2026-08-05, 20:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte om snipan navigerade med plotter, eller gick visuellt. Som amatör skulle jag nog hamna i en blandning, i synnerhet som plotterns GPS och underliggande sjökort kan diffa ett tiotal meter eller mer.

Vad jag menar med det är att det kan vara svårt att skatta relativa avstånd till en massiv ö (Katten) och en smal grön prick. Som fritidsskeppare för man kanske nöja sig med ”mittemellan”, förvissad om att det finns vatten på båda sidor att passera. Att kräva att han skall ha perfekt placering innebär som jag ser det att han skall gå närmast 100% efter plotter samtidigt som han uppsikt framåt (och helst bakåt…).

Jag skulle personligen vara nervös för att köra en snipa just för att de är så långsamma och kommer att bli upphunna av allt som inte seglar. Men, detta sagt, 100 000-tals människor seglar lugbt i våra skärgårdar med precis detta problem och ett segel som skymmer halva synfältet! 🙂
En jobbig sak med en snipa är att dom är vingliga dvs inte speciellt kursstabila om det går sjö, vilket medför att går man inte på "plottern" så kan man mycket lätta börja gunga åt det ena hållet eller det andra. Plottern gör att man upptäcker det, innan plottern fick man pejla för att veta vart man var.

Eftersom den flesta här inte verkar ha sjövana så kan det vara bra att veta att det är mycket vanligt att de som inte är vana siktar in sig på något, det kan vara en prick ett landmärke ett sund(som i detta fallet) och den brukar ofta resultera i att man går i en svag båge och inte rakt på som man kan tro.

Så god uppsikt och att hela tiden följa med i sjökortet är A och O
Citera
2026-08-05, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vonVettvilling
Polisen måste helt enkelt gjort bedömningen att det inte förelåg misstanke om narkotikabrott.

Mycket möjligt vilket jag är rädd för, i princip tjänstefel då man inte kan bedöma det när man ser en halvt medvetslös blöt kille eller hur. Alkohol är dock standard att testa för
Citera
2026-08-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Fruktansvärt trist att det drabbade hans anhöriga.

Ja, en fruktansvärt tragisk olycka, och den blir ju inte mindre tragisk av att föräldrarna underlåtit att förse sin dotter med flytväst. Dottern hittades på botten en bit från båten, hade hon haft flytväst på sig hade hon flutit upp, och vem vet, kanske överlevt.

Vi får se om vi får veta dödsorsaken, och om den i så fall var drunkning.
Citera
2026-08-05, 20:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Enligt uppgift var det god sikt och hade snipan synts på radarn så hade dom sett det. Den enda som har kunnat undvika olyckan är snipan och hade den som framförde den haft det minsta ansvar om sin familj hade den haft koll på om det fanns andra båtar i närheten

Med andra ord menar du att åklagaren begår tjänstefel, och rent av kanske bryter mot lagen... För du har en känsla. Du tror dig veta mer än de som bokstavligt vet mer än dig om händelsen.

Du kör på en stillastående bil på motorvägen. Bilen skulle inte ha stått där. Men nu gjorde den det. Vem döms för sannolikt för vållande? Du
Citera
2026-08-05, 20:10
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
De internationella sjövägsreglerna är inte "min inställning", de är en internationellt överenskommen lag som gäller över i stort sett hela världen. Detta för att kaptener som kör en båt från Sverige, via Rotterdam, till Kairo, vidare till Singapore och sedan Shanghai, inte ska behöva lära sig nya regler för vare land han passerar. Samma regler gäller överallt.

Och de gäller även här, för båda fartygen.

Det är du som behöver ta dig ur din echo-chamber där du bara framställer dig själv som en imbecill.

Oj oj oj vad du slingrar dig. I detta fallet har kapten på Misje Verde brustit i sin roll, det fulla ansvaret ligger på honom. Ej på varesig skopans förare eller lots.
Citera
2026-08-05, 20:10
Avstängd
Citat:

- Om han hade korsat farleden söderut så hade han alltså kommit från SB, vilket innebär att lastfartyget (fortfarande) har väjningsplikt.
Ja precis därför hade jag valt att gå BB och utanför farleden, själv jag går bara i farled på natten och då pga fyrar såklart och på natten är det svårt att missa någon.

Så kommer han från SB så är frågan som jag nämnt med vilken vinkel mot fartyget, 90 grader 45 grader eller 2 grader. Som nämnt tror jag det är svårt att komma in framför fartyget om det är 2 grader pga allt vatten bulben trycker framför sig, så jag tror på stor vinkel
Citera
2026-08-05, 20:11
Medlem
Citat:
Är inte den helt uppenbara förklaringen till hur detta kunde ske att lastfartyget brast i sin uppsikt föröver?

Jodå, och den är precis lika uppenbar som att förklaringen till hur detta kunde ske är att snipan brast i sin uppsikt akteröver.

Båda fartygen har skyldigheter, inte bara det ena.
Citera
2026-08-05, 20:12
Medlem
Citat:
Jag tolkar detta som att du bestrider åklagarens beskrivning att snipan och lastfartyget gick samma kurs i farleden. Har du något stöd för detta?

Att detta skulle vara en omöjlighet för ”att dom [lastfartyget] skulle sett den [snipan]” är ett minst sagt märkligt logiskt resonemang med tanke på att lastfartyget de facto körde över sagda snipa utan att märka någonting.

Är inte den helt uppenbara förklaringen till hur detta kunde ske att lastfartyget brast i sin uppsikt föröver?
Ja läste nyss att det var åklagarens teori som det nu heter så dom börjar att tona ner det hela antagligen för att bevisen inte räcker till. Är inte alls förvånad att fartyget inte märkte något med tanke på hur stort det faktiskt är. Det konstiga är att den som framförde snipan inte märkte något fartyg för det är ju hur bra sikt som helst från den.
Det som är makabert är att han skämtade om sin frus död i sommar sedan visar det sig att han och sonen har flytväst medans dom andra två inte har det och är sannolikt nere i kojen och då sker olyckan.
I en sådan farled och dåligt väder skulle samtliga haft flytväst. Det fattar ju vem som helst som har lite säkerhetstänk men det kanske inte var så viktigt av någon anledning.
Citera
2026-08-05, 20:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som jag misstänkte hade fartyget en historia

Och att fartyget inte var en önskearbetsplats direkt. Inte ens för ryssar. I alla fall om de inte var tillräckligt desperata.

https://www.dn.se/sverige/overstyrman-slog-larm-om-sakerheten-pa-misje-verde-fick-lamna-fartyget-dagen-efter/

Intressant- Målföljningssystem låter ju precis som nåt som skulle låsa på snipan och beräkna hastighet och kurs och sånt.
Sen att besättningen var utarbetade. Funderade lite på att de är på väg ut från fjorden kl 21.30 och det är på väg att bli mörkt. Ska de köra hela natten i olika skift eller hur fungerar det.
Citera
2026-08-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Med andra ord menar du att åklagaren begår tjänstefel, och rent av kanske bryter mot lagen... För du har en känsla. Du tror dig veta mer än de som bokstavligt vet mer än dig om händelsen.

Du kör på en stillastående bil på motorvägen. Bilen skulle inte ha stått där. Men nu gjorde den det. Vem döms för sannolikt för vållande? Du
Har inte påstått att jag har en känsla utan bara läser den information som finns.
Men tydligen har denna åklagare haft konstigheter för sig förut.
Det är faktiskt förbjudet att stanna på en motorväg och gör du det får du böter..
Citera
2026-08-05, 20:17
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Tog man blodprov på komikern? Antagligen inte..
Men med den alkoholkonsumtionen som han visat prov på till vardags så skulle jag påstå att det är MYCKET OSANNOLIKT att han var nykter på semestern.
Så sjöfylleri är första misstanken som borde väckas mot honom, utöver vårdslöshet och vållande.

Det gjorde de nog absolut. Han åkte ju direkt till sjukhuset och med all säkerhet är det standard att testa de som varit med i en sån här typ av olycka. Men rent medicinskt vill man säkert ha koll på allt möjligt innan man börjar medicinera med något som kan vara farligt om personen är påverkad av något.
Citera
2026-08-05, 20:19
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som jag misstänkte hade fartyget en historia

Och att fartyget inte var en önskearbetsplats direkt. Inte ens för ryssar. I alla fall om de inte var tillräckligt desperata.

https://www.dn.se/sverige/overstyrman-slog-larm-om-sakerheten-pa-misje-verde-fick-lamna-fartyget-dagen-efter/

Detta är OTROLIGT VIKTIGT. Det visar på att det fanns överhängande risk för repressalier på kaptenen och sjömännen om de inte gjorde som rederiet sa. Att överstyrman fick lämna efter han nämnt säkerhetsbrister pekar på att rederiet pressar sjömännen till att bortse från säkerhet och köra på.

Jag hoppas det finns någon riktigt vass ambulance-chaser till advokat som tar och hjälper snipans förare med en sjugelvetes stämningsansökan.
De skyldiga borde få betala och förhoppningsvis kommer det ge svallvågor i branschen så olyckor som dessa undviks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in