2026-08-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Helt enig. Alltid ha 360 koll.

Jag försökte bara förklara hur det skulle kunna ha gått till i det här fallet.

Det är säkert en del av förklaringen. Flera saker kan vara sanna samtidigt. Min poäng är bara att risken uppstår långt innan en ljudsignal ens blir aktuell.
Citera
2026-08-05, 23:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Så långt fattade jag med.
Så bra då.
Vill du veta exakt vilka målspår dom har tillgång till får du nog fråga åklagaren, eller vänta på en förundersökningsrapport.
Citera
2026-08-05, 23:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt en medföljande båt (som larmade) så har fritidsbåten kört in i fartyget, så det är inte tvärtom.

Enligt Expressen så saknas mor och dotter, medan farmoch son plockats upp. Det handlar om två "små barn".

Orsaken till att man använder insatsstyrkan var att det endast är de som har kompetens att borda ett fartyg under rådande väder- och sikt-förhållanden.

Korsade man farleden alltså?
Citera
2026-08-05, 23:53
Medlem
Citat:
Snygg overlay!

Nu blev det plötligt litet knepigt. Å ena sidan kan man tycka att det bärgade skrovet kanske ändå inte är knäckt. Å andra sidan är det litet olika perspektiv på de två fotona. Fotot på det bärgade fotot ser ut att vara taget taget nästan precis från sidan, medan fotot på den ”friska” båten är taget litet ovanifrån. Då blir det litet olika form på vattenlinjen.

Jag kan ju tycka att vattenlinjen borde vara rak, från för till akter, om fotot är taget rakt från sidan, som på det bärgade skrovet. Och i så fall är skrovet trots allt knäckt. Men svårt att veta säkert.
När vi först observerade detta så nämnde någon att ev teleobjektiv kan ge en felaktivbild men från sidan, nä den är knäckt. Kanske därför pressen också!
Citera
2026-08-05, 23:54
Medlem
Citat:
Snygg overlay!

Nu blev det plötligt litet knepigt. Å ena sidan kan man tycka att det bärgade skrovet kanske ändå inte är knäckt. Å andra sidan är det litet olika perspektiv på de två fotona. Fotot på det bärgade fotot ser ut att vara taget taget nästan precis från sidan, medan fotot på den ”friska” båten är taget litet ovanifrån. Då blir det litet olika form på vattenlinjen.

Jag kan ju tycka att vattenlinjen borde vara rak, från för till akter, om fotot är taget rakt från sidan, som på det bärgade skrovet. Och i så fall är skrovet trots allt knäckt. Men svårt att veta säkert.

Ja, overlayen är inte perfekt, så jag säger med reservation att det "verkar" som skrovet har samma form.

Vattenlinej är INTE rak på en sådan båt. Det beror på skrovets form, smalare i för och akter.

När en båt ligger i vattnet t.ex. så luras ögat/hjärnan eftersom man vet att vattnet är rakt, men tar men enlinjal t.ex. och lägger längs vattenlinjen längs skärmen så ser man att det inte är rakt. lägg linjalen längs med akterlinjen i vattnet så ser du hur snett det blir i fören. precis som i bilden i lyftet.

https://www.maringuiden.se/data/popup/image.php?image=/images/sjobod/minbat/org_10311.jpg
Citera
2026-08-05, 23:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Rent teoretiskt så är svaret ja, i praktiken tror jag att han var väl förtrodd med vattnen här och dessutom hade plotter, samt full koll på katten och fyren jag gissar att han styrde rakt emot. Jag tror han visste exakt var han befann sig.
Är inte så hemma vad gäller vanorna på västkusten. Brukar man ha plotter i en äldre snipa som mest fritidskörs till och från sommarstugan? Längs ostkusten finns rätt många som inte har det.

Spontant tänker jag som du, att han borde haft full koll. Men även den vanaste och bäste kan ibland hamna fel enstaka gånger. Kanske pga dåligt väder, eller att något knasar ombord (t ex att någon är litet sjösjuk, några är osams, någon utrustning funkar inte som den ska, eller en plötslig regnskur som kräver att man donar med kapell eller liknande).
Citera
2026-08-05, 23:58
Medlem
Citat:
Är inte så hemma vad gäller vanorna på västkusten. Brukar man ha plotter i en äldre snipa som mest fritidskörs till och från sommarstugan? Längs ostkusten finns rätt många som inte har det.

Jag skulle väl säga så här

Inföding - nej
Poddare från Stockholm - Ja

Men jag tror oavsett att han visste precis vad han var, just pga direktan närheten till kända katten, den gröna pricken strax förom babords bog och fyren längre fram rakt föröver.

Citat:
Spontant tänker jag som du, att han borde haft full koll. Men även den vanaste och bäste kan ibland hamna fel enstaka gånger. Kanske pga dåligt väder, eller att något knasar ombord (t ex att någon är litet sjösjuk, några är osams, någon utrustning funkar inte som den ska, eller en plötslig regnskur som kräver att man donar med kapell eller liknande).

Förvisso är det så, men åklagaren har också sagt att båda fartygen hållit en rakt kurs en längre tid.
Citera
2026-08-06, 00:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, overlayen är inte perfekt, så jag säger med reservation att det "verkar" som skrovet har samma form.

Vattenlinej är INTE rak på en sådan båt. Det beror på skrovets form, smalare i för och akter.

När en båt ligger i vattnet t.ex. så luras ögat/hjärnan eftersom man vet att vattnet är rakt, men tar men enlinjal t.ex. och lägger längs vattenlinjen längs skärmen så ser man att det inte är rakt. lägg linjalen längs med akterlinjen i vattnet så ser du hur snett det blir i fören. precis som i bilden i lyftet.

https://www.maringuiden.se/data/popup/image.php?image=/images/sjobod/minbat/org_10311.jpg
Mm, vattenlinjer är knepiga.

Om en vattenlinje verkligen är utformad så att den följer vattenytan hela vägen, och man tar ett foto precis i vattenlinjens höjd så ska den bli rak på fotot. Håller man kameran bara aningen under eller över vattenlinjen, så blir den krökt på fotot.
Citera
2026-08-06, 00:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Korsade man farleden alltså?
Nej troligen inte, det är gamla uppgifter och gissningar när olyckan nyligen inträffat och tråden var ny.

Åklagaren verkar övertygad om att bägge båtarna kört länge i samma riktning och att snipan blivit upphunnen bakifrån av lastfartyget.
Citera
2026-08-06, 00:04
Medlem
Citat:
Mm, vattenlinjer är knepiga.

Om en vattenlinje verkligen är utformad så att den följer vattenytan hela vägen, och man tar ett foto precis i vattenlinjens höjd så ska den bli rak på fotot. Håller man kameran bara aningen under eller över vattenlinjen, så blir den krökt på fotot.

Exakt så blir det, och ju mer vinkel på kameran ju mindre rak vattenlinje. Därför är vattenlinjen en dålig referens. Jag har försökt titta på relingen och däcket och skaffa mig en helhetsbild för att avgöra. Och framförallt på surrningarna som tydligt visar relingsläge under presenningen t.ex.

Detta var den enda bilden som jag kände kunde vara tveksam och visa knäckning. Så jag tog den för jämförelse, och då blev det så där.
Citera
2026-08-06, 00:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Förvisso är det så, men åklagaren har också sagt att båda fartygen hållit en rakt kurs en längre tid.
Vad har åklagaren för underlag till att snipan hållit samma kurs under längre tid, månntro?

Någon radarplott av snipans rutt finns väl inte, eller? Om inte, så är det väl pappans ord som är underlag.
Citera
2026-08-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så bra då.
Vill du veta exakt vilka målspår dom har tillgång till får du nog fråga åklagaren, eller vänta på en förundersökningsrapport.

Jag tror folk i tråden har mer kunskap än du, och kan ha teorier om vilken utrustning de kan ha haft som lämnat så bra spår, men aldrig sett fartyget.

Tråden tillför faktiskt kunskap utan att veta. Genom att analysera info får man ofta en bra bild. Vill du vänta på FU så gärna för mig. Men då är fb fel forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in