2026-08-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt det har det spekulerats kring sedan tidigt i trådens start.

Men var kommer uppgifterna ifrån?

Mer trovärdiga uppgifter gör gällande att familjen satt längst bak i snipan, under kappelet, och pappan på förarplats.

Det tidigare var rena gissningar baserat på att pappa och son överlevde och mamma och dotter omkom.

Det senare kommer från en person som säger sig ha talat med en familjen närstående som givit uppfiften.

Att pappan och sonen överlevde var nog tack vare att de hade flytväst, och att mamman och dottern omkom pga de inte hade flytväst. Men också det är en spekulation. Dock inte helt ogrundad eftersom flytvästar har just det syftet och ofta den effekten
Citera
2026-08-05, 15:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Oavsett juridik, ett fartyg som går för batteri och inte låter alls förutom vågorna den gör, är ju svårare att upptäcka än gammal hederling diesel eller asfalt-blandat-med-olja-och-skräp-plast-drivet fartyg.

Det är inget motorljud i sådana fartyg eftersom motorerna är små och sitter djupt i fartyget och avgasljudet går igenom partikelfilter. Står du nära avgasröret så låter det som en vanlig lastbilsmotor. Det mesta ljud som hörs kommer från propellrarna.
Citera
2026-08-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Som det brukar vara i rättstvister.
Läste nu att det var åklagarens teori att det gått till på det sättet, alltså verkar det inte riktigt hugget i sten att var så. Så bevisläget kanske är lite svagt.
Citera
2026-08-05, 15:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det som kommer att bli avgörande är som snipan varit i sikte av fartyget eller inte. För om den inte var det, då betraktas inte fartyget som upphinnande enligt regel 13, som bara gäller fartyg i sikte av varandra.

För undvikande av missförstånd: Om det funnits yttre omständigheter, till exempel tjocka, som föranlett att man inte haft snipan i sikte, så kan detta inträffa. Däremot är det befälhavarens ansvar att man kan observera snipan från fartyget, om inte vädret förhindrat det. Skylla på grävskopa, otvättade rutor, dålig syn, motljus eller sådant går inte.

Nu var det fortfarande dagsljus (före solnedgång), så mörkerproblemet (lanternor, framför allt) har vi inte.
Citera
2026-08-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Jag har de bilderna och ser inget sådant på någon av dem.

Låter som att någon tolkat en bild fel.

Jag är ambivalent. Tyckte inte det fanns några tecken på knäck på någon bild, förrän jag såg den omtalade bilden. Då pudlade jag. Men jag är ändå inte helt övertygad, tänkte jag ska analysera den där omtalade bilden lite närmre, överlägga den bilden men en snipa från sidan och se hur det lirar. framförallt relingen, snarare än vattenlinjen, vad det som jag reagerade på.

Men sedan finns ett spännband från för till akter, som syns på den bilden, som faktiskt ser ut att hålla ihop hela snipan långskepps, och det är väl egentligen allra mest den som gör att man blir fundersam och börjar ana att snipan verkligen kan vara knäckt.

Det går inte att titta på vattenlinjen och tro att den ska vara rak från för till akter. Ta en båt i vattnet och dra en rak linje. vid vattenlinjen, samma sak där. båten smalnar av i för och akter och perspektivet gör att vattenlinjen böjer upp i för och akter.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-05 kl. 15:36.
Citera
2026-08-05, 15:34
Medlem
Citat:
.
Här är en viktig aspekt för alla som är intresserade av fakta och varför åklagaren gör som han gör!

Att regel 13 som säger att ett upphinnande fartyg ska hålla undan för ett upphunnet fartyg bara gäller när fartygen är i sikte av varandra är ett faktum.

Det är heller inget konstigt. Tvärtom alldeles självklart. Det går inte att hålla undan för något man inte ser.

Därför är en av de allra största och mest avgörande frågorna in det här fallet - Var fartygen i sikte av varandra?

Svaret på den frågan är antagligen väldigt enkel att svara på! Hör och häpna.

För, jag kan garantera er, att inte bara skeppets kapten hävdar att fartygen inte var i sikte av varandra, även snipans kapten hävdar detta. Med 100% säkerhet.

För om han inte gör det, då har han medvetet brutit mot regeln att undvika kollision och därmed direkt orsakat en olycka han med enkelhet hade kunnat undvika.

Om åklagaren har för avsikt att bevisa att skeppet var upphinnande, och att skeppet därför skulle ha hållit undan, då försöker han bevisa något som båda inblandade parter direkt emotsäger. Good luck with that one!

Och där har ni förklaringen till varför åklagaren redan nu säger att regel 13 inte är aktuell. Båda kaptenerna har redan förklarat det för honom. Därför lutar han sig istället emot de mycket svagare anklagelserna om ljudsignaler och säker fart!

Inte så enkelt. Lotsen har också hävdat att det inte var nedsatt sikt. Så då briste utkiken istället, vilket inte är förmildrande.

Skyldigheten består. Finns tjogvis med klassiska case att läsa på. Ingen av dem vackra för upphinnande
Citera
2026-08-05, 15:34
Medlem
Jag tror majoriteten här inne är helt överens körts på bakifrån. Eftersom 22,5 grader åt bägge håll klassa som bakifrån så är nog alla överens, även om.snipan kan first något i gradantal jämfört med fartyget. Att den skulle kommit 90 grader snett är osannolikt

Vi är nog alla överens att fartyget har otroligt dålig sikt framåt, se kommandobryggsn här.

https://m.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Dessutom har de efter den videon satt på en stor jäkla kran som gör sikten ännu sämre...

Den största oenigheten (förutom skuldbördan som ska debatteras om till förbannelse) är nog att vissa som jag, tror att båten inte setts på radar av fartyget sista 500m pga ngt tekniskt fel, fel inställning etc. Medan vissa är säkra på att de missat båten på radar helt pga slarv. Vi får förhoppningsvis snart veta😊

Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Så mycket skitsnack av faktaresistenta människor här inne som inte lär ta in denna information, men som sagt så har ju fritidsbåten tyvärr blivit påkörd bakifrån och nu har åklagaren bemött försvarsadvokatens kritik och lyfter tre skäl som stärker scenariot:

- analyser av bilder på båten
- kollisionsvinkeln baserad på målspår från båda fartygen
- pappans egen upplevelse av att båten träffades bakifrån

Åklagaren bemöter även försvarsadvokatens kritik efter SVT:s bilder där båtens akter ser oskadad ut. Han menar att avsaknaden av skador kan bero på starka hydrodynamiska krafter kring större fartyg i hög fart.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/aklagaren-bilderna-visar-att-baten-blev-overkord.d628586e-9564-4eed-9dc6-e86d5d9b1179
Citera
2026-08-05, 15:36
Medlem
Citat:
Det jag fetat ovan är precis det jag sagt gång på gång ända från start.

Jag anser dock inte att snipans kaptens ansvar skulle vara mindre i denna situation. Att han inte kommer att åtalas har åklagaren redan bestämt, vilket bara det är en rejäl rättsskandal. Vi får se om den här åklagaren fortfarande är åklagaren i detta målet när, om, det blir dags för åtal, och om det då står sig.

Det som kommer att bli avgörande är som snipan varit i sikte av fartyget eller inte. För om den inte var det, då betraktas inte fartyget som upphinnande enligt regel 13, som bara gäller fartyg i sikte av varandra.

I vilken Sjöfartskola rökte du braj? Jag tror inte att grammatiktvister tar dig så långt.

Så du menar att man kan bli friskriven från alla väjningsregler så länge man inte har utkik?
Citera
2026-08-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Har diskuterats här i mängder....

Om du kollar kommandobryggan, inte galet bra sikt rakt framåt och några grader åt babord resp styrbord. Lägg då till att det monterat en stor jävla kran framför kommandebryggan sen denna video. Sikten är avsevärt begränsad. Har också varit en norrman i tråden och sagt att hans kompis/bekant jobbat på båten och att den är känd för notoriskt dålig sikt

https://m.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Okej. Jag har egentligen ingen åsikt i skuldfrågan, utan undrar om inte detta faktumet kan/borde spilla över ännu mer på kaptenen och lotsen - att som professionella och erfarna yrkespersoner inte ens se eller uppfatta båten/olyckan? Sedan ser/förstår jag absolut att sikten är dålig, men ändå...

Jag vill också tillägga att praxis anger att regel 19 inte skall aktualiseras vid sikthinder som t ex öar eller byggnader, utan det skall snarare krävas meteorologiska orsaker. Så den där kranen framför kommandobryggan kan dom ju knappast inberäkna som nedsatt sikt i lagens mening...
Citera
2026-08-05, 15:37
Medlem
Citat:
Jag är ambivalent. Tyckte inte det fanns några tecken på knäck på någon bild, förrän jag såg den omtalade bilden. Då pudlade jag. Men jag är ändå inte helt övertygad, tänkte jag ska analysera den där omtalade bilden lite närmre, överlägga den bilden men en snipa från sidan och se hur det lirar. framförallt relingen, snarare än vattenlinjen, vad det som jag reagerade på.

Men sedan finns ett spännband från för till akter, som syns på den bilden, som faktiskt ser ut att hålla ihop hela snipan långskepps, och det är väl egentligen allra mest den som gör att man blir fundersam och börjar ana att snipan verkligen kan vara knäckt.

Håller med dig.

Den bilden hade jag inte sett innan.

Dock tror jag fortfarande att snipan sugits ner.

Skulle vara väldigt spännande att få se hur Misje Verde ser ut under vattenlinjen.

Och då menar jag alltså själva konstruktionen.
Citera
2026-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lotsen klarar sig juridiskt, men vi vet alltså nu med säkerhet att Misje verdes konstruktion är sådan att till och med en erfaren lots kan hamna i svårigheter. Vi vet också ryktesvägen att minst en norsk sjöman känt till problemen med sikt från bryggan.

Det absolut största problemet är ju konstruktionen av båten. Med den sikten ökar risken för kollision. Man kan tycka att en konstruktion med extremt dålig sikt inte ska få framföras där det finns mycket fritidsbåtar. Även om kaptenen har det största ansvaret av de som är inblandade enligt mig är det lite som att be någon köra en buss med rullgardiner neddragna framför vindrutan.
Citera
2026-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Que? Vad menar du?

Jag menar att farleden är i sjökortet utmärkt att gå utanför den vita sektorn. Så hade det inte varit om farleden hade begränsats av den vita sektorn som du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in