2026-08-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
.

När du blandar dessa nivåer får du frågor som inte går att besvara eftersom strukturen är fel från början.

När du blandar dessa så får du väl en människa?
Senast redigerad av EgonKarman 2026-08-02 kl. 10:44.
Citera
2026-08-02, 10:47
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
När du blandar dessa så får du en människa
Det där med allt är atomer visar på djup okunnighet och bygger ingenting inom bred AI. Där ska kausala biologiska mekanismer simuleras.
Citera
2026-08-02, 10:51
Medlem
RandomNPCs avatar
Felpost
Senast redigerad av RandomNPC 2026-08-02 kl. 11:47.
Citera
2026-08-02, 10:52
Medlem
Citat:
Det där med allt är atomer visar på djup okunnighet och bygger ingenting inom bred AI.

Det där med att klistra in länkar till böcker som beskriver ämnet i fråga visar på djup okunskap och bygger ingenting i ett samtal.
Citera
2026-08-02, 10:57
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Det där med att klistra in länkar till böcker som beskriver ämnet i fråga visar på djup okunskap och bygger ingenting ett samtal
Det går inte ha ett samtal med andra än 'ekbo251' och 'BeneathTheSurface' i denna tråd.

Dunning-Kruger är tröttsamt..... gäsp.
Citera
2026-08-02, 12:43
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Det går inte ha ett samtal med andra än 'ekbo251' och 'BeneathTheSurface' i denna tråd.
'kaerakel' är väldigt bra också - filosofisk/teknisk - träd gärna in och ta över diskussionen.
Citera
2026-08-02, 13:02
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Star Träk är ganska gammalt. Från 60-talet någon gång.
Star Wash är marginellt nyare. Från 70-talet. Men där fick man ju med två robotar.

Ja det är inte lätt att gissa så väl om framtiden. En del SF-författare har varit lite bättre dock.

Tja, dock skulle jag inte kalla det "Moderna AI system". Men visst är det en trent åt det hållet.
Kanske mer prototyper.
För något avtryck i verkligheten står inte att finna.

Apollo kom nyligen med en rapport där man gått igenom +300 yrken i företag där man använder Claude. Ingen minskat personal. Men aningen svagare lönetillväxt.
Det är vad dom hittat.

De som tror på stora förändringar kan redan nu sätta sig i skamvrån.
Jag har själv inte gjort några hårda profetior här på forumet, kanske AI 2027 tråden är det närmaste där ett klimax på gott eller ont nås redan 2029. Min erfarenhet av andra profetior (Iran-kriget, peak oil, global warming, Ukraina-Ryssland) är att verkligheten alltid överträffar dikten och att det som egentligen utspelade sig sällan var med i någon av pre-händelse analyserna. Jag hoppas att AI utspelar sig så i verkligheten att det lämnar oss rikare och mer välmående. Redan 1 januari 2030 borde vi veta hyfsat om det blev en bang eller ett whimper så att säga. Jag är här för bådadera.
AI kan lista ut helt nya saker, inte bara någon mönster matchning eller databas-sökning:
Citat:
Conclusion
None of these examples shows that every AI answer is reliable, that present systems reason exactly as
humans do, or that training data is unimportant. Many successful systems generate numerous failures,
rely on carefully designed environments, and still require expert supervision.
They establish a narrower but important conclusion: contemporary AI systems can sometimes
generate artifacts that are simultaneously novel, nontrivial, and externally valuable.
These independently checkable artifacts were not available for direct retrieval. The frontier has
therefore moved beyond familiar pattern reproduction and routine automation; the remaining
questions concern reliability, generality, autonomy, and reproducibility.
https://drive.google.com/file/d/1L3bowcQw5h5pvBbo5GKRDwsaIsYmzdAc/edit
Citat:
Tja, vad säger du själv att det kostar att ordna fram HW så du kan starta upp Kimi K3. Bara starta upp alltså. Och så går den i snigelfart. Räcker det med en mille?

Dom algoritmiska förbättringar går fort, och då går det fort fasten det är människor, om än kloka kineser i det här fallet, som jobbar stenhårt på det. Redan inom något år tror alla stora labb att dom kan köra megakluster med 1000-100.000 tals agenter som självförbättrar sin egen arkitektur. Jämför DeepSeek med Fable:
Citat:
Artificial Analysis found that DeepSeek V4-Flash achieved an Intelligence Index score of 50, compared with Fable 5’s 60, while costing $0.03 rather than $3.15 per benchmark task—roughly 105× less. It therefore delivered most of Fable’s measured aggregate performance at around one-hundredth of the cost.

https://artificialanalysis.ai/models/deepseek-v4-flash#price-cost
Citat:
Baserat på data från en artikel av Deepmind så räknade jag ut att om jag skulle träna upp motsvarande shackprogram på min hyggligt kraftfulla PC skulle det ta 13 år, bara för sista träningsvändan. Du underskattar den enorma datorkraft som man kastat på de här problemen.
Citat:
While it took the supercomputer "Deep Blue" to win over world champion Gary Kasparov in 1997, today's Stockfish program achieves the same ELO level on a 486-DX4-100 MHz from 1994.
https://www.lesswrong.com/posts/75dnjiD8kv2khe9eQ/measuring-hardware-overhang
Citera
2026-08-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Generativ AI är både designade och tränade att skapa ny text eller ny media, och är alltså kreativt per definition.
Borde vara detta som är kärnan.

§1 En LLM producerar ett utdata baserat på indata och dess tränade vikter.

§2 Ett ANN som är tränat på kvadratrötter producerar ett utdata baserat på indata och dess tränade vikter.

Båda dessa är sanna.

Sedan kan mikroarkitekturen skilja lite. Dvs hur signaler propageras från en neuron till en annan. Men det förändrar inte §1 och §2 ovan. (I praktiken kan man se båda som en dataflödesmaskin där data ripplar fram i en datapath, Men där dataflödet skiljer en aning).

Detta borde vi kunna vara överens om.
Citera
2026-08-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag har själv inte gjort några hårda profetior här på forumet
Nog säkrast så.
Sedan finns det ju gott om prognoser man kan referera till.

Citat:
Redan 1 januari 2030 borde vi veta hyfsat om det blev en bang eller ett whimper så att säga. Jag är här för bådadera.
Många är intresserade och kommer att mäta i verkligheten. Som Apollo som jag refererade till.
Så vi kommer få se. Och det kommer göras ny forecast som det skall käbblas om.

(Jag tror i sig mest på att olika reinforcement-learning-modeller är de som kommer få någon slags betydelse. Och då som verktyg. Jfr Alpha-fold).

Citat:
AI kan lista ut helt nya saker, inte bara någon mönster matchning eller databas-sökning:
Det är som att säga att kvadratrots-nätet jag nämnde ovan listar ut nya saker genom att ge ett värde på en rot som avviker lite från vad den tränats på.

Visst är det ett nytt svar. Men nog har det begränsat värde.

Och LLM'er fungerar på samma sätt.

Citat:
Dom algoritmiska förbättringar går fort, och då går det fort fasten det är människor, om än kloka kineser i det här fallet, som jobbar stenhårt på det. Redan inom något år tror alla stora labb att dom kan köra megakluster med 1000-100.000 tals agenter som självförbättrar sin egen arkitektur.
Frågan var om en mille räckte. Den frågan smiter du bara undan.

Men det går att göra ett överslag. Säg att en mille räcker och så lånar du till den till 6% ränta och så säger vi att HW duger i hela 5 år. Då betalar du ca 132 kr i timmen för att använda Kimi K3. Hur mycket mer effektiv blir du då? Kommer du gå plus på detta?
Nu börjar vi närma oss de lite mer avgörande.

Kommer du kunna få så mycket mer i lön att du kan köpa tjänsten och gå plus?
Citera
2026-08-03, 01:33
Medlem
Citat:
När jag analyserar begreppet kreativitet så är min slutsats att det har mer förknippat med det fenomenet vi kallar fantasi än känslor.
Känslor driver oss ofta till en handling. En fysisk yttring eller ett meddelande eller kanske bara en tanke. Oftast nästan reflexivt. Medans Kreativitet eller fantasi låter oss leverera denna yttring med intention eller mening. Till exempel som en dans, sång eller dikt.

En intressant fråga jag ställer mig också är om känslor nödvändigtvis behöver vara betingad av en kemisk, eller biokemisk, process.

Hoppas mina funderingar kan vara till någon nytta i erat resonemang.

Det du skriver låter vettigt.

Jag tänker mig att drömmar är fantasier inspirerade av ord vi hör under sömben, av minnen och av problem vi

När vi fantiserar ihop historier så liknar det hur llm generaliserar, gissar och ibland hallicinuerar. Detta kan vara kreativt skapande.
Citera
2026-08-03, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det du skriver låter vettigt.

Jag tänker mig att drömmar är fantasier inspirerade av ord vi hör under sömben, av minnen och av problem vi

När vi fantiserar ihop historier så liknar det hur llm generaliserar, gissar och ibland hallicinuerar. Detta kan vara kreativt skapande.

Tack ska du ha. Det va kul att höra.

Ja, absolut, det ligger åtminstone, skulle jag tro, på samma hylla i hjärnkontoret.
Det är oerhört intressant att studera dessa begrepp och försöka förstå vad som egentligen händer när vi gissar eller tänker. Hur bär vi oss åt? Har det någon betydelse för oss och hur vi upplever livet? Kan våra liv förbättras om vi förstår hur vi fungerar?
Citera
2026-08-03, 05:16
Medlem
Jag håller på med ett AGI-forum som är helt hanterat av en modifierad version av min Gen 4 AGI. Den är admin/mod/användare allt i ett. Och den lär sig hur man skriver och använder språk från hela forumet av alla användare som postar.

Vem är på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in