2026-08-06, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Doppler behöver de nog rätt sällan.

De första de gjorde var att lyssna på konversationen på bryggan har jag hört från folk med insyn.
Det är jag övertygad om att de gjorde. Man är nyfiken, men vissa detaljer lär ju publiceras vad det lider.
Citera
2026-08-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Korsade man farleden alltså?

Nej det där är avhandlat sedan länge
Citera
2026-08-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag skulle väl säga så här

Inföding - nej
Poddare från Stockholm - Ja

Men jag tror oavsett att han visste precis vad han var, just pga direktan närheten till kända katten, den gröna pricken strax förom babords bog och fyren längre fram rakt föröver.

Förvisso är det så, men åklagaren har också sagt att båda fartygen hållit en rakt kurs en längre tid.

Du har i vanlig ordning fel. Han är visst därifrån, inte från Sthlm (men boende där nu)
Citera
2026-08-06, 07:51
Medlem
Citat:
Doppler behöver de nog rätt sällan.

De första de gjorde var att lyssna på konversationen på bryggan har jag hört från folk med insyn.

Jag skulle behöva en doppler just nu, målar en står båt idag och vill inte ha fukt i den färgen ☺️

Doppler i en radar mäter frekvenskiften i reflektionerna och kan skilja stillastående vs rörliga objekt. Tekniken har sedan länge varit standard i flyget. Hade varit grymt i detta fall
Citera
2026-08-06, 07:53
Medlem
Citat:
En relativt ny radar som sitter rätt högt.

Självklart har man kunnat se snipan om radarn varit rätt inställd.

Problemet är nog mer att ingen har tittat på den..

Precis och vet någon vad de gjorde istället?

Låg de ner och sov eller var försjunkna i mobiltelefonener? Berätta....
Citera
2026-08-06, 07:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Snygg overlay!

Nu blev det plötligt litet knepigt. Å ena sidan kan man tycka att det bärgade skrovet kanske ändå inte är knäckt. Å andra sidan är det litet olika perspektiv på de två fotona. Fotot på det bärgade fotot ser ut att vara taget taget nästan precis från sidan, medan fotot på den ”friska” båten är taget litet ovanifrån. Då blir det litet olika form på vattenlinjen.

Jag kan ju tycka att vattenlinjen borde vara rak, från för till akter, om fotot är taget rakt från sidan, som på det bärgade skrovet. Och i så fall är skrovet trots allt knäckt. Men svårt att veta säkert.
Självklart är vattenlinjen vågrät. Det skulle ju inte se klokt ut annars, när hon ligger i sjön.
Citera
2026-08-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Istället så körde Misje Verde nästan maximal hastighet 12 knop.

Otäckt..

De kunde ju ha kört över hur många båtar som helst under vansinnesfärden....
Citera
2026-08-06, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Hur i hela friden kan två vuxna personer då missat ett stort lastfartyg. Inte ens skymning heller som någon förtydligade här ovan. Obegripligt.

Finns ingetting som säger det.. Kanske missbedömde de farten, avståndet, trodde det skulle väja, försökte själva väja osv osv
Citera
2026-08-06, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
ST tidningen skrev detta i typ deras första artikel om olyckan.
Av erfarenhet vet man ju dock att det som skrivs allra först ofta kan vara missvisande och visa sig inte stämma sedan när man har mer "kött på benen".
Man vill ha ut något snabbt och hinner inte riktigt faktagranska. Ju mer tiden går desto säkrare blir uppgifterna.

Samt att de hittades utan flytväst (om detta stämmer, behöver inte betyda att de inte hade flytväst i olycksögonblicket.
Herregud, barnen hade ju t om flytväst på sig på land när de var i närheten av vattnet!
Citera
2026-08-06, 08:21
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Kloka ord.

Många av de som gör stora utläggningar om att "aldrig gå där" har nog heller aldrig haft en båt så att de har tagit risken. Bussen är ju trots allt tryggare och torrare.

Sedan utgör ju många kommentarer det som kallas sjövett. Schweizerostprincipen fungerar ju och man skall ju se sig för när man går ut i gatan fastän det är grön gubbe.
Gott sjömanskap har en juridisk roll i juridiken kring Sjöfartsreglerna.
Att frikänna föraren som framförde snipan kan aldrig bli aktuellt om ansvarsfrågan styrs av de gällande reglerna vid tillfället men såklart kan svensk åklagare välja att inte förstå dessa regler vilket de flesta andra heller inte har insyn i så en dom där den som framförde snipan skulle i realiteten aldrig vara aktuell med mindre än att Sjöfartsreglerna inte gäller på svenskt territorium vilket dom de facto gör.
Citera
2026-08-06, 08:21
Medlem
Pojken utskriven från sjukhuset
Citera
2026-08-06, 08:22
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som jag misstänkte hade fartyget en historia

Och att fartyget inte var en önskearbetsplats direkt. Inte ens för ryssar. I alla fall om de inte var tillräckligt desperata.

https://www.dn.se/sverige/overstyrman-slog-larm-om-sakerheten-pa-misje-verde-fick-lamna-fartyget-dagen-efter/

Är det möjligen någon som har prenumeration som lagt eller kan tänka sig lägga upp skärmdumpar från artikeln?

Hade väldigt gärna läst den!

Edit: Hittade detta, så följdfrågan blir istället om det står det samma som i den här expressen-artikeln?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/slog-larm-om-olycksfartyget-fick-sparken/
Senast redigerad av Fucktiskt 2026-08-06 kl. 08:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in