Citat:
En jobbig sak med en snipa är att dom är vingliga dvs inte speciellt kursstabila om det går sjö, vilket medför att går man inte på "plottern" så kan man mycket lätta börja gunga åt det ena hållet eller det andra. Plottern gör att man upptäcker det, innan plottern fick man pejla för att veta vart man var.
Jag vet inte om snipan navigerade med plotter, eller gick visuellt. Som amatör skulle jag nog hamna i en blandning, i synnerhet som plotterns GPS och underliggande sjökort kan diffa ett tiotal meter eller mer.
Vad jag menar med det är att det kan vara svårt att skatta relativa avstånd till en massiv ö (Katten) och en smal grön prick. Som fritidsskeppare för man kanske nöja sig med ”mittemellan”, förvissad om att det finns vatten på båda sidor att passera. Att kräva att han skall ha perfekt placering innebär som jag ser det att han skall gå närmast 100% efter plotter samtidigt som han uppsikt framåt (och helst bakåt…).
Jag skulle personligen vara nervös för att köra en snipa just för att de är så långsamma och kommer att bli upphunna av allt som inte seglar. Men, detta sagt, 100 000-tals människor seglar lugbt i våra skärgårdar med precis detta problem och ett segel som skymmer halva synfältet! 🙂
Vad jag menar med det är att det kan vara svårt att skatta relativa avstånd till en massiv ö (Katten) och en smal grön prick. Som fritidsskeppare för man kanske nöja sig med ”mittemellan”, förvissad om att det finns vatten på båda sidor att passera. Att kräva att han skall ha perfekt placering innebär som jag ser det att han skall gå närmast 100% efter plotter samtidigt som han uppsikt framåt (och helst bakåt…).
Jag skulle personligen vara nervös för att köra en snipa just för att de är så långsamma och kommer att bli upphunna av allt som inte seglar. Men, detta sagt, 100 000-tals människor seglar lugbt i våra skärgårdar med precis detta problem och ett segel som skymmer halva synfältet! 🙂
Eftersom den flesta här inte verkar ha sjövana så kan det vara bra att veta att det är mycket vanligt att de som inte är vana siktar in sig på något, det kan vara en prick ett landmärke ett sund(som i detta fallet) och den brukar ofta resultera i att man går i en svag båge och inte rakt på som man kan tro.
Så god uppsikt och att hela tiden följa med i sjökortet är A och O