Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...
Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...
Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...
Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?
Helt rätt, ju! Jag har pluggat litteraturvetenskap till halva C-nivån där jag hoppade av, och det kändes som korvstoppning många gånger. Beta av klassiker en efter en. Men visst, beläst blev man.
Här är Harold Blooms lista över "oundgängliga och centrala verk i den västerländska litterära traditionen":
Citat:
William Shakespeare, Dante Alighieri, Geoffrey Chaucer, Miguel de Cervantes, Michel de Montaigne, Molière, John Milton, Goethe, Wordsworth, Jane Austen, Dickens, George Eliot, Tolstoj, Ibsen, Freud, Proust, James Joyce, Virginia Woolf, Kafka, Borges, Neruda, Pessoa, Beckett.
Har inte läst allt av alla såklart, men något av alla. Samma för de svenska författare som brukar beskrivas som klassiker. Almquist, Strindberg, Lagerlöf, Boye, Söderberg, Ekelöf. Blir väl lite sämre i modern tid, rätt många jag inte läst.
Det ska inte vara en plikt att läsa. Man blir inte så jävla mycket klokare. Genrelitteratur kan vara hur bra som helst så du ska följa eget tycke och smak