2026-08-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Ja så där behöver man ju inte bete sig iallafall! Det tar ungefär 10 sekunder att förklara var omklädningsrummet finns, ett par minuter om man ska visa vägen dit.

Och ett bra sätt att lära känna sin nya kollega.
Citera
2026-08-05, 15:42
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Och ett bra sätt att lära känna sin nya kollega.

Ja absolut.
Citera
2026-08-05, 15:45
Medlem
Jag håller inte med er i tråden då jag kan bli stressad själv i nya situationer och specifikt som barn och ung, när jag inte hade uppfattning om var jag skulle osv.

Däremot är jag och var även då jäkligt bra på att arbeta och hantera olika människor. Har även vaeit in en kortare vända till hemtjänsten där man var mycket nöjda med mig men istället inte ville förstå mitt behov av att vila en dag (praktik under pågående studier).

Oflexibla människor som inte förstår andras behov innebär att man faktiskt förlorar arbetskraft. Jag möttes av "Det är så det är." argument och när jag började studera vård igen (hoppade av eftersom man vägrade låta mig vila och vägrade lyssna på mitt behov) sökte jag först efter att ha fått bekräftat att man kunde lägga upp praktiken personligt, då man inom vårddn kan ta pass efter förmåga och inte måste arbeta från tidig morgon heltid. När studierna påbörjats fick jag då istället höra att det inte var möjligt och tvingades hoppa av igen och återgå till sjukskrivning

Om ni anser att arbetsgivare inte ska behöva anpassa något för att reducera stressnivå vid enstaka tillfällen hoppas jag också att ni inte gnäller när ni betalar för människor som då hålls utanför arbetslivet.
Citera
2026-08-05, 15:49
Medlem
Glödskals avatar
Det spekuleras i att såväl arbetsgivare som kollegor är skitstövlar här, allt utifrån den sparkades egna uppgifter.

Jag kan också spekulera:

Erik dyker första dagen på jobbet upp i kvinnokläder och tung make-up. Han är inte ens i närheten av att tas för en kvinna.

Det första han gör är att fråga en kollega var DAMERNAS omklädningsrum är. Kollegan blir skrämd/äcklad och samarbetar inte.

Erik gör nu vad så många andra transor gör när deras självbild inte bekräftas: han får en tranikattack och springer ut i trapphuset.

Under tiden har chefen kontaktats: En äcklig typ vill in i kvinnornas omklädningsrum hjälp!

Erik ringer chefen och beklagar sig. Chefen vet vad som gäller i sådana här fall och säger att Erik får foten för att.. han inte inte är tillräknelig.

Här är vi nu.
Citera
2026-08-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag har faktiskt inga problem med att arbetstagaren får sparken här. Är man så jävla mentalt vek att man får en ångestattack för att man inte hittar omklädningsrummet och måste "gå ut i trapphuset för att samla sig" så fungerar man inte i samhället. LSS-boende nästa. Det går inte att ha sådana tomtar i en seriös verksamhet.
Du har extremt fel. Personen kan ha svårigheter att hitta i lokaler osv och därmed ha haft särskilt svårt under sitt liv med dessa situationer.

Att bli stressad innebär inte att man därför aldrig kan arbeta med människor. Det är inte säkert att det var en verklig ångestattack då folk idag kallar allt för ångest eller trauman. Men även människor med ångest finns överallt i samhället och arbetar.

Personen kan helt enkelt haft svårt pga att den har tidigare negativa erfarenheter, social ångest osv. Lokaler och människor du arbetar med, är sådant du blir bekant med.

Jag var bokstavligen skitförbannad när jag nekades en dags paus under min praktik (jag hade dessutom inte läst en kues då läraren sagt att den inte gällde mig felaktigt och låg då efter brutalt mycket), jag satt och drack kaffe på toaletten då jag aldrig fick kafferaster på arbetet utan tog det på lunchrasten när jag sprungit hem för att rasta hunden. Min stress var extrem och jag har temperament när människor behandlar mig fel. Varje gång jag öppnade dörren till en brukare lömnade jag mitt privata jag och arbetade utmärkt med varenda person. Jag fick även höra det som motargument att jag inte behövde en pausför allavar så nöjda med hur bra jag arbetade varpå jag skrek åt dem att dra åt helvetet för att jag inte ämnade komma tillbaka. En sida inte enda brukare behövde se, oavsett vilka humör de själva hade.

Det är en skillnad mellan din privata person och din professionella. En ångestattack eller ökad stress när allt är nytt är inte likvärdigt med att personen måste vara dålig på sitt jobb. Däremot är en fyrkantig och rigid arbetsplats dålig arbetsmiljö för alla som inte passar in i den fyrkantiga mallen.
Citera
2026-08-05, 15:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi hade nyss en tråd om läraren andreas observationer på jobbet.

Det låter som en av hans fd. elever.

Man kan ju upptäcka att någon är fel direkt. Inte mycket att säga om.
Citera
2026-08-05, 15:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Hur i helvete vet hon (jag utgår ifrån att det rör sig om en ung kvinna) att det tog exakt 47 sekunder? Försökte hon slå ett tidigare rekord och tog tid?

Hon ser ju när SMS:et/ skickades och när samtalet kom in
Citera
2026-08-05, 15:56
Medlem
Chefens agerande känns som något jag hade kunnat göra. Jag har lärt mig att majoriteten av människor är idioter, och den avskedade visade direkt att hon/han var en av dessa. Ingen ide att dalta med såna här, för är man besvärlig efter några ynka minuter första dagen på sitt nya jobb kommer man vara det jämnt och ständigt. Bättre för både arbetsgivare, arbetstagare och kollegor att riva av plåstret direkt.
Citera
2026-08-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det spekuleras i att såväl arbetsgivare som kollegor är skitstövlar här, allt utifrån den sparkades egna uppgifter.

Jag kan också spekulera:

Erik dyker första dagen på jobbet upp i kvinnokläder och tung make-up. Han är inte ens i närheten av att tas för en kvinna.

Det första han gör är att fråga en kollega var DAMERNAS omklädningsrum är. Kollegan blir skrämd/äcklad och samarbetar inte.

Erik gör nu vad så många andra transor gör när deras självbild inte bekräftas: han får en tranikattack och springer ut i trapphuset.

Under tiden har chefen kontaktats: En äcklig typ vill in i kvinnornas omklädningsrum hjälp!

Erik ringer chefen och beklagar sig. Chefen vet vad som gäller i sådana här fall och säger att Erik får foten för att.. han inte inte är tillräknelig.

Här är vi nu.
Vet du överhuvudtaget vad ordet tillräknelig betyder? Om han inte är det, är han juridiskt sett inte ens kapabel att skriva under avtalet.

Men ja som sagt, då betalar ni för alla som inte kan arbeta också, utan att gnälla om det.
Citera
2026-08-05, 16:01
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.mitti.se/nyheter/fick-sparken-efter-47-sekunder-pa-nya-jobbet-6.3.376729.74cf4e4c24

Gjorde arbetsgivaren rätt? Något för Guinness rekordbok i kategorin världens kortaste anställning?

Man kan inte ha en ångestriden människa som ska ta hand om gamla. Bra beslut. Arbetsgivaren såg vad som skulle komma och motade Olle i grind.
Citera
2026-08-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Chefens agerande känns som något jag hade kunnat göra. Jag har lärt mig att majoriteten av människor är idioter, och den avskedade visade direkt att hon/han var en av dessa. Ingen ide att dalta med såna här, för är man besvärlig efter några ynka minuter första dagen på sitt nya jobb kommer man vara det jämnt och ständigt. Bättre för både arbetsgivare, arbetstagare och kollegor att riva av plåstret direkt.
Så du anser inte att en ny medarbetare ska bemötas väl av andra på arbetsplatsen och få hjälp att hitta rätt i lokalen?

Personen hade dessutom varit ute i god tid och ignorerats när den sökte efter omklädningsrummet.

Extremt konstig chef du är om du inte tycker att dina anställda bör hjälpa nya att navigera sig på arbetsplatsen utan istället avskedar en person genast för att den bemötts illa av andra.

Hur bra tror du de medarbetarna är när det gäller skötseln av äldre? Otrevliga mot en ny i personalen innebär nog inte att de är bättre mot brukarna.
Citera
2026-08-05, 16:03
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Så du anser inte att en ny medarbetare ska bemötas väl av andra på arbetsplatsen och få hjälp att hitta rätt i lokalen?

Personen hade dessutom varit ute i god tid och ignorerats när den sökte efter omklädningsrummet.

Extremt konstig chef du är om du inte tycker att dina anställda bör hjälpa nya att navigera sig på arbetsplatsen utan istället avskedar en person genast för att den bemötts illa av andra.

Hur bra tror du de medarbetarna är när det gäller skötseln av äldre? Otrevliga mot en ny i personalen innebär nog inte att de är bättre mot brukarna.
Eller hur?
Personen har gjort allt för att säkerställa och underlätta givet han/hennes situation. Chefen vill ha en robot och inte en människa. Lite flyt och flax kan man väl ge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in