2026-08-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour

Det finns alla möjligheter idag att kunna göra gräv utan att ha tillgång till rättsdatabaser, finns ingen motsättning.

Du skriver ju i nattmössan, det finns all möjlighet i världen att få fram information i Sverige. Man behöver inte Lexbase och eniro för det.

Och, vem som helst kan begära ut din stämningansökan så länge de känner till tingsrätten och ditt namn. Så även denna gången. Anser du att de gör fel om de lämnar ut det kan du ju alltid stämma dem och tvinga dem till skärpning. För att svenska domstolar skiter i EU domstolen och personlig integritet är väl känt idag.

Du har fel i sak. Journalister och särskilt grävande sådana kommer att få stora problem framöver med att få ut material som gör att man kan söka fram en viss typ av domar till exempel.
Domstolarna tillhandahåller inget sådant överhuvudtaget då deras datasystem inte klarar av att göra sökningar på det viset.

Förvisso håller domstolsverket på att uppdatera till något nytt och bättre men om det löser dylikt, det känner jag ej till.

Att kunna göra sådana sökningar är viktigt ur flera hänseenden, bland annat för att få fram fall som kan vara feldömda, systemfel och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag upplever att många inom etablissemanget har gjort sitt yttersta för att stoppa mig. Samtidigt har processen visat att en enskild person faktiskt kan utmana den rådande ordningen med juridik, uthållighet och principer.

Jag har gått ensam mot mäktiga aktörer och fått gehör på centrala rättsliga frågor. Det visar att argument kan väga tyngre än resurser.

Den som vill besegra mig får göra det med logik, fakta och principer inte genom att försöka trötta ut mig eller smutskasta mig. Det kommer inte att hjälpa.

All heder till dig och jag hoppas att du vinner framgång i samtliga mål även om det så sker på bekostnad av journalistikens möjlighet till att granska rättsväsendet på ett effektivt sätt.

Du kämpar även mot svensk media av just de anledningar jag nämner här i svaret. Så det här är större än Davids kamp mot Goliat, långt större.
Senast redigerad av Berra168cm 2026-08-03 kl. 20:06. Anledning: syftningsfel och missat ord
Citera
2026-08-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du har fel i sak. Journalister och särskilt grävande sådana kommer att få stora problem framöver med att få ut material som gör att man kan söka fram en viss typ av domar till exempel.
Domstolarna tillhandahåller inget sådant överhuvudtaget då deras datasystem inte klarar av att göra sökningar på det viset.

Förvisso håller domstolsverket på att uppdatera till något nytt och bättre men om det löser dylikt, det känner jag ej till.

Att kunna göra sådana sökningar är viktigt ur flera hänseenden, bland annat för att få fram fall som kan vara feldömda, systemfel och så vidare.

All heder till dig och jag hoppas att du vinner framgång i samtliga mål även om det så sker på bekostnad av journalistikens möjlighet till att granska rättsväsendet på ett effektivt sätt.

Du kämpar även mot svensk media av just de anledningar jag nämner här i svaret. Så det här är större än Davids kamp mot Goliat, långt större.

Grävande journalistik förekommer i våra grannländer och resten av världen utan att de har samma bisarra syn på GDPR som Bror Duktig-Sverige. Kvalitén på journalistiken var dessutom skyhögt över vad den är idag och det pre internet. Men visst - det underlättar såklart inte gemene journalists dagliga arbete med de mer normala riktlinjer som förhoppningsvis är ett faktum inom en snar framtid.
Citera
2026-08-03, 20:45
Medlem
Det finns en annan sida av myntet i det här fallet.
En kvinnlig bekant till mig har varit målsägande i två domar de senaste fem åren.
Detta syns också på lexbase.
Så hon har behövt förklara sig i arbetsintervjuer varför hon förekommer där.
Kanske inte så kul stt sitta och berätta för en främmande rekryterare att ditt ex slog dig gul och blå..
Jag hoppas att Lexbase, Krimfup m.m snart är ett minne blott.
Senast redigerad av Hirmas142 2026-08-03 kl. 20:47.
Citera
2026-08-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det finns en annan sida av myntet i det här fallet.
En kvinnlig bekant till mig har varit målsägande i två domar de senaste fem åren.
Detta syns också på lexbase.
Så hon har behövt förklara sig i arbetsintervjuer varför hon förekommer där.
Kanske inte så kul stt sitta och berätta för en främmande rekryterare att ditt ex slog dig gul och blå..
Jag hoppas att Lexbase, Krimfup m.m snart är ett minne blott.

9/10 där man använder yttre rekrytering blir hon bortsållad direkt och kommer inte ens till intervju.
Citera
2026-08-03, 21:54
Medlem
JUNO började väl med detta redan efter HD:s dom, men nu tar Blendow Lexnova också ett klokt beslut:

Citat:
För oss (…) är personuppgifterna helt ointressanta. Kartläggning av enskilda är således i princip omöjligt med vår tjänst.
(…)

Vi har satt i gång en bearbetning som inom några veckor raderar alla känsliga personuppgifter i brottmål från Blendow Lexnovas arkiv.

Vi ser fram emot en självsanering i bakgrundskontollernas förlovade hemland.

https://www.dagensjuridik.se/opinion/vi-utmanar-branschen-infor-total-anonymisering-av-domar/

Förhoppningsvis sprider sig denna nyktra inställning till övriga aktörer, och att tramset att försök runda genom AI-artiklar bara ges upp.
Citera
2026-08-04, 08:23
Medlem
Citat:

Jo, domstolar kan göra sökningar på det här viset, och de gör det också. Om du vill testa det för dig själv, så kan du skicka ett e-post meddelande till vilken som helst domstol och be om uppgifterna om vilken som helst person. Det du då får tillbaka är antingen en målförteckning, eller direkt alla domstolsbeslut.

Citat:

Detta kan man även göra utan att få söka efter personers namn hos domstolars databas. Och vill journalisten få ut handlingar kopplade till en individ, så kan de alltid fråga den individen om just mål numret till handlingarna. Jag är säkert att Kaj Linna hade meddelat hournalisterna sitt mål nummer helt utan invändning.
Citera
2026-08-04, 10:07
Medlem
Citat:

Skitsnack, du har ingen koll. Du kan ju testa att kontakta Attunda tingsrätt och be att få ut handlingar i ärendet kring GDPR så får du du själv se hur snabbt det går.
Citera
2026-08-04, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BCAAsbest
JUNO började väl med detta redan efter HD:s dom, men nu tar Blendow Lexnova också ett klokt beslut:

Förhoppningsvis sprider sig denna nyktra inställning till övriga aktörer, och att tramset att försök runda genom AI-artiklar bara ges upp.

Se där, stor guldstjärna till Juno, och Blendow Lexnova får ett diplom.
Citera
2026-08-04, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siedler
Jo, domstolar kan göra sökningar på det här viset, och de gör det också. Om du vill testa det för dig själv, så kan du skicka ett e-post meddelande till vilken som helst domstol och be om uppgifterna om vilken som helst person. Det du då får tillbaka är antingen en målförteckning, eller direkt alla domstolsbeslut.

Detta kan man även göra utan att få söka efter personers namn hos domstolars databas. Och vill journalisten få ut handlingar kopplade till en individ, så kan de alltid fråga den individen om just mål numret till handlingarna. Jag är säkert att Kaj Linna hade meddelat hournalisterna sitt mål nummer helt utan invändning.

Klarar man inte av att göra det ytterligare leg work som krävs när domarna med målnummer finns anonymiserade i Juno, t.ex, så är man då inte mycket till grävpelle. Lite jobb kan man väl göra själv ändå?
Citera
2026-08-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Skitsnack, du har ingen koll. Du kan ju testa att kontakta Attunda tingsrätt och be att få ut handlingar i ärendet kring GDPR så får du du själv se hur snabbt det går.

Självklart har du rätt men nu när redan från början smått efterblivna skribenter (vilka utgör en majoritet av kåren) vant sig vid att 1. låta Flashback göra jobbet och därefter 2. göra en sökning på krimfup/lexbase så blir yrkesutövandet genast svårare för dessa varpå de ställer sig negativa till förändringen.

(Skribent är ett medvetet ordval då jag inte vill använda journalist som ju inte är en skyddad titel. Sett till kvalitén bland många som skriver även i dagspress gissar jag att dessa generellt inte har någon utbildning inom området skrivande).
Citera
2026-08-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Klarar man inte av att göra det ytterligare leg work som krävs när domarna med målnummer finns anonymiserade i Juno, t.ex, så är man då inte mycket till grävpelle. Lite jobb kan man väl göra själv ändå?

Tack - du sammanfattar det bättre än mitt försök ovan
Citera
2026-08-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Uppdatera gärna med hur det gick och om du får mer info. Är i samma situation och vantrivs på jobbet men vågar inte söka nytt.

Gick aldrig vidare i den med Valida, men gick vidare i en process som använder sig utav Fortcheck och där var jag helt clean.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in