2026-08-06, 09:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
7 i besättningen är nog ganska standard för den storleken av fartyg tyvärr.

Och ja, jag anser att denna typen av fartyg är underbemannade. Jag skrev tidigt att det finns många brister och regelbrott i sjöfart men en del användare bara skrattade och sa att det var nonsens. Dessa användare hade aldrig satt sin fot på ett handelsfartyg.

Just därför är det viktigt att påpeka att fritidsbåtar måste göra sin del och följa sjövägsreglerna och inse att alla har skyldigheter på sjön. Inte rättigheter.

Märkligt resonemang. Du medger att det finns brister och regelbrott i yrkestrafiken och därför ska fritidsbåtar som inte har någon insyn i branschen anpassa sig. Låter helt galet.
Citera
2026-08-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De var sju i besättningen har det nämnts i tråden. Vet inte om det är inklusive kaptenen. Tycker frågan är rätt relevant eftersom de anmälts brister i arbets- och vilotider.
De var sju i besättningen, säkerligen två nautiker. Styrmannen har med all sannolikhet haft hand on lossningen, skepparen tar första passet. Det var 3 timmar sedan avgång.

Varför en av matroserna (sannolikt 2-3) inte var på bryggan som utkik förundrar mig och kostade antagligen två människors liv, men inte omöjligt att de också var uttröttade efter lossning och "skepparen hade ju lotsen på bryggan".
Citera
2026-08-06, 09:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Om din förklaring stämmer så innebär det ett brott mot sjövägsreglerna.

Om man (helst inte) är ett fartyg som hinns upp har man ett svårt dilemma: Man är, tills man inser att bara min egen åtgärd kan rädda situationen, förpliktad att hålla kurs och fart. Detta gäller därför att det upphinnande fartyget skall kunna lita på att det framförvarande inte överraskande svänger framför stäven, när det upphinnande fartyget väjer.

Så att snipan i det längsta hållit kurs och fart är korrekt, i denna mening.

Intuitivt känner man förmodligen att detta inte är klokt, men att hinnas upp av ett ett större fartyg är heller inte säkert eller okomplicerat på detta vis. Det är därför som ansvaret är så starkt för den upphinnande att ha uppsikt och att väja i tid och för den som hinns upp att inte skapa en kollision därför att man själv girar åt fel håll.

Att ett upphinnande fartyg inte väjer (eller ens varnar, bromsar eller gör någon åtgärd alls) är därför ingenting som någon skall behöva räkna med, och när det inträffar (som denna gång, som det verkar) kan inte mycket skuld läggas på den som blir nerseglad.
Citera
2026-08-06, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Märkligt resonemang. Du medger att det finns brister och regelbrott i yrkestrafiken och därför ska fritidsbåtar som inte har någon insyn i branschen anpassa sig. Låter helt galet.

I all välmening: Det handlar inte om att anpassa sig, utan om att göra sin del av den säkra samfärdseln.
Citera
2026-08-06, 09:54
Medlem
Citat:

Inte det minsta. Det som är galet vore att inte anpassa sig till verkligheten. Jag försöker infomera varje tillfälle jag får. Just så att ni som enbart framför fritidsbåtar ska få lite insyn och veta vad det är ni leker med. Men oroa dig inte, det är fler envisa pissegubbar än du som vägrar lyssna.

Nu har vi fått svart på vitt att Misje Verde, ett hyfsat nybyggt fartyg vars rederi lagt stora pengar på hybridisering och miljöcertifiering ändå uppvisar stora brister. Om det fartyget har stora brister, hur tror du då att det ser ut på riktigt sketna gamla rostholkar i samma kategori av fartyg?

Fortsätt du att ligga mitt i farleden när det kommer upphinnande handelsfartyg bakom dig och hävda din "rätt". Även befälen ombord på handelsfartygen är människor som kan göra misstag. Lycka till med det!

Jag håller mig väl undan när jag är ute och fritidsseglar iaf.
Citera
2026-08-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man (helst inte) är ett fartyg som hinns upp har man ett svårt dilemma: Man är, tills man inser att bara min egen åtgärd kan rädda situationen, förpliktad att hålla kurs och fart. Detta gäller därför att det upphinnande fartyget skall kunna lita på att det framförvarande inte överraskande svänger framför stäven, när det upphinnande fartyget väjer.

Så att snipan i det längsta hållit kurs och fart är korrekt, i denna mening.

Intuitivt känner man förmodligen att detta inte är klokt, men att hinnas upp av ett ett större fartyg är heller inte säkert eller okomplicerat på detta vis. Det är därför som ansvaret är så starkt för den upphinnande att ha uppsikt och att väja i tid och för den som hinns upp att inte skapa en kollision därför att man själv girar åt fel håll.

Att ett upphinnande fartyg inte väjer (eller ens varnar, bromsar eller gör någon åtgärd alls) är därför ingenting som någon skall behöva räkna med, och när det inträffar (som denna gång, som det verkar) kan inte mycket skuld läggas på den som blir nerseglad.

Absolut är det en komplicerad situation. Det är just därför jag försöker undvika närsituationer med handelsfartyg inomskärs öht. Eller åtmonstone vara tydlit med att jag håller ordentligt åt sidan om det skulle vara trångt.

Precis som lotsen i tidigare postat youtubeklipp uppmanade.
Citera
2026-08-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är en rimlig tolkning. Kan ju också hända att man lyckats rädda minneskortet ur snipans plotter, en mobiltelefon eller smart klocka etc.

Sant

Idag spåras vi dygnet runt
Citera
2026-08-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tråden är så full av oegentligheter att jag inte ids läsa igenom allt
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Men hör man inte om ett stort fartyg närmar sig bakifrån?
Väsnas snipans motor så mycket?
Eller hade snipan en förarhytt som dämpade ljud utifrån?
Förklara gärna.

Har du varit på en Finlandsfärja eller något liknande? Man hör knappt fartygets motorer. På fraktfartyg ligger maskinrummet vanligtvis akterut, och framme vid fören hörs nästan bara vattnet som trängs undan. Tekniskt sett kan man höra ett dovt brummande från skorstenen, men ljudet riktas bakåt och sprids ut över havet. Vanligtvis märker man det bara när det är helt vindstilla.
Citera
2026-08-06, 10:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Inte det minsta. Det som är galet vore att inte anpassa sig till verkligheten. Jag försöker infomera varje tillfälle jag får. Just så att ni som enbart framför fritidsbåtar ska få lite insyn och veta vad det är ni leker med. Men oroa dig inte, det är fler envisa pissegubbar än du som vägrar lyssna.

Nu har vi fått svart på vitt att Misje Verde, ett hyfsat nybyggt fartyg vars rederi lagt stora pengar på hybridisering och miljöcertifiering ändå uppvisar stora brister. Om det fartyget har stora brister, hur tror du då att det ser ut på riktigt sketna gamla rostholkar i samma kategori av fartyg?

Fortsätt du att ligga mitt i farleden när det kommer upphinnande handelsfartyg bakom dig och hävda din "rätt". Även befälen ombord på handelsfartygen är människor som kan göra misstag. Lycka till med det!

Jag håller mig väl undan när jag är ute och fritidsseglar iaf.

Märkligt påhopp. Jag brukar inte ligga mitt i farleden och hävda min rätt. Tvärtom så flyttar man reflexmässigt på sig om man ser ett stort fartyg. Även den som inte är drillad i sjöfartsregler gör så.

En till brist som rapporterats var att det fuskades med utkik nattetid på Misje Verde och då är det också intressant att bara kaptenen och lotsen var på bryggan vid kollisionen.
Citera
2026-08-06, 10:09
Medlem
Citat:
Märkligt påhopp. Jag brukar inte ligga mitt i farleden och hävda min rätt. Tvärtom så flyttar man reflexmässigt på sig om man ser ett stort fartyg. Även den som inte är drillad i sjöfartsregler gör så.

En till brist som rapporterats var att det fuskades med utkik nattetid på Misje Verde och då är det också intressant att bara kaptenen och lotsen var på bryggan vid kollisionen.

Det var ju utomordentligt duktigt av dig! Då var det väl någon annan i tråden som hävdade att det var det rätta att göra.

Det skulle inte förvåna mig alls om de fuskade med det. Speciellt inte efter att ha legat i hamn och jobbat.
Citera
2026-08-06, 10:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Absolut är det en komplicerad situation. Det är just därför jag försöker undvika närsituationer med handelsfartyg inomskärs öht. Eller åtmonstone vara tydlit med att jag håller ordentligt åt sidan om det skulle vara trångt.

Precis som lotsen i tidigare postat youtubeklipp uppmanade.

Verkligen! Kan man planera resan minsta lilla, välja rutten litet vaket och agera själv i god tid, så händer inte sådant här. Man är på sjön för nöjes skull och några minuter extra därför att man tar en säkrare väg skall ju, i princip, öka nöjet för man får ju vara litet längre tid på sjön...

Men när allt elände samverkar måste man "göra rätt", och i snipans fall är "rätt" att ge fartyget alla möjligheter att väja och inte ställa till det med en egen, felaktig åtgärd. Samtidigt måste man själv väja, för att rädda sitt eget och andras liv. Att skuldbelägga snipan som faktiskt "gjort rätt", men väntat för länge med att fly kan därför vara litet obetänkt.

Förhoppningsvis kan diskussionen åtminstone påminna de med småbåtar att det är klokt att vara såpass förtänksam att man aldrig måste lita på att fartyget har observerat dem. Men den sortens präktighet räddar inte just de här liven, så är det.
Citera
2026-08-06, 10:11
Medlem
Citat:
De var sju i besättningen har det nämnts i tråden. Vet inte om det är inklusive kaptenen. Tycker frågan är rätt relevant eftersom de anmälts brister i arbets- och vilotider.

Enligt uppgift var de 7 i besättningen på Mishe Verde. Med all sannolikhet Befälhavare, 2 styrmän, 2 matroser, teknisk chef, kock.

Styrmän och matroser arbetar 6/6, vilket innebär 6 timmars arbete, 6 timmars vila. Dygnet runt, alla dagar. Vid avgång och ankomst purras alla upp även om det är vilotid.

Befälhavaren är alltid i tjänst (möjligen går även han vakt) och sover bara när möjlighet ges, på öppet vatten.

Jag gissar att de ombordanställda arbetar 1 månad på och 1 månad av.
Jag lovar, de är vrak när de mönstrar av efter 1 månads tjänstgöring.

Det borde varit 2 matroser på utkik när lots är ombord, men troligen var det inte det.

Jag har själv varit till sjöss under ganska många år och ser det uppenbart orimliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in