Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
Det finns alla möjligheter idag att kunna göra gräv utan att ha tillgång till rättsdatabaser, finns ingen motsättning.
Du skriver ju i nattmössan, det finns all möjlighet i världen att få fram information i Sverige. Man behöver inte Lexbase och eniro för det.
Och, vem som helst kan begära ut din stämningansökan så länge de känner till tingsrätten och ditt namn. Så även denna gången. Anser du att de gör fel om de lämnar ut det kan du ju alltid stämma dem och tvinga dem till skärpning. För att svenska domstolar skiter i EU domstolen och personlig integritet är väl känt idag.
Du har fel i sak. Journalister och särskilt grävande sådana kommer att få stora problem framöver med att få ut material som gör att man kan söka fram en viss typ av domar till exempel.
Domstolarna tillhandahåller inget sådant överhuvudtaget då deras datasystem inte klarar av att göra sökningar på det viset.
Förvisso håller domstolsverket på att uppdatera till något nytt och bättre men om det löser dylikt, det känner jag ej till.
Att kunna göra sådana sökningar är viktigt ur flera hänseenden, bland annat för att få fram fall som kan vara feldömda, systemfel och så vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
GDPRWarrior
Jag upplever att många inom etablissemanget har gjort sitt yttersta för att stoppa mig. Samtidigt har processen visat att en enskild person faktiskt kan utmana den rådande ordningen med juridik, uthållighet och principer.
Jag har gått ensam mot mäktiga aktörer och fått gehör på centrala rättsliga frågor. Det visar att argument kan väga tyngre än resurser.
Den som vill besegra mig får göra det med logik, fakta och principer inte genom att försöka trötta ut mig eller smutskasta mig. Det kommer inte att hjälpa.
All heder till dig och jag hoppas att du vinner framgång i samtliga mål även om det så sker på bekostnad av journalistikens möjlighet till att granska rättsväsendet på ett effektivt sätt.
Du kämpar även mot svensk media av just de anledningar jag nämner här i svaret. Så det här är större än Davids kamp mot Goliat, långt större.