2026-07-28, 14:17
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhanlang
Du tänker på Drömmar om röda gemak, Färden till västern, Sagan om de tre kungarikena samt Berättelser från träskmarkerna? Lästa, i original förstås.

Inte i orginal, men väl översatta.

Skulle nog lägga Jin Ping Mei till dem, den är skön.
Citera
2026-07-28, 14:43
Medlem
Läste nyligen 1984.
En klassiker kan man läsa om vart 10 år och uppfatta den annorlunda sade en vis bokläsare till mig. Så jag kan rekommendera att man läser böckerna på nytt.

Just nu ligger en nyare utgåva av Oddysen (stavning) på min lista över böcker jag ska läsa. Äger annars väldigt många klassiker. Äger även hela Strindbergs samlade verk på 55 böcker.

Synd att man snart är 44. Livet är kort så man får prioritera bland alla böcker.
Citera
2026-07-28, 15:01
Medlem
Läser alldeles för lite. I perioder av mitt vuxna liv har det gått flera år där jag inte läst någon bok alls. Inte minst småbarnsåren var det verkligen ett "intellektuellt vakuum".

Jag tror de enda klassiker jag läst är Processen, Brott och straff samt 1984 och detta var mellan 10-25 år sedan. Men rent statistiskt har jag nästan halva livet kvar på mig att läsa ikapp, så det känns hoppfullt! Dessutom numera nykter, så man kan verkligen njuta av en bok.
Citera
2026-07-28, 19:20
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Jag skulle nog rekommendera Camus Främlingen eller Conrads Mörkrets Hjärta där.

Det är böcker jag absolut skulle skylla mitt liv på att det blev som det blev.

Det är farligt att läsa. Men ljuvligt.
Citera
2026-08-01, 16:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har inte jag faktiskt. Endast några få men det beror såklart på vad man menar med "stora klassiker"...

Jag har dock koll på de flesta riktigt kända böckerna, gällande vad de handlar om och så. Åtminstone delvis...

Men jag har inte läst för att pricka av vissa böcker, utan för att jag tyckt det varit kul. Har därför mestadels läst inom vissa genrer. Men men...

Hur är det med er? Har ni läst de stora klassikerna?

Helt rätt, ju! Jag har pluggat litteraturvetenskap till halva C-nivån där jag hoppade av, och det kändes som korvstoppning många gånger. Beta av klassiker en efter en. Men visst, beläst blev man.

Här är Harold Blooms lista över "oundgängliga och centrala verk i den västerländska litterära traditionen":

Citat:
William Shakespeare, Dante Alighieri, Geoffrey Chaucer, Miguel de Cervantes, Michel de Montaigne, Molière, John Milton, Goethe, Wordsworth, Jane Austen, Dickens, George Eliot, Tolstoj, Ibsen, Freud, Proust, James Joyce, Virginia Woolf, Kafka, Borges, Neruda, Pessoa, Beckett.

Har inte läst allt av alla såklart, men något av alla. Samma för de svenska författare som brukar beskrivas som klassiker. Almquist, Strindberg, Lagerlöf, Boye, Söderberg, Ekelöf. Blir väl lite sämre i modern tid, rätt många jag inte läst.

Det ska inte vara en plikt att läsa. Man blir inte så jävla mycket klokare. Genrelitteratur kan vara hur bra som helst så du ska följa eget tycke och smak
Citera
2026-08-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Helt rätt, ju! Jag har pluggat litteraturvetenskap till halva C-nivån där jag hoppade av, och det kändes som korvstoppning många gånger. Beta av klassiker en efter en. Men visst, beläst blev man.

Här är Harold Blooms lista över "oundgängliga och centrala verk i den västerländska litterära traditionen":

Har inte läst allt av alla såklart, men något av alla. Samma för de svenska författare som brukar beskrivas som klassiker. Almquist, Strindberg, Lagerlöf, Boye, Söderberg, Ekelöf. Blir väl lite sämre i modern tid, rätt många jag inte läst.

Det ska inte vara en plikt att läsa. Man blir inte så jävla mycket klokare. Genrelitteratur kan vara hur bra som helst så du ska följa eget tycke och smak

Jag har faktiskt mest läst science fiction, fantasy och skräck mest för jag tyckt det varit kul. Och jag kan mycket väl hålla med om den listan med klassiker, men tycker utan tvekan en del inom science fiction förtjänar att vara med.

Men inget fel att läsa litteraturvetenskap men det kan kanske påminna lite om filosofi som jag läste där man också behövde läsa mycket. Jag tror dock inte jag plöjde igenom några av de mest kända verken från pärm till pärm. Jag klarade mina tentor åtminstone tills jag hoppade av. Jag borde kanske slutfört mer men men...
Citera
2026-08-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Läser alldeles för lite. I perioder av mitt vuxna liv har det gått flera år där jag inte läst någon bok alls. Inte minst småbarnsåren var det verkligen ett "intellektuellt vakuum".

Jag tror de enda klassiker jag läst är Processen, Brott och straff samt 1984 och detta var mellan 10-25 år sedan. Men rent statistiskt har jag nästan halva livet kvar på mig att läsa ikapp, så det känns hoppfullt! Dessutom numera nykter, så man kan verkligen njuta av en bok.

Man kan också lyssna på en del som ljudbok eller varva med vanliga eller e-böcker. Det har jag gjort ibland och det har funkat bra. Sen inte klassiker direkt men annat som det finns mycket av på t.ex. Youtube.

Eller jag kanske har råkat åtminstone lyssna på möjligen klassiker som t.ex. H.G. Wells The Time machine. Fast det var i en radio-version av BBC så det var knappast hela texten med. Fast väldigt bra version jag absolut kan rekommendera....
Senast redigerad av Snobird 2026-08-01 kl. 18:23.
Citera
2026-08-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Jag skulle nog rekommendera Camus Främlingen eller Conrads Mörkrets Hjärta där.

Det är böcker jag absolut skulle skylla mitt liv på att det blev som det blev.

Det är farligt att läsa. Men ljuvligt.

Detta är säkert bra böcker jag kanske "borde" läsa. Mörkrets hjärta har inspirerat till en väldigt känd film m.m.
Citera
2026-08-01, 18:19
Medlem
Citat:
Man kan också lyssna på en del som ljudbok eller varva med vanliga eller e-böcker. Det har jag gjort ibland och det har funkat bra. Sen inte klassiker direkt men annat som det finns mycket av på t.ex. Youtube.
Ja, det har du rätt i. Har aldrig givit ljudböcker en ärlig chans, men det är kanske dags nu när man skall tillbaka till jobbet.
Citera
2026-08-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det har du rätt i. Har aldrig givit ljudböcker en ärlig chans, men det är kanske dags nu när man skall tillbaka till jobbet.

Ja, testa åtminstone. Några hävdar det är en sämre upplevelse men det kan vara helt ok. Det är ju också lite lättare än att läsa så man kan lyssna slappt...
Citera
2026-08-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ja, testa åtminstone. Några hävdar det är en sämre upplevelse men det kan vara helt ok. Det är ju också lite lättare än att läsa så man kan lyssna slappt...
Ja, jag har märkt att jag får lite ont i kroppen numera när jag ligger i sängen och läser. Men det blir ett löfte till mig själv: lyssna på någon klassiker på ljudbok under hösten!
Citera
2026-08-02, 12:17
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag har faktiskt mest läst science fiction, fantasy och skräck mest för jag tyckt det varit kul. Och jag kan mycket väl hålla med om den listan med klassiker, men tycker utan tvekan en del inom science fiction förtjänar att vara med.

Men inget fel att läsa litteraturvetenskap men det kan kanske påminna lite om filosofi som jag läste där man också behövde läsa mycket. Jag tror dock inte jag plöjde igenom några av de mest kända verken från pärm till pärm. Jag klarade mina tentor åtminstone tills jag hoppade av. Jag borde kanske slutfört mer men men...

Jag är dålig på science fiction och fantasy. Om inte Stephen King räknas dit, älskar Stephen King. Han är inte bara underhållningslitteratur tycker jag utan säger något om det mänskliga .

Dostojevskij saknas på den där listan. Men han är nog inte mycket läst alls idag, för långtråkig, snårig. Med Fjodor var det så att jag bestämde mig. Jag skulle ha läst Dostojevskij. Så var det bara. Det gick jättetrögt och hade svårt att fatta psykologin. Men sen knäppte det till på nåt sätt och nu är han en av mina favoritförfattare.
Läste också filosofi, A-kursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in