2026-08-05, 22:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkligen?
Ska vi ha motsvarande lagar gällande andra typer av brott också?
Någon stjäl din plånbok, men? du sa ju inte nej alltså är det inte ett brott.
Några väljer att misshandla dig på krogen, 4 stora killar mot en ensam, men? Diu sa ju inte nej.....

eller....ska vi ha lagar som håller den som AGERAR som ansvarig för sina egna handlingar och inte offren?

En person anmäler en misshandel. Det finns inga ögonvittnen, det finns ingen inspelning av händelsen, personen har inga skador vid läkarundersökningen, de misstänkta nekar, personen har ringt en vän och berättat.
Hur tror du det skulle gå? Skulle åtal väckas eller skulle förundersökningen läggas ned?
Citera
2026-08-05, 22:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Alla som är genuint intresserade tycker jag ska titta på den här videon.
Själv tycker jag att det sägs en del intressanta saker som dels har med våra diskussioner att göra sen en del intressanta saker när vi nu en stund efteråt kan se resultatet av lagen.
Denna video är alltså gjort innan samtyckeslagen trädde i kraft.
Skulle vara kul att höra era reflektioner.

Medverkande är:

Mari Heidenborg – justitieråd i HD och regeringens utredare

Marianne Ny – överåklagare

Anne Ramberg – Advokatsamfundets generalsekreterare

https://www.youtube.com/watch?v=6XIYHKhg7qY
Citera
2026-08-05, 22:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Män har megastora problem med att kommunicera.

Förr la vi allt ansvar på våldtäktsoffret. Nu har vi äntligen lagt ett litet uns ansvar på eventuella förövare också, vilket var i grevens tid.

Nu är det väl så att över hälften av de som dömts enligt den "nya" lagen är tonåringar.

Att ni inte reflekterar över det och tänker ett varv till vad det skulle kunna bero på och om det verkligen är så vi vill ha det är skrämmande.

Skulle vara intressant att höra dina reflektioner kring videon jag länkade till något inlägg tidigare.
Citera
2026-08-05, 22:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Fast det spelar väl ingen roll? Ska man ha rätten att göra vad man vill så länge den andra inte säger nej ska det väl inte begränsas till sex?

Du kan väl snälla bara sluta säga att vi propagerar för att man ska ha rätten att göra vad man vill.
Så löjligt. Tillför ingenting.
Citera
2026-08-05, 22:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag sa aldrig ”de flesta” eller uppgav ett specifikt antal…jag sa att du kan inte förlita dig på att alla klarar säga nej. De kan uppleva situationen helt annorlunda än dig pga tidigare erfarenheter eller personliga begränsningar eller bara känna sig allmänt hotade… för att du är fysiskt större och starkare ex.
Ska vi då ha ett lagsystem som lämnar dörren öppet att kunna utnyttja människor och/ eller situationer som detta för att tillskansa sig sex eftersom lagen lägger ansvaret för att slippa oönskat sex på BO?

Eller….? ska vi ha ett lagsystem som alltså lägger ansvaret för AKTIVITETEN: närma sig någon sexuellt på den som faktiskt initierar sex?

Tycker faktiskt det är rätt enkelt att välja.

Den som gör något, vill något av någon annan ska självfallet ha ansvaret för att försäkra sig om att den andra/e är med på noterna.

Är du inne på att en kille ska kunna dömas till 3 års fängelse, högt skadestånd samt livslångt stigma på grund av att han är lång? Vältränad? På grund av att en tjej har upplevt ett tidigare trauma som någon annan tillfogat henne? Otäckt i sådana fall.

Det är ju i alla fall bra att du har insikten att det är den som tar sexuella initiativ som riskerar något i en sexuell situation.
Citera
2026-08-05, 22:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Grejen är att du kan inte förutsätta att någon vill ha sex med dig, du behöver fråga/ kolla att så är fallet och ta egenansvar för att respektera motpartens svar/ vilja. Och får du inget svar så betyder inte detta ja.
Och rftersom såpass många, oftast män, verkar ha enorma problem fatta detta så har man infört samtyckeslag så att myntet ska trilla ner.

Hur tycker du själv att det verkar ha slagit ut?
Citera
2026-08-05, 22:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"någon form av krav på samtycke"?

Och nej det går inte alltid förutsätta att alla människor är kapabla säga nej, kommunicera nej på andra vis, försvara sig etc...
Under starkt upplevt hot, rädsla, psykiska störningar av olika slag, man är ett barn, man har fysiska problem; nedsättningar av olika slag etc etc...så äger inte alla kapaciteten att kunna kommunicera ett nej.

med den gamla lagen så fick vi då och då domstolsbeslut som var helt horribla, alla fattade att den/ de anklagade hade gjort fel och att BO hade blivit utsatt för våldtäkt...men blev ändå frikända...eftersom...
om någon inte protesterade tillräckligt mycket så att skador uppkom ex....så var det inte ett nej...typ ( min förenkling)...och det funkar inte.
Har vi så pass många som inte fattar hur man beter sig respektfullt kontra andra gällande sex, så får vi införa lagar tills normerna har ändrats och folk fattar.

Hur ser du på detta från andra hållet? Ska alla människor i en sexuell situation perfekt kunna uppfatta alla subtila signaler? Är du helt OK att döma en 19 åring till fängelse i 3 år, högt skadestånd samt livslångt stigma som våldtäktsman på grund av att ha missat en tämligen subtil signal?

Och innan du svarar att det är ganska enkelt att utröna ett samtycke, att det är uppenbara signaler som behövs för frivillighet o.s.v. så ber jag dig att titta på denna video. Återkom gärna om de som medverkar i videon tycker att detta är enkla saker eller inte.

Citera
2026-08-05, 22:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Och som sagt - JO det går att till 100% vara säker på att den andre är 110% kåt och villig.

Jag förstår ju redan att du inte kommer att titta på hela videon. Du som är så jävla tvärsäker på att det är busenkelt att avgöra det här med bedömningen om frivilligheten i deltagandet. Kolla från minut 10 och någon minut framåt och se vad överåklagaren säger kring detta.

Jag tycker ju naturligtvis att du ska se hela videon. Vore intressant att höra dina reflektioner kring den.

Citera
2026-08-05, 22:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Kunde inte låta bli. Från en annan nystartad tråd. Hur är sådant här möjligt? Jag tänker mest på er på andra sidan som säger att har en tjej/kvinna sagt att det är våldtäkt så är det våldtäkt.
Hon kanske missade att ringa en vän?

Nu vet jag ju inte hur detta fall kommer sluta men om han är släppt på grund av att misstankarna har försvagats så lutar det nog att förundersökningen inte kommer att leda till åtal. Tänker jag.
Han släpptes dagen efter han gripits.

Citat:
En man anhölls misstänkt för våldtäkt på en restaurang i Kungsbacka. Nu meddelar åklagaren att han har släppts.
– Misstankarna har försvagats, säger åklagaren Sonja Seligmann.
Citera
2026-08-05, 23:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Därför

Därför vad?
Citera
2026-08-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag förstår ju redan att du inte kommer att titta på hela videon. Du som är så jävla tvärsäker på att det är busenkelt att avgöra det här med bedömningen om frivilligheten i deltagandet. Kolla från minut 10 och någon minut framåt och se vad överåklagaren säger kring detta.

Jag tycker ju naturligtvis att du ska se hela videon. Vore intressant att höra dina reflektioner kring den.

Så vad i videon från minut 10 och framåt skulle få mig att tveka ens en sekund på att härom natten så var min partner jävligt kåt och villig?

Citera gärna. Flashback gillar inte att man måste titta på filmer för att få se vad nån menar.
Citera
2026-08-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du kan väl snälla bara sluta säga att vi propagerar för att man ska ha rätten att göra vad man vill.
Så löjligt. Tillför ingenting.
Det är ju precis det DU säger. Eftersom du aldrig kan veta om partnern vill samma som du vill så ska du få göra det du vill och partnern får säga nej om det inte passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in