2026-08-05, 19:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tja, farleden förbi Katten är en av Sveriges mest trafikerade farleder, med trafik till och från Wallhamn, Stenungsund och Uddevalla.

Man kan som fritidsbåt aldrig veta när det kommer ett stort fartyg i leden, men då det är en frekventerad farled måste man alltid vara beredd på det.

Av allt att döma var snipan inte beredd på det och gick i farleden precis där de stora fartygen går, utan att ha uppsikt.
Fruktansvärt trist att det drabbade hans anhöriga.
Citera
2026-08-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
tillägg, vi kan verkligen se hur dessa troll skrek och hade sig för någon dag sedan, nu är det lungt gissa varför

Ja, allt tjafs om hur snipan krossade i småbitar och hur korkad jag var som hävdade motsatsen har helt tystnat, och så sakteliga börjar i alla fall de med någon form av förnuft förstå att det finns lagar och regler för sjön och hur dessa fungerar, även om det finns några hopplösa hatare kvar i tråden.

Nu får vi hoppas att åklagaren antingen får sig en rejäl åthutning av sin chef och ser till att genomföra en objektiv utredning av samtliga inblandade och vilka brott vem kan tänkas ha begått. Framförallt vore det klädsamt med en grundlig utredning kring siktförhållandena, och om de var sådana att fartygen borde ha sett varandra, sakliga och objektiva förklaringar till såväl varför skeppet inte såg snipan som varför snipan inte såg skeppet.

Ur mitt perspektiv råder det ingen tvekan i detta fall om att snipan har skuld till olyckan, och frågan är sedan hur stor del av den skulden som ska delas med skeppet, och det ankommer då helt på skeppets förmåga att faktiskt ha kunnat se snipan.
Citera
2026-08-05, 19:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Som jag misstänkte hade fartyget en historia

Citat:
När fartyget i februari 2024 granskades i hamnen i polska Gdynia noterades tio brister. En av dem gällde att det automatiska målföljningssystemet inbyggt i radarn inte fungerat som den ska.

Och att fartyget inte var en önskearbetsplats direkt. Inte ens för ryssar. I alla fall om de inte var tillräckligt desperata.

Citat:
januari 2025 lade Misje Verde till i Belfast. Samtidigt tog den ryske överstyrmannen på fartyget kontakt med den Internationella Transportarbetarfederationen ITF, en global facklig organisation.

Överstyrmannen uppgav att besättningen var utarbetad, inte fick tillräcklig vila och saknade viss säkerhetsutrustning, enligt dokument DN har tagit del av.

Han oroade sig för säkerheten ombord.

Citat:
Dagen därpå säger Jim McVeigh att han åter blev kontaktad av överstyrmannen, som nu uppgav att det norska rederiet avskedat honom för att han varit illojal.

https://www.dn.se/sverige/overstyrman-slog-larm-om-sakerheten-pa-misje-verde-fick-lamna-fartyget-dagen-efter/
Citera
2026-08-05, 19:51
Medlem
9zs avatar
*redan nämnts
Senast redigerad av 9z 2026-08-05 kl. 19:53. Anledning: Redan nämnts
Citera
2026-08-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att snipan skulle ha kört in i lastfartyget är såvitt jag förstår din egen hypotes. Har du något som helst belägg för det?

Men låt säga att så var fallet. Då kom snipan norrifrån, från Katten. Det betyder att den kom från SB sett från lastfartyget som alltså har väjningsplikt även i detta fall.

Du hamnar i samma sits varje gång: lastfartyget har väjningsplikt och obefintlig uppsikt. Dålig kombination för kaptenen.

Och snipan har ingen skydlighet att hålla undan, enligt dig?
Citera
2026-08-05, 19:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Finns absolut ingenting som säger att kaptenen har brustit att hålla uppsikt framåt. Hade snipan legat rakt framför en längre tid så hade dom sett den. Den enda som egentligen hade möjlighet att undvika olyckan är snipan men det gjordes inte.
Sitter man i en snipa och inte ser ett stort fartyg närma sig då är man både blind och döv, alternativet är ju då naturligtvis att man vill att det ska hända.
Jag tolkar detta som att du bestrider åklagarens beskrivning att snipan och lastfartyget gick samma kurs i farleden. Har du något stöd för detta?

Att detta skulle vara en omöjlighet för ”att dom [lastfartyget] skulle sett den [snipan]” är ett minst sagt märkligt logiskt resonemang med tanke på att lastfartyget de facto körde över sagda snipa utan att märka någonting.

Är inte den helt uppenbara förklaringen till hur detta kunde ske att lastfartyget brast i sin uppsikt föröver?
Citera
2026-08-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Jaha, på med ögonbindel, tuta och kör?
Du bör nog tänka över din inställning och bryta dig ut från din echo-chamber om du inte vill bli kallad för kretin.

De internationella sjövägsreglerna är inte "min inställning", de är en internationellt överenskommen lag som gäller över i stort sett hela världen. Detta för att kaptener som kör en båt från Sverige, via Rotterdam, till Kairo, vidare till Singapore och sedan Shanghai, inte ska behöva lära sig nya regler för vare land han passerar. Samma regler gäller överallt.

Och de gäller även här, för båda fartygen.

Det är du som behöver ta dig ur din echo-chamber där du bara framställer dig själv som en imbecill.
Citera
2026-08-05, 19:56
Medlem
Sven5678s avatar
En fundering gällande svarta lådan. Där lär väl alla svar kunna finnas i form av radareko, ljudinpelning mellan kapten o lots o.s.v. så upphinningsteorin kan slås fast då de inte ens märkte kollisionen från bryggan. Ja menar om snipan kommit in från sidan ex om den åkt nära land o korsat hastigt bör väl spår finnas på radar o de reagerat på bryggan. Snipans spår av fartyget kommer väl också ge tydliga svar på hur den träffats i form av skrapskador och tryckskador. Snipan vart upphunnen, puttad, upplyft, vriden i sidled framför öpphöjd bulb som matade snipan under sig mekaniskt och med sugeffekten under bulben. Kanske hade blivit annorlunda om fartyget varit max lastat.
Citera
2026-08-05, 19:57
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att du har begripit vad ” Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra” betyder.
- det betyder INTE att lastfartyget inte hade uppsikt pga kranar, repiga fönsterrutor, för svaga glasögon, solen i ögonen eller för långt förskepp.
- det betyder att sikten i allmänhet, för alla, var nedsatt pga dimma, regn, snö, mörker, sjöskum, etc.
- att ”inte vara i sikte för varandra” betyder att det inte går att upptäcka det andra fartyget pga nedsatt sikt eller avstånd, INTE att det ena fartyget inte har uppsikt av någon anledning.

Det finns ingenting i det som framkommit som ursäktar kapten från den bevisade obefintliga uppsikt hans fartyg hade. Om han ansåg att uppsikten föröver var nedsatt pga bryggans placering och/eller kranar på däck, då kan han placera ut en utkik i förmasten. Eller använda sin radar*. Eller sänka farten.

*) skall vi gissa att de sparade radardata kommer att visa ett tydligt eko S om Katten ca 21:29 olyckskvällen?
Enligt uppgift var det god sikt och hade snipan synts på radarn så hade dom sett det. Den enda som har kunnat undvika olyckan är snipan och hade den som framförde den haft det minsta ansvar om sin familj hade den haft koll på om det fanns andra båtar i närheten
Citera
2026-08-05, 19:58
Medlem
Utifrån mig själv (tidigare när jag hade större båt) och grannar/vänner och bekanta som ofta kör i området så kör man ju inte alltid på digitala körkort och plotter i farvatten man känner väl. Man tittar på det fysiska sjökortet och navigerar utifrån detta. Man hittar sina favoritleder och väljer ofta att ligga precis utanför farleden om den leder dit man skall.

Det kan mycket väl vara så att snipans kapten försökte göra precis detta, men att han har missbedömt vart han låg i förhållande till farleden. Bara som ett exempel på vad som kan ha gått fel.

Jag har koll på alla grynnor och farleder utanför min hamn. Det har alla andra här också. Många här har bara papperskort och öppna småbåtar då de inte åker utomskärs.
Citera
2026-08-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Enligt uppgift var det god sikt och hade snipan synts på radarn så hade dom sett det. Den enda som har kunnat undvika olyckan är snipan och hade den som framförde den haft det minsta ansvar om sin familj hade den haft koll på om det fanns andra båtar i närheten
Men det spelar fortfarande ingen roll för det juridiska. Är fartyget upphinnande så har de fortfarande mycket stort ansvar.
Citera
2026-08-05, 20:01
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att du har begripit vad ” Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra” betyder.
- det betyder INTE att lastfartyget inte hade uppsikt pga kranar, repiga fönsterrutor, för svaga glasögon, solen i ögonen eller för långt förskepp.
- det betyder att sikten i allmänhet, för alla, var nedsatt pga dimma, regn, snö, mörker, sjöskum, etc.
- att ”inte vara i sikte för varandra” betyder att det inte går att upptäcka det andra fartyget pga nedsatt sikt eller avstånd, INTE att det ena fartyget inte har uppsikt av någon anledning.

Det finns ingenting i det som framkommit som ursäktar kapten från den bevisade obefintliga uppsikt hans fartyg hade. Om han ansåg att uppsikten föröver var nedsatt pga bryggans placering och/eller kranar på däck, då kan han placera ut en utkik i förmasten. Eller använda sin radar*. Eller sänka farten.

*) skall vi gissa att de sparade radardata kommer att visa ett tydligt eko S om Katten ca 21:29 olyckskvällen?

Ja jösses, jag vet inte hur många gånger folk som inte kan de internationella sjövägsreglerna tror att de kan vinna några poäng på att förklara självklarheter för mig.

Vet inte vad du inbillar dig skulle vara "den bevisade obefintliga uppsikt" som fartyget hade.
Om du menar att det är bevisat att fartyget INTE uppfyller de krav på sikt som den internationella konventionen kräver, SOLAS Kapitel V, då föreslår jag att du lägger fram de bevisen! För det vore då verkligen enormt uppseendeväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in