2026-08-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Man utgår alltid från att vara osynlig. Men de flesta bilar är hänsynsfulla och släpper förbi.

Oklart vad du menar med "tutar och kör som de är vana vid" du låter lite bitter.

Nu är det inte så mycket att diskutera om ingenting nytt framkommer. Enbart tragiskt och låt bli att skuldbelägga den förolyckade.

Håller med dig, men dessvärre är det endast bidragstagande luffare som sitter och spekulerar på Flashback. Finns inget att spekulera i. Det som har hänt har hänt. Låt det vara.
Citera
2026-08-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Turistparadiset aha, intressant. Så deras ökade risk ligger i att man inte kör aktivt kanske och istället pruttkör. Sedan förstår jag att dessa typer av hojar är sämre på att manövrerar man det beror säkerligen på hur man sitter och styret.
Jag menar inte att problemet är att de pruttkör men man måste öva på att nödbromsa och göra undanmanöver för att upprätthålla färdigheterna. Mina fördomar säger att äldre förare som pruttkör, och som kanske fick hojkortet med bilkörkort, sällan gör detta.

De är tunga, man sitter inte bra för att svänga snabbt men ett av de största problemen är att fotpinnar/annat skrot sitter så lågt att det skrapar i långt innan man når gränsen för däckens friktion mot underlaget.
Citera
2026-08-09, 15:33
Medlem
DennisOlofs avatar
@Turistparadiset aha, jag förstår.

Jo det kan jag absolut tänka mig är ett problem, men det gäller även bilar. Folk tränar t.ex. inte tillräckligt på halkkörning, undanmanöver, eller att återfå kontroll över bilen när man får sladd. Även hård inbromsning och undanmanöver när ABSen kickar in. Låga och tunga motorcyklar är nog usla på undanmanöver samt som du säger, skrap i marken och man åker omkull. Det ser vi även på elsparkcyklar, folk fattar inte hur man ska köra lågtgående fordon.

Jag klarade mig när jag fick sladd i 70km/h trots att jag behövde hela vägbanan, hade det kommit en annan bil åt andra hållet hade det varit kört. Hade jag inte övat lite som jag försöker göra varje år och gjort en panikbromsning hade bilen åkt av och voltat runt ett antal gånger på åker. Förmodligen hade jag klarat mig OK men bilen hade varit helt förstörd. Men som du säger, det är nog ännu viktigare att öva innan eller i början på varje motorcykel säsong eftersom man är mer utsatt på motorcykel.

Undra om det var så i detta fall att hon försökte göra undanmanöver eller kanske panikbromsar och hojen fortsätter i den riktning som energin vill att den ska gå och sedan har man otur och smäller in i ett träd eller skylt. Man brukar säga att man har goda möjligheter att klara sig upp till 30km/h men det går snabbt ner ju högre hastigheten är.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in