Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Bättre att ha obligatorisk utbildning i trafikskola för att på det sättet lära sig köra mc och hur den fungerar. Sedan vore även repetition/avrostning om inte årligen så ivf då och då för att friska upp kunskaperna och träna på det man inte gör vanligtvis men som ska sitta i ryggmärgen när det behövs.
Detta skulle även behövts vid bilkörning då många inte kan hantera bilen speciellt bra eller är medvetna om faran att vara koncentrerad på annat under körning verkligen ökar risken för olycka.
Jag tycker inte att körskola ska vara obligatorisk. Det ska räcka med de prov Trafikverket har. Om man klarar det, ska man godkännas, oavsett hur man fick sina kunskaper.
Det svenska systemet med privat övningskörning ska vi vara väldigt stolta över. Det fungerar bra. Sverige är ett av världens säkraste länder när det gäller trafik. Vi är ständigt topp-3, år efter år.
Att göra trafikskola obligatorisk skulle göra ett redan jävligt dyrt körkort ännu dyrare, och det gillar jag inte. Redan nu är t.ex. A1-kortet väldigt ovanligt, kidsen har inte råd.
Det är bättre med gradvis ekonomiska incitament. Redan nu får man ju rabatt på försäkringspremien om man kör med full skyddsutrustning. Att vara medlem i SMC ger rabatt på försäkringspremien hos Svedea.
Sånt gillar jag.