2026-08-06, 10:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det var ju utomordentligt duktigt av dig! Då var det väl någon annan i tråden som hävdade att det var det rätta att göra.

Det skulle inte förvåna mig alls om de fuskade med det. Speciellt inte efter att ha legat i hamn och jobbat.

Kan inte påstå att det är speciellt utomordentligt duktigt. Utan bara en reflex som de flesta har att instinktivt flytta sig om det kommer ett stort fartyg.

Men det är ju skrämmande att det verkar vara så illa ställt inom yrkestrafiken speciellt när de färdas inomskärs bland småbåtshamnar.
Citera
2026-08-06, 10:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Enligt uppgift var de 7 i besättningen på Mishe Verde. Med all sannolikhet Befälhavare, 2 styrmän, 2 matroser, teknisk chef, kock.

Styrmän och matroser arbetar 6/6, vilket innebär 6 timmars arbete, 6 timmars vila. Dygnet runt, alla dagar. Vid avgång och ankomst purras alla upp även om det är vilotid.

Befälhavaren är alltid i tjänst (möjligen går även han vakt) och sover bara när möjlighet ges, på öppet vatten.

Jag gissar att de ombordanställda arbetar 1 månad på och 1 månad av.
Jag lovar, de är vrak när de mönstrar av efter 1 månads tjänstgöring.

Det borde varit 2 matroser på utkik när lots är ombord, men troligen var det inte det.

Jag har själv varit till sjöss under ganska många år och ser det uppenbart orimliga.

Ja och en brist som rapporterats var just att de fuskade med utkik nattetid.
Citera
2026-08-06, 10:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad grundar du det på?

https://www.domstol.se/en/nyheter/2019/06/stodassistenter-domda-for-vallande-till-annans-dod/?utm_source=chatgpt.com

Vållandefrågan har betydelse för ersättningsfrågor och skadestånd. Här kan man fördela skulden för en kollision på passande sätt, 50/50 eller 70/30 eller så - beroende på vad som hänt och hur det gått till.
Sjölagen gäller i detta fall.

Man kan givetvis komma fram till att både lotsen och befälhavaren har begått så allvarliga fel att de kan dömas för något oaktsamhets- eller underlåtelsebrott enligt brottsbalken, men de får inte "halva straffet var" i så fall...
Citera
2026-08-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Verkligen! Kan man planera resan minsta lilla, välja rutten litet vaket och agera själv i god tid, så händer inte sådant här. Man är på sjön för nöjes skull och några minuter extra därför att man tar en säkrare väg skall ju, i princip, öka nöjet för man får ju vara litet längre tid på sjön...

Men när allt elände samverkar måste man "göra rätt", och i snipans fall är "rätt" att ge fartyget alla möjligheter att väja och inte ställa till det med en egen, felaktig åtgärd. Samtidigt måste man själv väja, för att rädda sitt eget och andras liv. Att skuldbelägga snipan som faktiskt "gjort rätt", men väntat för länge med att fly kan därför vara litet obetänkt.

Förhoppningsvis kan diskussionen åtminstone påminna de med småbåtar att det är klokt att vara såpass förtänksam att man aldrig måste lita på att fartyget har observerat dem. Men den sortens präktighet räddar inte just de här liven, så är det.

Jag vill påminna om att Misje Verdes kurs varit spikrak enligt de utdrag jag sett och med det vet man att Misje Verde felat utan någon tvekan.

Att snipan inte vidtagit någon åtgärd är även det väldigt troligt med tanke på Misje Verdes troligen spikraka kurs. Det skulle innbära att även snipan felat. Möjlgtvis har snipan vidtagit åtgärd men i så fall alldeles för sent eller för lite.
Citera
2026-08-06, 10:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Just därför är det viktigt att påpeka att fritidsbåtar måste göra sin del och följa sjövägsreglerna och inse att alla har skyldigheter på sjön. Inte rättigheter.
Here lies the body of John McKay
who always claimed his right of way

Beklagar att komma med urgamla historier, men den verkar inte ha varit med i tråden tidigare.
Citera
2026-08-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kan inte påstå att det är speciellt utomordentligt duktigt. Utan bara en reflex som de flesta har att instinktivt flytta sig om det kommer ett stort fartyg.

Men det är ju skrämmande att det verkar vara så illa ställt inom yrkestrafiken speciellt när de färdas inomskärs bland småbåtshamnar.

Ja, det är skrämmande. Jag är dessutom ganska säker på att för några år sedan gick dessutom denna typen av fartyg helt utan lots till/från Uddevalla vilket i så fall är ännu mer skrämmande. Exakt hur reglerna ser ut idag är jag inte säker på.
Citera
2026-08-06, 10:30
Medlem
Citat:
Vållandefrågan har betydelse för ersättningsfrågor och skadestånd. Här kan man fördela skulden för en kollision på passande sätt, 50/50 eller 70/30 eller så - beroende på vad som hänt och hur det gått till.
Sjölagen gäller i detta fall.

Man kan givetvis komma fram till att både lotsen och befälhavaren har begått så allvarliga fel att de kan dömas för något oaktsamhets- eller underlåtelsebrott enligt brottsbalken, men de får inte "halva straffet var" i så fall...

Flera parter kan straffsrättligt vara vållande. Det var det jag argumenterade för om du läser hela utbytet. Självklart får alla "sina egna" straff i så fall.
Citera
2026-08-06, 10:34
Medlem
Citat:
Om man (helst inte) är ett fartyg som hinns upp har man ett svårt dilemma: Man är, tills man inser att bara min egen åtgärd kan rädda situationen, förpliktad att hålla kurs och fart. Detta gäller därför att det upphinnande fartyget skall kunna lita på att det framförvarande inte överraskande svänger framför stäven, när det upphinnande fartyget väjer.

Så att snipan i det längsta hållit kurs och fart är korrekt, i denna mening.

Intuitivt känner man förmodligen att detta inte är klokt, men att hinnas upp av ett ett större fartyg är heller inte säkert eller okomplicerat på detta vis. Det är därför som ansvaret är så starkt för den upphinnande att ha uppsikt och att väja i tid och för den som hinns upp att inte skapa en kollision därför att man själv girar åt fel håll.

Att ett upphinnande fartyg inte väjer (eller ens varnar, bromsar eller gör någon åtgärd alls) är därför ingenting som någon skall behöva räkna med, och när det inträffar (som denna gång, som det verkar) kan inte mycket skuld läggas på den som blir nerseglad.

Nja, man är allt skyldig att göra allt för att undvika kollision. Man är stand-on vessel tills dess man inser att fartyget som är skyldigt att ge väg inte har koll/för avsikt att göra något. Sedan måste man gira. I sjörätt brukar alltid fartyget som hade rätt till väg också åka på en dänga.

Men ansvaret för vållande till annans död vilar på lastfartygets kapten.
Citera
2026-08-06, 10:35
Medlem
Citat:
Flera parter kan straffsrättligt vara vållande. Det var det jag argumenterade för om du läser hela utbytet. Självklart får alla "sina egna" straff i så fall.
Jag är ju ingen straffrättsexpert så jag kan inte detta. Har det t ex någonsin hänt i en bilolycka med dödlig utkomst att förare från två fordon har dömts till vållande av annans död?
Citera
2026-08-06, 10:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Sant

Idag spåras vi dygnet runt

Det finns förmodligen fler möjligheter att få in spår. Marinen delar ett radarsystem med kustbevakningen och trafikverket. Exakta läget för de radarstationerna (litet drygt 50 runt kusterna) är "hemligt", så positionerna är inte offentliga (radartornen är dock inte särskilt hemliga, de är höga och det sitter en kompetent fartygsradar i toppen). Sedan har VTS också sådan övervakning.

Den här radarinformationen sparas givetvis och vill man tillräckligt mycket kan man troligen spåra alla fartyg av någon storlek i efterhand. Skulle man inte ha hittat snipans eventuella GPS-plotter (kan ju ha följt med överbyggnaden, skadats eller förstörts har man troligen tittat litet extra på historiska radardata vid olycksplatse. Tid och plats är ju välkänd.
Citera
2026-08-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag är ju ingen straffrättsexpert så jag kan inte detta. Har det t ex någonsin hänt i en bilolycka med dödlig utkomst att förare från två fordon har dömts till vållande av annans död?

Ingen aning men jag har inga svårigheter att kunna tänka mig situationer där detta skulle kunna ske.
Citera
2026-08-06, 10:44
Medlem
Citat:
Det finns förmodligen fler möjligheter att få in spår. Marinen delar ett radarsystem med kustbevakningen och trafikverket. Exakta läget för de radarstationerna (litet drygt 50 runt kusterna) är "hemligt", så positionerna är inte offentliga (radartornen är dock inte särskilt hemliga, de är höga och det sitter en kompetent fartygsradar i toppen). Sedan har VTS också sådan övervakning.

Den här radarinformationen sparas givetvis och vill man tillräckligt mycket kan man troligen spåra alla fartyg av någon storlek i efterhand. Skulle man inte ha hittat snipans eventuella GPS-plotter (kan ju ha följt med överbyggnaden, skadats eller förstörts har man troligen tittat litet extra på historiska radardata vid olycksplatse. Tid och plats är ju välkänd.

Jo tack, jag har redan skrivit om KSRRS 640 i tråden.

VTS är ju egentligen bara radar, vhf och ais samlat i ett system.

Kanske lite unikt när det kom men idag inte så mycket mer än vad många båtar har ombord.

KBV032 hade ju kommit till området några timmar innan och deras samlade data borde räcka långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in