Citat:
Ursprungligen postat av
barkeeper
Jag håller helt med om att lotsen har ansvar att göra sitt jobb ordentligt. Jag anser också att det rimligen borde vara så att lotsen har ännu mer ansvar än idag, rent juridisk, speciellt när lots är obligatoriskt.
Men så är ju generellt inte fallet, på gott och ont.
Om man ponerar att (lite förenklat):
Befälhavaren inte behöver följa lotsens råd
Sikten från bryggan är usel
Små båtar som i det här fallet får framföras (och framförs) av folk som inte har speciellt mycket krav på sig bör det gäller kunskap
Då blir ju lotsens roll rätt svår, och helt avhängig av befälhavarens humör och attityd, och ansvarsfördelning åt lotsens håll blir ohållbart.
I det här fallet hoppas jag (även om det låter tokigt) att lotsen har gjort något tokfel, något alldeles uppåt väggarna. Om han fälls (eller ens misstänks) för något som är en tolkningsfråga eller gråzon, tror jag att det blir svårt att hitta någon som vill jobba som lots framöver.
Här handlar det sannolikt om vad lotsen inte gjort.
Åklagaren har siktat in sig på att kaptenen inte har avgivit ljudsignal och på säker fart. Vad åklagaren anser vara säker fart har dock inte framkommit. Men baserat på det är sannolikt åklagarens argument för misstankarna mot lotsen, att lotsen misstänkte inte ha påtalat för kaptenen att sänka farten pga farledens beskaffenhet samt kanske också att inte uppmanat kaptenen att anbringa ljudsignal.
Det senare är mycket tveksamt om det är lotsens ansvar, eftersom det inte har något med lokalkännedom att göra. Det förra däremot kan absolut anses ha det.