2026-08-05, 14:31
Medlem
https://www.mitti.se/nyheter/fick-sparken-efter-47-sekunder-pa-nya-jobbet-6.3.376729.74cf4e4c24
Citat:
Enligt en DO-anmälan fick en arbetstagare ett muntligt avsked efter 47 sekunder på nya jobbet.
Anledningen ska ha varit ett ångestanfall.
Gjorde arbetsgivaren rätt? Något för Guinness rekordbok i kategorin världens kortaste anställning?
Citera
2026-08-05, 14:34
Medlem
Vilket företag är det? Hade inte velat vara där.
Citera
2026-08-05, 14:34
Medlem
Vem av dom fick ångestattacken?
Citera
2026-08-05, 14:40
Medlem
Sladdsnuss avatar
Arbetsplatser har blivit ett jävla stödhem för alla dessa gen-z psykfall:
Citat:
Personen ska ha kommit till arbetsplatsen en stund innan utsagd tid för att hinna byta om men lyckades inte hitta omklädningsrummet och ska ha blivit ignorerad när hen bett om hjälp.

Personen ska då ha fått ångestkänslor och gått ut i trapphuset för att samla sig. Eftersom passet snart skulle börja skickade hen ett sms till chefen, förklarade situationen och bad om ursäkt.

Chefen ska då ha ringt tillbaka och sagt att de inte kan anställa någon om de inte kan vara säkra på att personen dyker upp på sina pass.

Citat:
Arbetstagaren ska ha bett om fem minuter att samla sig men fått beskedet att anställningen skulle avslutas. Telefonsamtalet ska ha tagit 47 sekunder.

Enligt anmälaren hade hen på anställningsintervjun berättat att hen kan bli stressad i nya situationer och då behöver några minuter att samla sig, vilket chefen ska ha sagt var okej.

"Så jag trodde verkligen inte att detta skulle bli ett problem och därför var jag ärlig med hur jag mådde den här morgonen", skriver personen i anmälan till DO.
Till personens försvar så uttryckte den att den har sina problem men chefen tog det inte på allvar.
Citera
2026-08-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Arbetsplatser har blivit ett jävla stödhem för alla dessa gen-z psykfall:

Till personens försvar så uttryckte den att den har sina problem men chefen tog det inte på allvar.

Om man får ett ångestanfall för att man inte hittar ett omklädningsrum så bör man nog se sej
om efter ett skyddat arbete där man inte har några krav.
Citera
2026-08-05, 14:48
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om man får ett ångestanfall för att man inte hittar ett omklädningsrum så bör man nog se sej
om efter ett skyddat arbete där man inte har några krav.
Exakt, så tänker vi andra, men de ser det som en rättighet till livet att göra vad fan som helst.
Samma som de som inte blir antagna till försvaret och gråter ut i media. Jag läste någonstans om en hora som ville att deras "jobb" skulle subventioneras när det är dåligt med kunder. Man kan fan inte ens hitta på hur stört de tänker.

De kan inte ta motgångar och de kan inte se gränserna.
Citera
2026-08-05, 14:50
Medlem
Balisers avatar
Det verkar röra sig om äldrevård eller liknande. Det blir ju problematiskt om man har kontinuerligt ansvar för patienter/klienter och inte kan ta det, oavsett hur länge, beroende på ångest.
Citera
2026-08-05, 14:53
Medlem
Tänk att du är Flygvärdinna eller Pilot.

Tid för avgång, vart är Berit ?

Hon är på toaletten och "samlar" sej efter en ångestattack.
Citera
2026-08-05, 14:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tänk att du är Flygvärdinna eller Pilot.

Tid för avgång, vart är Berit ?

Hon är på toaletten och "samlar" sej efter en ångestattack.

Gick ju bra att lyfta. Men nu sitter piloten på muggen med ångest inför landningen.

" i högtalaren - finns det någon pilot ombord? "
Citera
2026-08-05, 15:01
Avstängd
Hur i helvete vet hon (jag utgår ifrån att det rör sig om en ung kvinna) att det tog exakt 47 sekunder? Försökte hon slå ett tidigare rekord och tog tid?

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vem av dom fick ångestattacken?

Citera
2026-08-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Gick ju bra att lyfta. Men nu sitter piloten på muggen med ångest inför landningen.

" i högtalaren - finns det någon pilot ombord? "

- Åke, Åke kom ut nu, vi skall landa !

- Jag pallar inte mer, hatar att landa på Landvetter !
Citera
2026-08-05, 15:02
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Där finns redan en tråd om denna sak. Men det verkar som om den är borta. Hittar inte den när jag söker. Men så är sökfunktionen åt helvete på Flashback.

Ja det ska finnas tråd med annan artikel och med mer info om ämnet, t.om den artikeln hittar jag inte längre så jag funderade på om jag mindes fel.
I den artikeln stod det att arbetaren frågat chefen om var omklädningsrummet låg och fick sedan ett samtal för det eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in