2026-08-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Självklart har du rätt men nu när redan från början smått efterblivna skribenter (vilka utgör en majoritet av kåren) vant sig vid att 1. låta Flashback göra jobbet och därefter 2. göra en sökning på krimfup/lexbase så blir yrkesutövandet genast svårare för dessa varpå de ställer sig negativa till förändringen.

(Skribent är ett medvetet ordval då jag inte vill använda journalist som ju inte är en skyddad titel. Sett till kvalitén bland många som skriver även i dagspress gissar jag att dessa generellt inte har någon utbildning inom området skrivande).

Det där är ju enbart spekulationer baserade på, ja ingenting.

De gillar att ha tillgång till databaser eftersom de då slipper höra av sig till tingsrätten. Det betyder inte att alla journalister är klappmongon.
Citera
2026-08-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Klarar man inte av att göra det ytterligare leg work som krävs när domarna med målnummer finns anonymiserade i Juno, t.ex, så är man då inte mycket till grävpelle. Lite jobb kan man väl göra själv ändå?

Och det är helt rätt. Domstolar ska inte ge ut alla mål om en person, till alla som bara frågar efter namnet. Det har EU-Domstolen slagit fast 2024 i målet C-740/22.

Att anonymisera domar, skyddar den privata människans rätt till privatliv, samtidigt som det inte gör det omöjligt att granska domar för riktiga journalister.
Citera
2026-08-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Team8888
Allt är SDs fel, de har tillåtit detta.
Politiker vill inte att människor vänder sina liv.
SD har gjort att alla brott syns i belasningregister.
De vill kasta bort nycklen och inget prat om återanpassning i samhället.

Delvis deras fel. De är populister och det är vanligt i dagens politik så de är inte de enda som ger vika för det. Det är trendigt nuförtiden att lyssna på kvinnors hysteri kring brottslingar och jag är smått förvånad över att högern har blivit så feministisk på sistone. Som någon som inte är brottsling alls så är jag ändå orolig över denna blodtörst mot brottslingar just för att det är ett högerfeministiskt dravel som handlar om deras rädsla för oönskade närmanden som fått för mycket fokus i samhällsdebatten. Jag kommer personligen ha förutfattade meningar om jag vet att någon begått ett brott för bara det faktum att man begått ett brott och åkt fast för det triggar något omedvetet. Det så jag fungerar och därför hade jag gärna aldrig velat veta vad andra har haft att göra med rättsväsendet just för att slippa undvika någon för något sådant nonsens. Däremot så vill högerfeministerna veta exakt vem du är så de kan förtala dig i all evighet. Vem vet kanske i framtiden så blir det olagligt att tala illa om högerfeminister och den dekadens som de skapat i samhället och då är det jag som hamnar i något register.
Citera
2026-08-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Jo, domstolar kan göra sökningar på det här viset, och de gör det också. Om du vill testa det för dig själv, så kan du skicka ett e-post meddelande till vilken som helst domstol och be om uppgifterna om vilken som helst person. Det du då får tillbaka är antingen en målförteckning, eller direkt alla domstolsbeslut.

Detta kan man även göra utan att få söka efter personers namn hos domstolars databas. Och vill journalisten få ut handlingar kopplade till en individ, så kan de alltid fråga den individen om just mål numret till handlingarna. Jag är säkert att Kaj Linna hade meddelat hournalisterna sitt mål nummer helt utan invändning.

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Skitsnack, du har ingen koll. Du kan ju testa att kontakta Attunda tingsrätt och be att få ut handlingar i ärendet kring GDPR så får du du själv se hur snabbt det går.

Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Klarar man inte av att göra det ytterligare leg work som krävs när domarna med målnummer finns anonymiserade i Juno, t.ex, så är man då inte mycket till grävpelle. Lite jobb kan man väl göra själv ändå?

Nog för att begreppet "tala till bönder på bönders vis" allt som oftast bör appliceras här på Flashback men ni tar ju för fan priset, med råge ...

Ni missförstår gravt vad det är jag har skrivit. Det handlar alltså INTE om att söka upp dom på någon specifik person. Utan här är det helt andra sök som behövs och det har INTE domstolsverket möjlighet att utföra på grund av begränsningar i sina system.

För att exemplifiera för er dumskallar så att det till slut, kanske, möjligen sjunker in i ert medvetande till slut.

Journalist vill få fram en stor mängd mål-nummer på till exempel "grov misshandel", "Gävle Tingsrätt" "år 2010 - 2026". Det går INTE att göra med dagens system hos domstolsverket.

Först därefter kommer journalisten begära ut domarna ifrån TR.
Ni begriper inte att den första sökningen är ett måste i många sammanhang för att kunna göra en reell granskning av vad man nu än vill få fram.

OBS då ni inte heller förstår att jag håller tummarna för GDPR-Warrior och hans kamp, så vänligen försök ta in det faktumet. Jag är inte er fiende, motståndare i sak, utan ni får fortsätta den halmgubbe-debatten med varandra istället. (Patetiskt usel läsförståelse hos samtliga er som jag nu citerat.)
Citera
2026-08-04, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm

Journalist vill få fram en stor mängd mål-nummer på till exempel "grov misshandel", "Gävle Tingsrätt" "år 2010 - 2026". Det går INTE att göra med dagens system hos domstolsverket.

Den typen av sökning kan man lätt göra i flertalet rättsdatabaser idag, helt utan personuppgifter. Du yrar.

Om jag är bonde så försökte du som stadsbo kanske berätta hur man odlar potatis för mig?

Hur kommer det sig att du tror dig veta bättre, när du faktiskt har noll koll?
Citera
2026-08-04, 19:24
Medlem
Citat:
Nog för att begreppet "tala till bönder på bönders vis" allt som oftast bör appliceras här på Flashback men ni tar ju för fan priset, med råge ...

Ni missförstår gravt vad det är jag har skrivit. Det handlar alltså INTE om att söka upp dom på någon specifik person. Utan här är det helt andra sök som behövs och det har INTE domstolsverket möjlighet att utföra på grund av begränsningar i sina system.

För att exemplifiera för er dumskallar så att det till slut, kanske, möjligen sjunker in i ert medvetande till slut.

Ni begriper inte att den första sökningen är ett måste i många sammanhang för att kunna göra en reell granskning av vad man nu än vill få fram.

OBS då ni inte heller förstår att jag håller tummarna för GDPR-Warrior och hans kamp, så vänligen försök ta in det faktumet. Jag är inte er fiende, motståndare i sak, utan ni får fortsätta den halmgubbe-debatten med varandra istället. (Patetiskt usel läsförståelse hos samtliga er som jag nu citerat.)

Jag förstår vad du menar. Domstolarna har inte IT-systemet för att söka domar efter vissa specifikationer så som brottstyp och tidsintervall.

Men detta är ingen ursäkt att ignorera EU-förordningar, som Sverige dessutom har varit med i att författa. Dessutom kan domstolar, revidera domstolshandlingar och lämna ut de med borttagna namn, personnummer, medborgarskap, födelsedatum samt diverse andra personuppgifter som kan kopplas till en individ.

Juno tillhör Norstedts Juridik, och Norstedt jobbar jämnt tillsammans med domare som skriver kommentarer till Sveriges lagar. Juno har implementerat dessa funktioner du beskriver. Det hade kunnat gå att ta hjälp av Norstedts juridik i värsta fall.

Så som det ser ut just nu är det under all nivå att svenska domstolar gör som de just nu gör.
Citera
2026-08-04, 20:59
Medlem
Citat:

Du, din lille klåpare, då skriver man att domstolarna inte indexerar domarna. Du kanske skulle lära dig att uttrycka dig från början?
Citera
2026-08-05, 14:54
Medlem
Hej,
Jag har inte varit aktiv här på Flashback på lång tid. Finns det någon vänlig själ som lite kort kan uppdatera en på aktuellt rättsläge gällande Lexbase etc. Får de exempelvis publicera domar eller inte?

(Jag skulle nog kunna ta reda på det på egen hand men eftersom jag är en bekväm människa tänkte jag att en förfrågan på Flashback får bli första steget)
Citera
2026-08-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erigan93
Hej,
Jag har inte varit aktiv här på Flashback på lång tid. Finns det någon vänlig själ som lite kort kan uppdatera en på aktuellt rättsläge gällande Lexbase etc. Får de exempelvis publicera domar eller inte?

(Jag skulle nog kunna ta reda på det på egen hand men eftersom jag är en bekväm människa tänkte jag att en förfrågan på Flashback får bli första steget)

Ja, Lexbase förlorade i EU-domstolen i den meningen att domstolen inte godtog bolagets huvudsakliga argument.
EU-domstolen slog fast att:
en tjänst som mot betalning tillhandahåller sökbara brottmålsdomar normalt inte omfattas av GDPR:s undantag för journalistiska ändamål,
ett utgivningsbevis i sig inte räcker för att undanta verksamheten från GDPR.
Det innebär dock inte att Lexbase automatiskt förbjuds eller stängs ner.
EU-domstolen lämnade ett förhandsavgörande, och det är nu den svenska domstolen som ska avgöra tvisten med EU-domstolens tolkning som grund.
Med andra ställ dig på alla fyra och vänta på bättre tider.
Citera
2026-08-05, 15:39
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Team8888
Ja, Lexbase förlorade i EU-domstolen i den meningen att domstolen inte godtog bolagets huvudsakliga argument.
EU-domstolen slog fast att:
en tjänst som mot betalning tillhandahåller sökbara brottmålsdomar normalt inte omfattas av GDPR:s undantag för journalistiska ändamål,
ett utgivningsbevis i sig inte räcker för att undanta verksamheten från GDPR.
Det innebär dock inte att Lexbase automatiskt förbjuds eller stängs ner.
EU-domstolen lämnade ett förhandsavgörande, och det är nu den svenska domstolen som ska avgöra tvisten med EU-domstolens tolkning som grund.
Med andra ställ dig på alla fyra och vänta på bättre tider.
Må så vara, men EU-domstolens åsikt i detta ärende bör vara tillräckligt för IMY att agera både mot Lexbase och andra.
Citera
2026-08-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Må så vara, men EU-domstolens åsikt i detta ärende bör vara tillräckligt för IMY att agera både mot Lexbase och andra.

Skyndalångsamt, det blir om några år.
Citera
2026-08-06, 09:08
Medlem
Kort uppdatering i målet jag driver. Tingsrätten har skickat delgivningen för mer än 2 veckor sedan till Fuplex. Men Fuplex har inte bekräftat delgivningen än. Frågade tingsrätten varför Fuplex inte anses delgiven då det har gått mer än 14 dagar, och då borde de vara delgiven enligt förenklad delgivning. Kan de nu bara ignorera all post och slippa bli stämda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in