2026-08-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag får förtydliga mig igen. Givetvis kan två karuselloperatörer dela ett straff om de båda varit ansvariga för bristande underhåll. Men kan två förare av olika bilar dömas för vållande till annans död i en bilolycka?

Jag är ingen straffrättsexpert. Sjörätt är annorlunda, där delas skuld som regel.
Att bedöma ifall straffansvar delas mellan lots och befälhavare känns extremt svårbedömt. Finns det nåt exempel på där en lots i enlighet med nämnda lagtext har fällts överhuvudtaget?

Senior åklagare anser tydligen att lotsen varit så aktiv att det ska utredas. Jag trodde det var bra att vara aktiv, men han har kanske en annan tolkning av vad hans ord innebär? Typ gjort nåt lotsen inte ska göra?
Citera
2026-08-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Detta var ingen bilolycka. Ansvarsfrågan är tydligare i biltrafiken än till sjöss. Det är betydligt mer komplext till sjöss vilket en del i tråden verkar ha väldigt svårt att förstå (inte nödvändigtvis just du)
Ett intressant ämne i all denna tragedi. Sjörätt kan jag en del och har läst många case. P&i klubbar, sjöförklaringar etc. hanterar det väl.

Men hur stora sjöolyckor med skada på människoliv och lem tolkas straffrättsligt vet jag väldigt lite om. Vet bara att översättningen är komplex.
Citera
2026-08-05, 16:17
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Åklagaren skriver att "de följt samma färdriktning söderut och västerut under en längre tid"

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, sjövägsreglerna kan verka snåriga för en utomstående. Men när man satt sig in i dem och förstår dem så är de helt enkelt jävligt bra och ganska självklara. Alldeles särskilt gäller det den praxis under vilken de tillämpas.

Den är åklagaren och förundersökningen verkar vilja försöka vända allt det helt upp och ner. Det borde bli ett rejält ramaskri från hela sjö-branschen, även fritidsbåtssidan, för det blir osäkert för fritidsbåtarna också om stora fartyg ska börja köra slalom i farlederna. Alla fattar att de små båtarna behöver hålla sig undan om det ska funka för alla. Det förstår väl iofs åklagaren också, för han hävdar ju faktiskt inte det som alla trollen i den här tråden försöker göra gällande. Åklagaren har duckat regel 13 genom att säga att den inte är aktuell pga att fartygen inte var i sikte av varandra. En ganska självklar beslut med tanke på att båda kaptenerna med all säkerhet båda två påstår samma sak på den punkten. Inget fartyg såg det andra i den här kollisionen. Om sedan båda ljuger, ja, det är ta mig fan inte osannolikt. För båda är ansvariga om de såg eller kunde sett den andra.
Så "under en längre tid"har de följts åt. Och ändå krockar de, svårt att förstå.

Att fartyget kan missa en liten båt, okej. men hur kan snipan inte se ett 90 meters fartyg som närmar sig.
Citera
2026-08-05, 16:17
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, sjövägsreglerna kan verka snåriga för en utomstående. Men när man satt sig in i dem och förstår dem så är de helt enkelt jävligt bra och ganska självklara. Alldeles särskilt gäller det den praxis under vilken de tillämpas.

Den är åklagaren och förundersökningen verkar vilja försöka vända allt det helt upp och ner. Det borde bli ett rejält ramaskri från hela sjö-branschen, även fritidsbåtssidan, för det blir osäkert för fritidsbåtarna också om stora fartyg ska börja köra slalom i farlederna. Alla fattar att de små båtarna behöver hålla sig undan om det ska funka för alla. Det förstår väl iofs åklagaren också, för han hävdar ju faktiskt inte det som alla trollen i den här tråden försöker göra gällande. Åklagaren har duckat regel 13 genom att säga att den inte är aktuell pga att fartygen inte var i sikte av varandra. En ganska självklar beslut med tanke på att båda kaptenerna med all säkerhet båda två påstår samma sak på den punkten. Inget fartyg såg det andra i den här kollisionen. Om sedan båda ljuger, ja, det är ta mig fan inte osannolikt. För båda är ansvariga om de såg eller kunde sett den andra.

Nä, det du vill är att störst skall gå först men med sådant upplägg blir det anarki. Kaptener som uttrycker sådant bör omskolas till lokalvårdare
Citera
2026-08-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Att bedöma ifall straffansvar delas mellan lots och befälhavare känns extremt svårbedömt. Finns det nåt exempel på där en lots i enlighet med nämnda lagtext har fällts överhuvudtaget?

Senior åklagare anser tydligen att lotsen varit så aktiv att det ska utredas. Jag trodde det var bra att vara aktiv, men han har kanske en annan tolkning av vad hans ord innebär? Typ gjort nåt lotsen inte ska göra?
Det var en båt någonstans i Skåne för ett par år sedan som gick hårt på grund efter direkt felaktiga direktioner från lotsen som gick till rätten. Lotsen frikändes efter som befälhavaren var ansvarig.

Lotsar är extremt svåra att hålla till ansvar oavsett vilken roll de tar.
Citera
2026-08-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag håller helt med om att lotsen har ansvar att göra sitt jobb ordentligt. Jag anser också att det rimligen borde vara så att lotsen har ännu mer ansvar än idag, rent juridisk, speciellt när lots är obligatoriskt.

Men så är ju generellt inte fallet, på gott och ont.

Om man ponerar att (lite förenklat):

Befälhavaren inte behöver följa lotsens råd

Sikten från bryggan är usel

Små båtar som i det här fallet får framföras (och framförs) av folk som inte har speciellt mycket krav på sig bör det gäller kunskap

Då blir ju lotsens roll rätt svår, och helt avhängig av befälhavarens humör och attityd, och ansvarsfördelning åt lotsens håll blir ohållbart.

I det här fallet hoppas jag (även om det låter tokigt) att lotsen har gjort något tokfel, något alldeles uppåt väggarna. Om han fälls (eller ens misstänks) för något som är en tolkningsfråga eller gråzon, tror jag att det blir svårt att hitta någon som vill jobba som lots framöver.

Här handlar det sannolikt om vad lotsen inte gjort.

Åklagaren har siktat in sig på att kaptenen inte har avgivit ljudsignal och på säker fart. Vad åklagaren anser vara säker fart har dock inte framkommit. Men baserat på det är sannolikt åklagarens argument för misstankarna mot lotsen, att lotsen misstänkte inte ha påtalat för kaptenen att sänka farten pga farledens beskaffenhet samt kanske också att inte uppmanat kaptenen att anbringa ljudsignal.

Det senare är mycket tveksamt om det är lotsens ansvar, eftersom det inte har något med lokalkännedom att göra. Det förra däremot kan absolut anses ha det.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Så "under en längre tid"har de följts åt. Och ändå krockar de, svårt att förstå.

Att fartyget kan missa en liten båt, okej. men hur kan snipan inte se ett 90 meters fartyg som närmar sig.

Förklaringen är enkel. Snipans besättning är/var klåpare.
Citera
Medlem
Citat:
När den ena skogstomten diskuterar med den andra.

Du har helt rätt. Jag har aldrig läktrat under fart, men jag har varit i lotsbåt. Det kan vara spännande.

🤔

Jag frågade Veridictores och du svarade...

Varit i en lotsbåt 🤣🤣🤣
Citera
2026-08-05, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

Det är ingen raketforskning som krävs för att se ryssvänner såväl här inne som i andra forum. På X svämmar det över, i ämnet kring detta.
Hur man kopplar det i relation till befälhavarens nationalitet är ungefär på nivån 1+1 som min treåring klarar av.
Men det är såklart inte för alla.

Ibland är det bra att tänka lite annorlunda, det jag har sätt och det är mycket det är att det är rysshatare som primärt hugger på allt som det finns ordet ryss i, misstänker att du hör den till gruppen.

Men håll detta utanför denna tråd, det finns massor mer galna trådar som är rysshatare att skriva i
Citera
2026-08-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
🤔

Jag frågade Veridictores och du svarade...

Varit i en lotsbåt 🤣🤣🤣
Jo ja, bordat med... Och en hel del annat skoj med stora fartyg på havet. Du har helt rätt hur som helst
Citera
Medlem
Citat:
Det var en båt någonstans i Skåne för ett par år sedan som gick hårt på grund efter direkt felaktiga direktioner från lotsen som gick till rätten. Lotsen frikändes efter som befälhavaren var ansvarig.

Lotsar är extremt svåra att hålla till ansvar oavsett vilken roll de tar.
Ja där är vi helt överens. En senior åklagare lär ju vara rätt erfaren, så det ska bli intressant att se vart hans strategi med lotsen tar vägen…

Edit, ändrat till lots pga tidigare hjärnsläpp!
Senast redigerad av Volvoellersaab 2026-08-05 kl. 16:30.
Citera
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Inte nog med att du har insulinresistens du har även intelligensresistens. Du fattar inte varför en stor båt måste i vissa situationer väja för en liten bå,t så jag skrev något som kallas för en liknelse.

Jag försöker igen bara för dig:
Stor båt inte köra på liten båt bakifrån, ajjabajja.
Stora båtens kapten inte blunda när köra båten, ajjabajja.
Vaffödåfö frågar du dig då, jooo lilla stumpan för sådana är reglerna.
Den som inte följer reglerna får ingen glass.

Därför att din s.k liknelse är åt helvete i sammanhanget.

Man väjer inte för nån som går över ett övergångställe, man stannar.
Ett övergångställe KORSAR en väg, vilket heller inte passar in här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in