2026-08-05, 16:03
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Faktiskt finns det inte det om man är upphinnande, inte ens om man hävdar trång farled. Men mindre båtar har skyldighet att inte hindra (engelska: impeed), hålla sig väl styrbord etc. Och så finns ju överlevnadsvilja med (a k a sjövett)

Det finns en god anledning varför färjeskeppare är nervösa och sura när de ser fritidsbåtar. De vet sina skyldigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag kanske var otydlig.

Det är min uppfattning att skeppet här inte behöver hålla undan för snipan enligt regel 13, då fartygen inte var i sikte av varandra.

MEM, vi tar det från början.

Det finns två viktiga regler här.

Regel 9 säger att en båt mindre än 20 m inte för hindra ett större fartyg i en trång farled.
Det betyder att snipan i detta fallet skulle ha flyttat på sig. Om detta är en trång farled. Och det menar jag att det är.

Regel 13 säger att upphinnande fartyg väjar för upphunnet fartyg. MEN den regeln gäller bara om fartygen ser varandra. Det är svårt att väja för något man inte ser.

Regel 9, där behöver inte snipan se fartyget. Snipan vet att den inte får hindra fartyg i den trånga farleden, den ska helt enkelt inte finnas där om den inte vet att den inte hindrar någon.

På öppet hav ska ett fartyg väja för en snipa som det hinner ikapp, men där är det också väldigt enkelt att göra det.
Då tycker jag att man kan ha full förståelse för att en landkrabba som mig själv, tycker att det verkar både godtyckligt och jävligt snårigt det här regelverket.

Har man förresten klargjort till 100% att snipan färdades i samma färdriktning som fartyget?
Citera
2026-08-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Det är denna videon och en liten bit in filmar de från bryggan.

https://www.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Tack 🙏🏼
Citera
2026-08-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad grundar du det på?

https://www.domstol.se/en/nyheter/2019/06/stodassistenter-domda-for-vallande-till-annans-dod/?utm_source=chatgpt.com

Förstod att jag behövde förtydliga mig. Medbrottslingar kan dela skuld. Men händer det någonsin att två förare i olika bilar blir dömda till vållande av annans död?

Jag kan föga om straffrätt så är ingen expert. Men jag har lärt mig från visa jurister att sjörätt - - > straffrätt inte är någo direktöversättning
Citera
2026-08-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Då tycker jag att man kan ha full förståelse för att en landkrabba som mig själv, tycker att det verkar både godtyckligt och jävligt snårigt det här regelverket.

Har man förresten klargjort till 100% att snipan färdades i samma färdriktning som fartyget?
Åklagaren skriver att "de följt samma färdriktning söderut och västerut under en längre tid"
Citera
2026-08-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja visst, men av helt andra fysikaliska principer än vad det rör sig om här.
Den dagen du läktrar olja med ett fartyg rakt framför det andra kommer du kanske att inse det.

Finns väl ingen som någonsin läktrat med ett fartyg rakt framför det andra??

Vad vill du förmedla??

Har du varit med och läktrat eller inte?
Citera
2026-08-05, 16:08
Medlem
9zs avatar
Citat:
" Ursprungligen postat av 9z
Det är något fel på dej?

Har du hört talas om övergångställe?"

Det enda du behöver förklara är varför du tycker att ett övergångställe har något med båtolyckan att göra.

Inte nog med att du har insulinresistens du har även intelligensresistens. Du fattar inte varför en stor båt måste i vissa situationer väja för en liten bå,t så jag skrev något som kallas för en liknelse.

Jag försöker igen bara för dig:
Stor båt inte köra på liten båt bakifrån, ajjabajja.
Stora båtens kapten inte blunda när köra båten, ajjabajja.
Vaffödåfö frågar du dig då, jooo lilla stumpan för sådana är reglerna.
Den som inte följer reglerna får ingen glass.
Senast redigerad av 9z 2026-08-05 kl. 16:10.
Citera
2026-08-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Med tanke på följande text i 2:a stycket i förordningen om lots så ska det mycket till om lotsen kan fällas:

”7 § Lotsen ansvarar för lotsningen. Han skall ange och övervaka de åtgärder för navigering och manövrering som fordras för fartygets säkra framförande. Lotsning skall ske så att fartyget förs med hänsyn tagen till sjösäkerheten och risken för skador på miljön.

[S2]Bestämmelsen i första stycket inskränker inte befälhavarens ansvar för fartyget och dess framförande”

https://lagen.nu/1982:569
Jag får förtydliga mig igen. Givetvis kan två karuselloperatörer dela ett straff om de båda varit ansvariga för bristande underhåll. Men kan två förare av olika bilar dömas för vållande till annans död i en bilolycka?

Jag är ingen straffrättsexpert. Sjörätt är annorlunda, där delas skuld som regel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Förstod att jag behövde förtydliga mig. Medbrottslingar kan dela skuld. Men händer det någonsin att två förare i olika bilar blir dömda till vållande av annans död?

Jag kan föga om straffrätt så är ingen expert. Men jag har lärt mig från visa jurister att sjörätt - - > straffrätt inte är någo direktöversättning

Detta var ingen bilolycka. Ansvarsfrågan är tydligare i biltrafiken än till sjöss. Det är betydligt mer komplext till sjöss vilket en del i tråden verkar ha väldigt svårt att förstå (inte nödvändigtvis just du)
Citera
Medlem
Citat:

Ja, sjövägsreglerna kan verka snåriga för en utomstående. Men när man satt sig in i dem och förstår dem så är de helt enkelt jävligt bra och ganska självklara. Alldeles särskilt gäller det den praxis under vilken de tillämpas.

Den är åklagaren och förundersökningen verkar vilja försöka vända allt det helt upp och ner. Det borde bli ett rejält ramaskri från hela sjö-branschen, även fritidsbåtssidan, för det blir osäkert för fritidsbåtarna också om stora fartyg ska börja köra slalom i farlederna. Alla fattar att de små båtarna behöver hålla sig undan om det ska funka för alla. Det förstår väl iofs åklagaren också, för han hävdar ju faktiskt inte det som alla trollen i den här tråden försöker göra gällande. Åklagaren har duckat regel 13 genom att säga att den inte är aktuell pga att fartygen inte var i sikte av varandra. En ganska självklar beslut med tanke på att båda kaptenerna med all säkerhet båda två påstår samma sak på den punkten. Inget fartyg såg det andra i den här kollisionen. Om sedan båda ljuger, ja, det är ta mig fan inte osannolikt. För båda är ansvariga om de såg eller kunde sett den andra.
Citera
2026-08-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Vad vill du förmedla??

När den ena skogstomten diskuterar med den andra.

Du har helt rätt. Jag har aldrig läktrat under fart, men jag har varit i lotsbåt. Det kan vara spännande.
Citera
2026-08-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus

Vad vill du förmedla??

Förstod du att de fysikaliska principerna i vattnet mellan två stora fartyg som läktrar och de fysikaliska principerna framför ett ballast-fartygs bulb inte är desamma och helt ojämförbara!?

Men för att svara på din fråga, ja, det har jag.
Citera
2026-08-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Återigen, skuldfrågan lägger jag mig inte i, jag har redan min åsikt baserat på sunt förnuft.

Det juridiska får ta du ta med en fartygsjurist, fartygsjuridik är ngt av de mest invecklade inom juridik.

Vi letar mest orsaker till varför kaptenen inte sett eller om han bara kollat telefonen eller smsar med frugan. Två helt olika saker

Okej, då formulerar jag om mig:

Är det inte väldigt märkligt att; och oskickligt/inkompetent av utbildade, professionella och erfarna yrkespersoner på ett fartyg att varken se/uppfatta en annan båt, samt att heller inte se/uppfatta att det sedan blir en kollusion med denna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in