Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Jag har faktiskt inga problem med att arbetstagaren får sparken här. Är man så jävla mentalt vek att man får en ångestattack för att man inte hittar omklädningsrummet och måste "gå ut i trapphuset för att samla sig" så fungerar man inte i samhället. LSS-boende nästa. Det går inte att ha sådana tomtar i en seriös verksamhet.
Du har extremt fel. Personen kan ha svårigheter att hitta i lokaler osv och därmed ha haft särskilt svårt under sitt liv med dessa situationer.
Att bli stressad innebär inte att man därför aldrig kan arbeta med människor. Det är inte säkert att det var en verklig ångestattack då folk idag kallar allt för ångest eller trauman. Men även människor med ångest finns överallt i samhället och arbetar.
Personen kan helt enkelt haft svårt pga att den har tidigare negativa erfarenheter, social ångest osv. Lokaler och människor du arbetar med, är sådant du blir bekant med.
Jag var bokstavligen skitförbannad när jag nekades en dags paus under min praktik (jag hade dessutom inte läst en kues då läraren sagt att den inte gällde mig felaktigt och låg då efter brutalt mycket), jag satt och drack kaffe på toaletten då jag aldrig fick kafferaster på arbetet utan tog det på lunchrasten när jag sprungit hem för att rasta hunden. Min stress var extrem och jag har temperament när människor behandlar mig fel. Varje gång jag öppnade dörren till en brukare lömnade jag mitt privata jag och arbetade utmärkt med varenda person. Jag fick även höra det som motargument att jag inte behövde en pausför allavar så nöjda med hur bra jag arbetade varpå jag skrek åt dem att dra åt helvetet för att jag inte ämnade komma tillbaka. En sida inte enda brukare behövde se, oavsett vilka humör de själva hade.
Det är en skillnad mellan din privata person och din professionella. En ångestattack eller ökad stress när allt är nytt är inte likvärdigt med att personen måste vara dålig på sitt jobb. Däremot är en fyrkantig och rigid arbetsplats dålig arbetsmiljö för alla som inte passar in i den fyrkantiga mallen.