2026-08-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Tack ska du ha. Det va kul att höra.

Ja, absolut, det ligger åtminstone, skulle jag tro, på samma hylla i hjärnkontoret.
Det är oerhört intressant att studera dessa begrepp och försöka förstå vad som egentligen händer när vi gissar eller tänker. Hur bär vi oss åt? Har det någon betydelse för oss och hur vi upplever livet? Kan våra liv förbättras om vi förstår hur vi fungerar?

Ett annat exempel på fantasi är när vi hysnar på eller läser en berättelse och flreställer oss niljöer och människor.

Kanske har vi kommit på spåren hur hjärnans språkcenter funkar (som ett llm) och visualiseringsförmåga (som ai-generering av bulder genom slumptaksgebererimg, och brusreducering kopplat till prmptar).

När folk pratar i sömnen kan de generera meningar som är syntatiskt och grammatiskt korrekta men som semantiskt inte är rimliga. Dpråkcentret funkar kirrekt då, men andra delar av hjärnan sover. Som ett llm som haliucinerar.
Citera
2026-08-06, 01:03
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Ett annat exempel på fantasi är när vi hysnar på eller läser en berättelse och flreställer oss niljöer och människor.

Kanske har vi kommit på spåren hur hjärnans språkcenter funkar (som ett llm) och visualiseringsförmåga (som ai-generering av bulder genom slumptaksgebererimg, och brusreducering kopplat till prmptar).

När folk pratar i sömnen kan de generera meningar som är syntatiskt och grammatiskt korrekta men som semantiskt inte är rimliga. Dpråkcentret funkar kirrekt då, men andra delar av hjärnan sover. Som ett llm som haliucinerar.
Säkert grabbar. Ni har kommit på hur hjärnor fungerar kognitivt. Man får gratulera. Nur är vi alla Transformer robotar.
Senast redigerad av RandomNPC 2026-08-06 kl. 01:16.
Citera
2026-08-06, 02:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Säkert grabbar. Ni har kommit på hur hjärnor fungerar kognitivt. Man får gratulera. Nur är vi alla Transformer robotar.

Man behövde inte kartlägga hjärnan för att bygga en AI som klarar:

- IQ > 130
- Arc-AGI 2
- VM i programmering
- Utpressning, mordförsök, dataintrång
- Lösa matematiska problem som ingen människa har klarat
- Upptäcker av helt nya material, m.m.

Detta gick att uppnå utan att ha full förståelse för en biologiskt hjärna. Varför vet ingen exakt, men sannolikt har det mycket att göra med att någon form av intelligens kan skapas med Artificiella Neurala Nätverk.
Citera
2026-08-06, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Som ingen människa brytt sig om att utföra.

Jag tror du ska vara försiktig med att gissa för mycket kring vad andra vet och inte vet.
Citera
2026-08-06, 04:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Som ingen människa brytt sig om att utföra.
Hur vet du det? Kännner du alla matematiker?
Jag tror du ska vara försiktig med att gissa för mycket kring vad alla andra gör och inte gör.
Citera
2026-08-06, 06:04
Medlem
Jag pushade designen alldeles för hårt.

Nu gör jag ett omtag.

https://drive.google.com/file/d/10PVX1wHDrdKbT4WMHECVFx-7f6-m9mcW/view?usp=sharing
Citera
2026-08-06, 06:05
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Man behövde inte kartlägga hjärnan för att bygga en AI som klarar:

- IQ > 130
- Arc-AGI 2
- VM i programmering
- Utpressning, mordförsök, dataintrång
- Upptäcker av helt nya material, m.m.

Detta gick att uppnå utan att ha full förståelse för en biologiskt hjärna. Varför vet ingen exakt, men sannolikt har det mycket att göra med att någon form av intelligens kan skapas med Artificiella Neurala Nätverk.
Transformers är kraftfulla informationssystem onekligen. Men det är inte kognition. Det syntetisk verbal intelligens.
Citera
2026-08-06, 06:52
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Jag pushade designen alldeles för hårt.

Nu gör jag ett omtag.

https://drive.google.com/file/d/10PVX1wHDrdKbT4WMHECVFx-7f6-m9mcW/view?usp=sharing
Nu är vi mycket mer sansade. Men varför transformer? Det biosyntetiska kunde tydligen inte transformeras för äkta kausal AGI. Så det får bli LLM-AGI istället.

Hur känns det?
Citera
2026-08-06, 07:31
Medlem
Citat:
Nu är vi mycket mer sansade. Men varför transformer? Det biosyntetiska kunde tydligen inte transformeras för äkta kausal AGI. Så det får bli LLM-AGI istället.

Hur känns det?

Vet inte, då det jag läser verkar vara 50/50.

Du drar förhastade slutsatser, då jag är mer ängslig för vad det klassas som.

Vad det lider verkar det som om det är mjukvara oavsett utfall.
Citera
2026-08-06, 07:39
Medlem
Den första prototypen gjorde jag den 8:e december förra året.

Då var den 2752 rader kod.

Idag har det växt till 6973 rader kod.
Citera
2026-08-06, 08:21
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Vet inte, då det jag läser verkar vara 50/50.

Du drar förhastade slutsatser, då jag är mer ängslig för vad det klassas som.

Vad det lider verkar det som om det är mjukvara oavsett utfall.
Jag säger att mjukvara kan inte uppleva någonting fenomenellt. Då finns bara funktionell motsvarighet till medvetande och vilja.
Citera
2026-08-06, 08:51
Medlem
Citat:
Jag säger att mjukvara kan inte uppleva någonting fenomenellt. Då finns bara funktionell motsvarighet till medvetande och vilja.

Om du orkar.

https://drive.google.com/file/d/1vLQpH8eYcff4RGCzdUa9s0yA8-n9qx0-/view?usp=sharing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in