2026-08-02, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Är det någon som vet hur olyckan gick till? Hastighet, vilt, annan trafik etc?

Det är en väldigt ovanlig olycka eftersom den avlidna är en kvinna. 2023 fanns ett sånt fall, 2024 var det 4 stycken och 2025 var det återigen bara en.

Bodde kvinnan i området? Det kan ju även varit en utländsk turist på långtur.

Även tidpunkten är ovanlig. Halv åtta på morgonen.

Hon bodde i Luleå och var van att köra hoj.
Citera
2026-08-02, 04:55
Medlem
knark-kungens avatar
Hur många är det som dött i mc olyckor i år?

Dags att förbjuda dom där jävla dödsmaskinerna.
Citera
2026-08-02, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johojajja
Hon bodde i Luleå och var van att köra hoj.

Det låter som normal arbetspendling.
Men, varför köra av vägen...?
Citera
2026-08-02, 09:08
Medlem
Batagares avatar
E4:an är rak vid passagen av Ersnäs, men det är klart, det går att köra av en rak väg (sjukdom eller fel på motorcykeln).
Citera
2026-08-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Om jag räknar rätt, har 19 personer avlidit i MC-olyckor i år. Det är inräknat de som avlidit under tävling.

Googla så säger AI att det omkom 14 st under först 5 månaderna (jan-maj)
Stämmer de kan det inte bara varit 4 st under juni till idag?
Citera
2026-08-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
E4:an är rak vid passagen av Ersnäs, men det är klart, det går att köra av en rak väg (sjukdom eller fel på motorcykeln).
Eller somnat/fylla/drogad/djur, finns många anledningar.
Citera
2026-08-02, 09:48
Medlem
Kan det vara en J*nni* Lundb*rg? Står som mest sökt i Luleå på Mrkoll. Ålder stämmer, 44år. Bor ute på Mörön, då passerar man Ersnäs om man åker in mot stan.

* = e.
Senast redigerad av CarolusReex1 2026-08-02 kl. 09:52. Anledning: Tillägg
Citera
2026-08-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hur många är det som dött i mc olyckor i år?

Dags att förbjuda dom där jävla dödsmaskinerna.

Med förbehåll för att jag räknat fel eller missat något, så är det 19.

Det inkluderar tre som dött under tävlingar/uppvisningar. En roadracingförare i Falkenberg, som blev överkörd av andra motorcyklar efter att ha fått motorstopp i starten, en dragracing-MC (också Falkenberg) samt en 60-åring som jag tror dog av en hjärtattack i en endurotävling.

Antalet döda i MC-olyckor år för år kan du se här: https://www.svmc.se/opinion/statistik/olyckor-med-mc/

Själva antalet skiljer sig inte på något sätt från tidigare år, men några andra detaljer gör det. För det första har en 16-åring dött på lätt MC i år, och det är väldigt ovanligt. För det andra har en person dött på bana i roadracing-tävling, det händer inte heller så ofta.

Sett i relation till antalet fordon av fordonsslaget MC, så sjunker antalet döda stadigt. 1998 hade vi 293 döda per miljon MC i trafik, 2025 hade vi 83 döda per miljon MC i trafik.

En bättre siffra hade varit antal döda per miljon tillryggalagda kilometer på MC, men den siffran har jag inte.
Citera
2026-08-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Googla så säger AI att det omkom 14 st under först 5 månaderna (jan-maj)
Stämmer de kan det inte bara varit 4 st under juni till idag?

Jag har hittat 10 dödsfall perioden januari - maj.

Jan - feb: 0 fall.
Mars: 1 fall
April: 0 fall
Maj: 9 fall.

Transportstyrelsen har publicerat att 14 personer dött under denna period: https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/70-personer-omkom-i-vagtrafiken-arets-forsta-manader/

Vilka de övriga 4 fallen är vet jag inte. Jag har försökt leta efter notiser i media.

Transportstyrelsen för löpande statistik över dödsfall, där står det 17 på MC just nu. till vilket datum det gäller vet jag dock inte heller: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.transportstyrelsen .se%2Fglobalassets%2Fglobal%2Fpress%2Fstatistik%2F olycksstatistik%2Fnationell-manadsstatistik.xlsx&wdOrigin=BROWSELINK

Jag har ett eget excelark där jag noterar dödsfall på MC, men jag är ju amatör och det kan hända att jag missar sånt som inte noteras i media.
Citera
2026-08-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusReex1
Kan det vara en J*nni* Lundb*rg? Står som mest sökt i Luleå på Mrkoll. Ålder stämmer, 44år. Bor ute på Mörön, då passerar man Ersnäs om man åker in mot stan.

* = e.

Två motorcyklar skrivna på henne, båda Harley-Davidson. Endast en är i trafik, årsmodell 2003. Regnummer TP*584 (* = C).

Jag har sett i andra trafikolyckor att själva fordonet beläggs med antingen föreläggande om kontrollbesiktning alt. omedelbart körförbud. Man kan ju kolla om denna MC dyker upp i fordonsregistret på det sättet inom ett par veckor.
Citera
2026-08-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeldyna
Någon Jennie

Citat:
Ursprungligen postat av CarolusReex1

* = e.

Stämmer.
Citera
2026-08-02, 12:25
Medlem
1910-Q10koms avatar
Så alla kan sluta spekulera om vansinnesfärd och att det skulle skett på E4 osv!

Olyckan har skett inne i själva byn Mörön, I en svag kurva på byvägen där det finns mycket stora tallar närmast vägen,
alltså ganska mörkt just på platsen morgon och sen eftermiddag. Vägen är skyltad 50 på denna sträcka.
Förmodligen gått av vägen efter att ha väjt för någonting. Maximal otur.

Vila i frid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in