Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Star Träk är ganska gammalt. Från 60-talet någon gång.
Star Wash är marginellt nyare. Från 70-talet. Men där fick man ju med två robotar.
Ja det är inte lätt att gissa så väl om framtiden. En del SF-författare har varit lite bättre dock.
Tja, dock skulle jag inte kalla det "Moderna AI system". Men visst är det en trent åt det hållet.
Kanske mer prototyper.
För något avtryck i verkligheten står inte att finna.
Apollo kom nyligen med en rapport där man gått igenom +300 yrken i företag där man använder Claude. Ingen minskat personal. Men aningen svagare lönetillväxt.
Det är vad dom hittat.
De som tror på stora förändringar kan redan nu sätta sig i skamvrån.
Jag har själv inte gjort några hårda profetior här på forumet, kanske AI 2027 tråden är det närmaste där ett klimax på gott eller ont nås redan 2029. Min erfarenhet av andra profetior (Iran-kriget, peak oil, global warming, Ukraina-Ryssland) är att verkligheten alltid överträffar dikten och att det som egentligen utspelade sig sällan var med i någon av pre-händelse analyserna. Jag hoppas att AI utspelar sig så i verkligheten att det lämnar oss rikare och mer välmående. Redan 1 januari 2030 borde vi veta hyfsat om det blev en bang eller ett whimper så att säga. Jag är här för bådadera.
AI kan lista ut helt nya saker, inte bara någon mönster matchning eller databas-sökning:
Citat:
Conclusion
None of these examples shows that every AI answer is reliable, that present systems reason exactly as
humans do, or that training data is unimportant. Many successful systems generate numerous failures,
rely on carefully designed environments, and still require expert supervision.
They establish a narrower but important conclusion: contemporary AI systems can sometimes
generate artifacts that are simultaneously novel, nontrivial, and externally valuable.
These independently checkable artifacts were not available for direct retrieval. The frontier has
therefore moved beyond familiar pattern reproduction and routine automation; the remaining
questions concern reliability, generality, autonomy, and reproducibility.
https://drive.google.com/file/d/1L3bowcQw5h5pvBbo5GKRDwsaIsYmzdAc/edit
Citat:
Tja, vad säger du själv att det kostar att ordna fram HW så du kan starta upp Kimi K3. Bara starta upp alltså. Och så går den i snigelfart. Räcker det med en mille?
Dom algoritmiska förbättringar går fort, och då går det fort fasten det är människor, om än kloka kineser i det här fallet, som jobbar stenhårt på det. Redan inom något år tror alla stora labb att dom kan köra megakluster med 1000-100.000 tals agenter som självförbättrar sin egen arkitektur. Jämför DeepSeek med Fable:
Citat:
Artificial Analysis found that DeepSeek V4-Flash achieved an Intelligence Index score of 50, compared with Fable 5’s 60, while costing $0.03 rather than $3.15 per benchmark task—roughly 105× less. It therefore delivered most of Fable’s measured aggregate performance at around one-hundredth of the cost.
https://artificialanalysis.ai/models/deepseek-v4-flash#price-cost
Citat:
Baserat på data från en artikel av Deepmind så räknade jag ut att om jag skulle träna upp motsvarande shackprogram på min hyggligt kraftfulla PC skulle det ta 13 år, bara för sista träningsvändan. Du underskattar den enorma datorkraft som man kastat på de här problemen.
Citat:
While it took the supercomputer "Deep Blue" to win over world champion Gary Kasparov in 1997, today's Stockfish program achieves the same ELO level on a 486-DX4-100 MHz from 1994.
https://www.lesswrong.com/posts/75dnjiD8kv2khe9eQ/measuring-hardware-overhang