2026-08-04, 08:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det är inte nödvändigtsvis hög fart och vårdslöshet som är orsaken.

Vanligaste dödsolyckorna på mc är i kurva på 70-väg "för fort" tänker de flesta, och ofta är det så. Men ofta handlar det om grus, pöl eller liknande. Alternativt väjning för cyklister, djur, potthål eller mänsklig faktor där en felbedömning, trötthet eller ren otur ställer till det.

Den näst vanligaste dödsorsaken är pga bilist som har väjningsplikt men kör ut framför mc'n, dråp i min mening men sällan enligt lagen.

Många retar sig på hojåkare och andra som tar kalkylerade risker men vuxna människpr drunknar eler skadar sig svårt när de badar, går på stan eller är ute och tältar.

En motorcykel SKA köras aktivt, det är farligt att ligga i tät trafik och ha bilar bakom sig. Sen är det förstås kul att ha lite fart och för de allra flesta fungerar det bra. Ytterst ovanligt att MC ställer till det för någon annan än sig själv, däremot väldigt vanligt att motorcyklister blir dödade av medtrafikanters bristande förmågor.

Du har helt rätt, och bilist vid korsning är så jävla tröttsamt , det har hänt så många gånger nu att bilister bara kör rakt ut så nu sänker jag farten och verkligen inväntar ögonkontakt med fanskapet
Citera
2026-08-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Tack!

Känner verkligen empati för maken, det skulle bli en fin dag så hände det värsta otänkbara. Så fruktansvärt sorgligt.

Jag kör inte själv båge men har släkt och vänner som gör det. Antingen att både mannen och kvinnan har varsin båge eller att de åker tillsammans med en båge och jag vet när de planerar sin mc-dag väldigt noga och så åker man tidigt om morgonen i väg och att det skulle bli en underbart härlig dag och de hinner bara en kort bit så händer det som hände. Detta är helt fruktansvärt!

Jag känner också enorm empati för maken.
Citera
2026-08-04, 13:56
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Du har helt rätt, och bilist vid korsning är så jävla tröttsamt , det har hänt så många gånger nu att bilister bara kör rakt ut så nu sänker jag farten och verkligen inväntar ögonkontakt med fanskapet

Det spelar ingen roll vem som har juridiskt rätt om du råkar ut för en olycka på MC, det är ändå du som skadas/dör.

Därför finns det bara en att lita på och en man kan ställa krav på när man är ute och kör, och det är sig själv. Kör du så att du inte klarar stanna om en bil kör ut i en korsning, då har du kört för snabbt i korsningen. Sorgligt, dumt, orättvist och allt man kan tänka sig, men det är den hemska verkligheten vi får leva med som kör motorcykel.
Citera
2026-08-04, 17:06
Medlem
DennisOlofs avatar
@blacklodge77 det gör du helt rätt i, jag har också märkt med tiden speciellt här runt Stockholm att av någon anledning har folk i hög grad slutat titta åt båda håll och hålla koll på trafiken. Det är mer i stil med att jag har rätt att köra före dig enligt reglerna så nu kör jag, men att titta samtidigt det gör man inte. Man tittar bara åt det håller man svänger och sedan när man blir påkörd så blir man förvånad, märkligt beteende.

Jag hoppas folk här kan uppdatera tråden så man får veta vad som hänt, ofta rapporteras det om olyckor men det sällan man skriver någon uppföljning i media.

Intresserad av vad som hände och även vart (google maps) det hände.
Citera
2026-08-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det spelar ingen roll vem som har juridiskt rätt om du råkar ut för en olycka på MC, det är ändå du som skadas/dör.

Därför finns det bara en att lita på och en man kan ställa krav på när man är ute och kör, och det är sig själv. Kör du så att du inte klarar stanna om en bil kör ut i en korsning, då har du kört för snabbt i korsningen. Sorgligt, dumt, orättvist och allt man kan tänka sig, men det är den hemska verkligheten vi får leva med som kör motorcykel.

Så är det, folk stör sig på mc-cyklister men det är i regel de mest konsekvensmedvetna och aktiva förarna i trafiken.

På hoj ska man utgå från att vara osynlig. Går så fort att accelerera upp igen så aldrig värt att chansa mot mötande vänstersväng, bilarna blinkar inte ens. Ibland kör de fast de sett dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@blacklodge77 det gör du helt rätt i, jag har också märkt med tiden speciellt här runt Stockholm att av någon anledning har folk i hög grad slutat titta åt båda håll och hålla koll på trafiken. Det är mer i stil med att jag har rätt att köra före dig enligt reglerna så nu kör jag, men att titta samtidigt det gör man inte. Man tittar bara åt det håller man svänger och sedan när man blir påkörd så blir man förvånad, märkligt beteende.

Jag hoppas folk här kan uppdatera tråden så man får veta vad som hänt, ofta rapporteras det om olyckor men det sällan man skriver någon uppföljning i media.

Intresserad av vad som hände och även vart (google maps) det hände.

Ja jag har sagt det förut, svenska bilförare är i stor utsträckning usla trafikanter. Har ingen koll, ingen uppmärksamhet och nästan ingen spatial förmåga. Det är en fröjd att köra i sydeuropa.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-04 kl. 18:41.
Citera
2026-08-04, 19:57
Medlem
Mbabbes avatar
https://www.facebook.com/jennie.ry/
Citera
2026-08-04, 20:05
Medlem
Det verkar som hon och hennes make gifte sig drop in i Luleå i juli i år. Tragiskt det som inträffat. Min kusins dotter omkom i en frontalkrock med bil i april i år.
Citera
2026-08-04, 23:15
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Jag förstår att sport motorcyklar är överrepresenterade vad gäller olyckor men sker det mycket olyckor med typ HD också ?
HD väger typ dubbelt så mycket som en sporthoj, alltså kraftigare rörelsemassa när det väl händer.
Jag har själv haft en "glidare/custom" på 400 kg, men känner mig tryggare med en mer sportig hoj som väger 200 kg fulltankad.
Citera
2026-08-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1484274

En kvinna har dött i morse i en MC-olycka.

Platsen ska ha varit Ersnäs, som ligger längs E4 mellan Piteå och Luleå. Enligt AB ska hon ha kört av vägen.

Såvitt jag vet är det här första gången i år som en kvinnlig MC-förare avlider.

Om jag räknar rätt, har 19 personer avlidit i MC-olyckor i år. Det är inräknat de som avlidit under tävling.

Jag körde förbi olycksplatsen.
Otroligt tragiskt.
Citera
2026-08-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ok, så när man säger custom syftar man ofta på motorcyklar som inte tillhör en kategori som sporthoj, adventure bike osv.

Nej, "custom" ÄR en kategori motorcyklar.
Citera
2026-08-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Custom kan vara rätt mycket nu för tiden men skulle jag gissa så har hon kört på någon gammal virago mc som är låg, billig men mycket pålitlig

Eftersom hon hade två Harley-Davidson skrivna på sig, är det kanske troligare att hon körde någon av dem.
Citera
2026-08-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Jag körde förbi olycksplatsen.
Otroligt tragiskt.

Kan du peka ut den exakta platsen på en karta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in