22:31
Medlem
Stålstormen av Ernst Jünger läste jag nyligen, är det en klassisker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in