2026-08-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Har någon sagt att dom lyft den så, har du en länk tex som visar det?

Sedan betyder inte knäckt "helt av"

Förstår inte vad du vill ha sagt med inlägget?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du får titta på fotona från bärgningen. Och så får du läsa inlägget jag svarade på, om du undrar varför jag skrev det.

Kolla gärna på overlay-bilden jag la in i ett inlägg strax innan detta. Där jag lagt in den skadade snipan över en äldre bild på samma snipa. Då förefaller det som den skadade snipan trots allt har sin ursprungliga skrovform.
Citera
2026-08-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är inte så att det tutas som en sista varning. Många färjor och passbåtar i Stockholm signalerar slentrianmässigt för att visa att det är på väg ut från kajen t ex. Inte nödvändigtvis för att någon är i vägen utan bara för att uppmärksamma båtar i närheten.

Finns många anledningar att tuta. Men det är väl inte det de handlar om i detta fallet.
Citera
2026-08-05, 23:38
Medlem
Citat:
Så är det men ofta är den som påtalar dessa lite av en bråkmakare som vill synas lite också

Definitivt inte(undantag finns säkert), personen som påtalade detta ville säkerligen främst förhindra dödsolyckor.
Citera
2026-08-05, 23:39
Medlem
Citat:
pappan var erfaren fritidsskeppare, jo det såg vi

Såg?
Vad vet du om det annat än att de blev överkörda och dödade?
Citera
2026-08-05, 23:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Finns många anledningar att tuta. Men det är väl inte det de handlar om i detta fallet.

Nä men det finns regler när det bör tutas. Fartyget borde ha signalerat om de behövde utrymme för att passera.
Citera
2026-08-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ja, det är allt rätt konstigt.

En fundering: Kan det kanske ha varit så att pappan/skepparen inte hade 100 koll på var han befann sig? Snipan har kanske inte GPS och annan modern utrustning. Är det en rutt man går ofta kanske man inte bryr sig om de fysiska sjökorten heller. Det var skymning, viss vind och eventuellt regn. Om det dessutom var sjö kanske snipan har rullat litet. Lätt hänt att man hamnar litet ur kurs. Det behövs inte jättemycket för att man ska hamna hundra, eller tvåhundra, meter fel i sidled om man håller aningen fel kurs i 15-20 minuter.

Om han trott att han befann sig utanför farleden så skulle det kanske kunna förklara varför de inte höll bättre uppsikt bakåt.

Rent teoretiskt så är svaret ja, i praktiken tror jag att han var väl förtrodd med vattnen här och dessutom hade plotter, samt full koll på katten och fyren jag gissar att han styrde rakt emot. Jag tror han visste exakt var han befann sig.
Citera
2026-08-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Stort tack för redogörelserna! Men, en fråga: visst borde fruns föräldrar + ev syskon kunna ses som målsägande?

JA, defintivt föräldrarna, på precis samma vis som i exvis, hemska tanke, föräldrarna till den i Vetlanda mördade kvinnan Tove. Men även syskon. Som du antgligen förstår betyder det att de kan få målsägandebiträde. Kan vara läge för dem att begära genast om det inte redan gjorts.

Har något vagt minne att jag skrivit något om det tidigare i tråden, men det kan vara så att jag aldrig postade det. Man orkar inte alltid med alla troll och trakasserier i tråden.
Citera
2026-08-05, 23:46
Medlem
Citat:
Nä men det finns regler när det bör tutas. Fartyget borde ha signalerat om de behövde utrymme för att passera.

Det borde det ha gjort. Men en ljudsignal är en av de sista barriärerna innan en olycka. Man kan inte basera sitt eget fartygs säkerhet på att andra alltid hinner varna i tid.
Citera
2026-08-05, 23:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Kolla gärna på overlay-bilden jag la in i ett inlägg strax innan detta. Där jag lagt in den skadade snipan över en äldre bild på samma snipa. Då förefaller det som den skadade snipan trots allt har sin ursprungliga skrovform.
Snygg overlay!

Nu blev det plötligt litet knepigt. Å ena sidan kan man tycka att det bärgade skrovet kanske ändå inte är knäckt. Å andra sidan är det litet olika perspektiv på de två fotona. Fotot på det bärgade fotot ser ut att vara taget taget nästan precis från sidan, medan fotot på den ”friska” båten är taget litet ovanifrån. Då blir det litet olika form på vattenlinjen.

Jag kan ju tycka att vattenlinjen borde vara rak, från för till akter, om fotot är taget rakt från sidan, som på det bärgade skrovet. Och i så fall är skrovet trots allt knäckt. Men svårt att veta säkert.
Citera
2026-08-05, 23:50
Medlem
Citat:
Tack!

Ja, om det fotot är korrekt så verkar det inte råda något tvivel. Jag tänkte på en knäckning på längden efter att båten rammats från sidan.
Det var så vi trodde i de första bilderna framifrån, men sedan kom en bild bakifrån som jag reagerade på där fördäcket pekade rakt upp och så kom bilden från sidan och då var det solklart.

Detta var för 4 dagar sedan tror jag
Citera
2026-08-05, 23:51
Medlem
Citat:
Vilket fartyg pratar vi nu, det vanliga gröna eller?
Citera
2026-08-05, 23:51
Medlem
OK. Då tar vi det igen, efter som så imponerande många i tråden verkar ha så imponerande svårt att förstå:

Inne i en båt bör du i regel ha flytvästen av. Det beror på den stora risken att fastna i inredning, luckor eller dörrposter om båten kränger eller om det uppstår en paniksituation där du måste ta dig upp snabbt.

Varför flytvästen bör vara av
- Fastnar lätt: Remmar och spännen hakar i handtag eller hörn.
- Svårt att komma ut: Det blir trångt att passera durkar och tamburer.
- Uppblåsbar risk: En automatisk väst kan lösas ut vid en vattenläcka och göra dig instängd.

Så om mamman och dottern inte var uppe på däck (kanske låg och vilade eller var i skydd från regnet) är det fullt normalt att man inte har flytvästen på. Det är inte oaktsamhet från kaptenens sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in