2026-08-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Alla på sjön har skyldighet att undvika kollision efter sin förmåga, inkluderat snipan. Men det förutsätter att snipan märkte lastfartyget vilket inget tyder på.

Är det alltså din uppfattning att skeppet måste ha sett snipan men snipan kan helt ha missat skeppet, utan att ha begått något brott mot sjövägsreglerna?
Citera
2026-08-05, 20:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja jösses, jag vet inte hur många gånger folk som inte kan de internationella sjövägsreglerna tror att de kan vinna några poäng på att förklara självklarheter för mig.

Vet inte vad du inbillar dig skulle vara "den bevisade obefintliga uppsikt" som fartyget hade.
Om du menar att det är bevisat att fartyget INTE uppfyller de krav på sikt som den internationella konventionen kräver, SOLAS Kapitel V, då föreslår jag att du lägger fram de bevisen! För det vore då verkligen enormt uppseendeväckande.
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara detta tillräckligt enkelt.
- Lastfartyget körde över en fritidsbåt som upphinnande utan att märka det.
- att inte märka att man kör över en båt föröver är samma sak som att inte ha uppsikt.

Men berätta, vad betyder ”uppsikt” på sjön för dig? Finns det en minsta gräns på vilka fartyg du skall upptäcka? Kvalar en 7.5 m lång snipa i dagsljus in? Spelar det någon roll att du har 1-2 radaranläggningar som du heller inte använt för uppsikt?
Citera
2026-08-05, 20:37
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är helt uppenbart att åklagaren begår ett allvarligt tjänstefel och bryter mot lagen när han i inledningsskedet av en sådan här händelse friskriver en part från allt ansvar och ger ett förhandsbesked om åtalsunderlåtelse.
Men han har ju inte friskrivit en part. Det kan mycket väl komma fram annat som gör att det ändras. Åklagarens bedömning med den bevisning han har för tillfället är dock det han presenterar.
Citera
2026-08-05, 20:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som jag misstänkte hade fartyget en historia
Härvan växer. Som det ser ut nu så kan även folk i Norge komma att få sitta i finkan för detta.
Citera
2026-08-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Han har så vitt jag vet inte friskrivit någon eller gett besked om åtalsunderlåtelse. Just nu är bara två misstänkta, det är inte hugget i sten. Och inget åtal har väckts mot någon alls, så åtalsunderlåtelse har noll stöd.

Åklagaren har rätt att berätta utredningens läge

Du verkar inte förstå att du vet väldigt lite om händelsen. Åklagaren vet mycket mer.

Åklagaren har sagt att det inte är aktuellt att åtala snipans kapten. Det är du som inte är påläst!
Citera
2026-08-05, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Åklagaren har sagt att det inte är aktuellt att åtala snipans kapten. Det är du som inte är påläst!

Det var väl precis det jag sa? Att det just nu inte är aktuellt åtala/misstänka snipans kapten.

Men detta betyder inte att det är åtalsunderlåtelse. Läs på.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-08-05 kl. 20:47.
Citera
2026-08-05, 20:47
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”hade synts på radarn”?
Hävdar du att denna snipa med alla sina metalldetaljer inte skulle ge radareko på ett avstånd < 1 nm?
Du inser att ”hade dom sett det” förutsätter att någon faktiskt tittar på radarskärmen. Har du någon uppgift om att man hade radarn bemannad?

Varför är den ”ende som kunnat undvika olyckan” den överkörda snipan, när det upphinnande lastfartyget har väjningsplikt?
Se snipan på radar på nära avstånd med så lite reflekterande ytor tror jag är halvsvårt och kräver troligtvis att man sitter med den som man gjorde förr med PPI innan synth data

Det är väl självklart att snipan hade 100 ggr större möjlighet att se fartyget än tvärt om, är vi inte överens om det så är det nog ingen mening att diskutera mer
Citera
2026-08-05, 20:48
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”hade synts på radarn”?
Hävdar du att denna snipa med alla sina metalldetaljer inte skulle ge radareko på ett avstånd < 1 nm?
Du inser att ”hade dom sett det” förutsätter att någon faktiskt tittar på radarskärmen. Har du någon uppgift om att man hade radarn bemannad?

Varför är den ”ende som kunnat undvika olyckan” den överkörda snipan, när det upphinnande lastfartyget har väjningsplikt?

Precis, var radarn bemannad?

Var fartyget bemannat?
Citera
2026-08-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Härvan växer. Som det ser ut nu så kan även folk i Norge komma att få sitta i finkan för detta.

Okej. Vilka folk i Norge?

Av vilken anledning kommer de få sitta i fängelse?
Citera
2026-08-05, 20:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Är det alltså din uppfattning att skeppet måste ha sett snipan men snipan kan helt ha missat skeppet, utan att ha begått något brott mot sjövägsreglerna?
Jag förstår inte frågan.

Brotten mot sjövägsreglerna är solklart x 2:
- lastfartyget har haft bristande uppsikt föröver,
- lastfartyget är vållande till en kollision som upphinnande.

Dessa två faktum kommer att få kaptenen fälld.
Citera
2026-08-05, 20:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara detta tillräckligt enkelt.
- Lastfartyget körde över en fritidsbåt som upphinnande utan att märka det.
- att inte märka att man kör över en båt föröver är samma sak som att inte ha uppsikt.

Men berätta, vad betyder ”uppsikt” på sjön för dig? Finns det en minsta gräns på vilka fartyg du skall upptäcka? Kvalar en 7.5 m lång snipa i dagsljus in? Spelar det någon roll att du har 1-2 radaranläggningar som du heller inte använt för uppsikt?

Det är väldigt tydligt att du inte är förtrogen med vare sig sjövägsreglerna eller förhållandena på sjön.
Det blir bara smått patetiskt när du tror att ska kunna förklara något tillräckligt enkelt, när du inte ens vet vad du talar om.

Att hela tiden hålla utkik åt alla håll enligt COLREGS 5

Citat:
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.

En radar ser inte allt. Det gör inte det mänskliga ögat heller.

Det kan tänkas att skeppet haft tillbörlig utkik, utan att se snipan.
Det är i det närmaste otänkbart att snipan haft det, utan att se skeppet i tid för att hinna undvika kollision.

Men du svarade inte på frågan om vilka bevis du har för den obefintlig sikten på Misja Verde!? Hur var det med det? Vad är det för bevis du har?
Citera
2026-08-05, 20:53
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är fraktfartyget som nämns både i filmklippet och i texten och inget annat.
Snipan är sannolikt fortfarande i Polisens förvar, för undersökning.

Tack för korrigering. Tog för givet att man menade snipan. 🫣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in