2026-08-02, 21:34
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha ok. Tack för klargörande.

När jag har tid, ska jag gå igenom kopplingarna mellan förhören, grejerna i Catrines förvaringsbox och fynden på Eugeniavägen.

Jag ska bla gå igenom Åbergs och Korsvalls förhör.
Jag jämförde lite snabbt med tillhörigheterna som lämnades hos Åberg och noterade att da Costa lämnat efter sig en kimono, ett nattlinne och handdukar i Gislaved. Men det säger i och för sig inte så mycket.

Fynden på Eugeniavägen är däremöt väldigt talande. Vem lämnar efter sig en necessär och en trasig morgonrock? Båda dessa föremål förekommer ofta i badrum, vilket för tankarna till handduken på FP1. Badrum eller andra våtutrymmen är ju självklara platser för att utföra en styckning.

Det är även lite intressant att fynden var koncentrerade inom ett mindre område; dels vid nummer 33, dels nummer 29.

Morgonrocken och skorna är också uppseendeväckande av ett annat skäl. Hilton förnekar kännedom om dem och menar att någon måste ha placerat dem i hans lövsäck i efterhand. Ett sådant beteende ser jag som ytterst avvikande och en möjlig tolkning är att en gärningsman behöver göra sig av med bevismaterial, men inte vågar slänga det själv utan hoppas på att det ska åka med Hiltons skräp av bara farten.

Beträffande sandalerna ser jag att någon skrivit "begagnade" intill, så dessa skor som hittades på Eugeniavägen var uppenbarligen välanvända. Skostorleken var 5, vilket motsvarar en europeisk 38. Da Costa tycks ha haft 38/39 i skor.

Jag noterar även att det vid nummer 33 "bla" hittades en necessär i en plastpåse. Det lokaliserades alltså flera andra föremål som polisen reagerade över och samtliga av dessa ska ha redovisats i ett separat uppslag. Vad detta gods bestod av vill man gärna veta.
Citera
2026-08-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag jämförde lite snabbt med tillhörigheterna som lämnades hos Åberg och noterade att da Costa lämnat efter sig en kimono, ett nattlinne och handdukar i Gislaved. Men det säger i och för sig inte så mycket.

Fynden på Eugeniavägen är däremöt väldigt talande. Vem lämnar efter sig en necessär och en trasig morgonrock? Båda dessa föremål förekommer ofta i badrum, vilket för tankarna till handduken på FP1. Badrum eller andra våtutrymmen är ju självklara platser för att utföra en styckning.

Det är även lite intressant att fynden var koncentrerade inom ett mindre område; dels vid nummer 33, dels nummer 29.

Morgonrocken och skorna är också uppseendeväckande av ett annat skäl. Hilton förnekar kännedom om dem och menar att någon måste ha placerat dem i hans lövsäck i efterhand. Ett sådant beteende ser jag som ytterst avvikande och en möjlig tolkning är att en gärningsman behöver göra sig av med bevismaterial, men inte vågar slänga det själv utan hoppas på att det ska åka med Hiltons skräp av bara farten.

Beträffande sandalerna ser jag att någon skrivit "begagnade" intill, så dessa skor som hittades på Eugeniavägen var uppenbarligen välanvända. Skostorleken var 5, vilket motsvarar en europeisk 38. Da Costa tycks ha haft 38/39 i skor.

Jag noterar även att det vid nummer 33 "bla" hittades en necessär i en plastpåse. Det lokaliserades alltså flera andra föremål som polisen reagerade över och samtliga av dessa ska ha redovisats i ett separat uppslag. Vad detta gods bestod av vill man gärna veta.

Mycket intressant analys! Om föremålen (morgonrocken, skorna) verkligen placerades i lövsäcken i efterhand, är det rimligt att anta att de kom från närområdet – precis som du skriver. Någon måste ha sett lövsäcken på lastbilsflaket och haft tillgång till föremålen. Då kan man ju verkligen notera närheten mellan nr 29, där lastbilen stod parkerad, och nr 25, där Vinofs Billiga Andersson låg.

Men hur troligt är det att en plastsäck med löv står kvar på ett lastbilsflak i flera veckor? Lövsäcken var alltså öppen upptill och utsatt för väder och vind. Att en sådan skulle stå orörd i veckor i mitten av november utan att löven blåst bort verkar osannolikt. Nu vet vi iofs inte hur flaket såg ut, men jag föreställer mig ett öppet flak, annars hade det nog varit svårt för utredarna att notera flakets innehåll och kunna göra sin genomsökning.
Citera
2026-08-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Mycket intressant analys! Om föremålen (morgonrocken, skorna) verkligen placerades i lövsäcken i efterhand, är det rimligt att anta att de kom från närområdet – precis som du skriver. Någon måste ha sett lövsäcken på lastbilsflaket och haft tillgång till föremålen. Då kan man ju verkligen notera närheten mellan nr 29, där lastbilen stod parkerad, och nr 25, där Vinofs Billiga Andersson låg.

Men hur troligt är det att en plastsäck med löv står kvar på ett lastbilsflak i flera veckor? Lövsäcken var alltså öppen upptill och utsatt för väder och vind. Att en sådan skulle stå orörd i veckor i mitten av november utan att löven blåst bort verkar osannolikt. Nu vet vi iofs inte hur flaket såg ut, men jag föreställer mig ett öppet flak, annars hade det nog varit svårt för utredarna att notera flakets innehåll och kunna göra sin genomsökning.

Hilton säger inte NÄR han såg grejerna. Han kan ha sett dem i augusti ....
Citera
2026-08-03, 11:40
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Jag föreställde mig snarast att föremålen kan ha kommit dit ganska sent. I oktober och november 1984 förekom ju ökad polisaktivitet på Eugeniavägen, man sökte Vinof etc. Om morgonrocken och skorna hade glömts bort i ett allmänt kaos kan en Eugeniavägenanknuten gärningsman ha kommit ihåg dem då och ansett att det var bäst att försöka göra sig av med dem på ett diskret sätt. Men det är ju bara ett av många möjliga scenarion.
Citera
2026-08-03, 11:53
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Hilton säger inte NÄR han såg grejerna. Han kan ha sett dem i augusti ....
Sakerna hittades ju vid terrängsökningen den 19 november och enligt Hilton hade han placerat säcken med löv på flaket "några veckor" tidigare. Det är lite intressant att fynden hittades strax efter att Billiga Andersson klappade igen för gott runt den 14 november.
Citera
2026-08-04, 14:50
Medlem
Citat:
Sakerna hittades ju vid terrängsökningen den 19 november och enligt Hilton hade han placerat säcken med löv på flaket "några veckor" tidigare. Det är lite intressant att fynden hittades strax efter att Billiga Andersson klappade igen för gott runt den 14 november.

Intressant iakttagelse, angående Billiga Anderssons svanesång, i mitten av november.

Ett scenario som sträcker sig över flera månader, är inte omöjligt. Kanske hittade man "kvarglömd skit" på E-vägen 25, när adressen bytte ägare. "Kvarglömd skit" som kastades runt husknuten i nov 1984.

Man får ju tänka på att lokalerna användes av tunga missbrukare och prostituerade. Klart att det var stökigt. Om BO:s kläder och skor glömdes kvar och låg orörda i flera månader, vore det inte konstigt. Det kan ju också vara så att hon bodde där och sålde sexuella tjänster där, men mötte döden någon annanstans, förslagsvis på en adress i närheten.
Citera
2026-08-04, 15:08
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Intressant iakttagelse, angående Billiga Anderssons svanesång, i mitten av november.

Ett scenario som sträcker sig över flera månader, är inte omöjligt. Kanske hittade man "kvarglömd skit" på E-vägen 25, när adressen bytte ägare. "Kvarglömd skit" som kastades runt husknuten i nov 1984.

Man får ju tänka på att lokalerna användes av tunga missbrukare och prostituerade. Klart att det var stökigt. Om BO:s kläder och skor glömdes kvar och låg orörda i flera månader, vore det inte konstigt. Det kan ju också vara så att hon bodde där och sålde sexuella tjänster där, men mötte döden någon annanstans, förslagsvis på en adress i närheten.
Ja, det finns ju flera tänkbara scenarion.

Även om morgonrocken och skorna kom från Billiga Andersson och tillhörde da Costa behöver det inte ha varit gärningsmannen som slängde dem i lövsäcken. Det kan självklart ha varit någon ovetande som städade ur, som du påpekar.

Oavsett är det sanslöst om man inte gjorde någon teknisk undersökning av dessa föremål som mycket väl kan ha varit da Costas. Jag är väldigt nyfiken på vad som hände med dem och om necessären som hittades överensstämde med den da Costa köpte.
Citera
2026-08-05, 10:31
Medlem
Citat:

Även om morgonrocken och skorna kom från Billiga Andersson och tillhörde da Costa behöver det inte ha varit gärningsmannen som slängde dem i lövsäcken. Det kan självklart ha varit någon ovetande som städade ur, som du påpekar.

Oavsett är det sanslöst om man inte gjorde någon teknisk undersökning av dessa föremål som mycket väl kan ha varit da Costas. Jag är väldigt nyfiken på vad som hände med dem och om necessären som hittades överensstämde med den da Costa köpte.

Visst använde BO "skor utan klack", av skinn. Dessa skor nämns av Eva L, som iakttog BO i Högalidsparken, precis innan BO försvann.

Att BO använde dessa skor 1 vecka innan hon försvann, är såklart intressant.

Hon kan ha haft dem på sig eller haft dem i en väska, när hon avled.

Den trasiga morgonrocken är ett utropstecken!

En trasig morgonrock hör inte hemma på en gata utan bostadshus.

Sandalerna och morgonrocken verkar fö ha kastats separat, inte som delar av normal sophantering.

Vad fan har sandaler och löv med varandra att göra?
Citera
2026-08-05, 11:23
Medlem
Citat:

Nja, det blev ett magert resultat. Jag hittade en intressant beskrivning i Eva L:s förhör. Hon sa att BO hade någon sorts sandaler, men det är allt. Jag hittar inga sandaler i Korsvalls förhör och jag hittar inga sandaler i Åbergs förhör.

Jag är väldigt säker på att övriga vittnen inte nämnde skinnsandaler. Jag har dock inte kollat i förhören.
Citera
2026-08-05, 11:59
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Visst använde BO "skor utan klack", av skinn. Dessa skor nämns av Eva L, som iakttog BO i Högalidsparken, precis innan BO försvann.

Att BO använde dessa skor 1 vecka innan hon försvann, är såklart intressant.

Hon kan ha haft dem på sig eller haft dem i en väska, när hon avled.

Den trasiga morgonrocken är ett utropstecken!

En trasig morgonrock hör inte hemma på en gata utan bostadshus.

Sandalerna och morgonrocken verkar fö ha kastats separat, inte som delar av normal sophantering.

Vad fan har sandaler och löv med varandra att göra?
Den trasiga morgonrocken är oerhört intressant. Vem sparar en sådan för att sedan trycka ner den i en säck med löv? Alarmerande, minst sagt.

Jag funderar även på hur den var trasig; av sedvanligt slitage eller revor? Om da Costa hamnade i handgemäng innan hon dog uppkom sannolikt skador på de kläder hon bar, vilket självklart kan ha varit en morgonrock likväl som något annat.
Citera
2026-08-05, 12:21
Medlem
Citat:
Den trasiga morgonrocken är oerhört intressant. Vem sparar en sådan för att sedan trycka ner den i en säck med löv? Alarmerande, minst sagt.

Jag funderar även på hur den var trasig; av sedvanligt slitage eller revor? Om da Costa hamnade i handgemäng innan hon dog uppkom sannolikt skador på de kläder hon bar, vilket självklart kan ha varit en morgonrock likväl som något annat.

Den tekniska undersökningen av morgonrocken (om det nu gjordes en sådan) skulle jag betala mycket för att få läsa. Och det är mkt som sker parallellt här.

Efter flera månaders till-och-från-aktivitet på Eugeniavägen, kulminerar polisens aktivitet med en hundpatrull, vilket sannolikt irriterar personer på Eugeniavägen (både Vinof, hans polare och vissa grannar). Samtidigt bommar Billiga Andersson igen (telefonen stängs av) och lokalerna överlåts till "Stig" (som Vinof nämner i ett förhör). Vem fan är det? Samtidigt använder en utomstående person Gladhs/Hiltons sopsäckar (vilket är konstigare än man först tror) för att slänga/gömma en trasig morgonrock och ett par sandaler, som vagt påminner om BO:s sandaler, använda i juni 1984.

Det är möjligt att det har skett en städning (kanske ombesörjd av den nya basen på nr 25: Stig) och att morgonrocken och sandalerna har slängts av Stig. I vilket fall som helst, finns en antydan till ett mönster, som utredarna borde ha kollat noga på. Föremål, tidpunkter och personer verkar samverka på ett för utredningen intressant sätt.

Historien blir ju inte mindre intressant när man kollar noga på Vinofs arbetslag. En av Vinofs närmaste arbetskompisar hette Stig. Detta var en klipsk och driftig person, som var fullt tänkbar som intressent, om Vinof skulle överlåta sina lokaler. Om "heta" skor och kläder låg och skräpade i lokalerna, fattade han direkt att dessa skulle avyttras. Han hade förmågan att tänka tre steg längre än andra, vilket den gravt impulsiva Vinof bör ha uppskattat.

Vem Vinof syftar på när han säger att "stig" tog över lokalerna, framgår inte i förhöret.
Citera
2026-08-05, 16:32
Medlem
Eva G ska det vara. Inte Eva L. Jag beklagar typo.

Skorna som Eva G beskrev (i aug 1984) och skorna som hittades av polisen (i en plastpåse fylld med löv) är påfallande lika. Skorna hittades vid E-vägen 29, ett nummer från Billiga Andersson.

Eva G beskrev "skor utan klack i ljust nästan rosafärgat skinn". Iakttagelsen gjordes den 8/6 1984. Enligt Eva G bar da Costa dessa skor.

Polisen hittade "ett par damsandaler i rödbrunt skinn, storlek 5" på E-vägen. Detta skedde i november 1984. Människors färguppfattning är oftast individuell och det kan faktiskt vara samma sandaler som beskrivs, med 5 månaders mellanrum.

Två personer som ser samma sandaler med 5 månaders mellanrum, kan mycket väl beskriva dem på lite olika sätt. Detta är inget konstigt när det gäller vittnen.

Storlek 5 motsvarar storlek 37-38. Da Costa var normallång, strax över 170 cm. Sandalerna som hittades på E-vägen bör alltså ha passat henne. Inga konstigheter.

Vid fyndplatserna och vid Atlasmuren hittades flera saker som kunde kopplas till da Costa: en badhandduk, ett par italienska skor, en sminkväska, en morgonrock och ett par rödbruna sandaler.

Troligen var det GM som for runt och "strösslade" grejer omkring sig.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-08-05 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in