Vet att valaffischer enskilt inte betyder så mycket föratt locka väljare. Men med all annan reklam så är det rätt så effektivt för att visa att partiet är aktivt i kommunen och om man lyckas sätta upp sina valaffischer före konkurrenterna så dom blir irriteradade av att ens budskap syns överallt i kommunen.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-08-05 kl. 13:49.
Fast läser man det oväntade så kanske man stannar upp och tänker efter en stund. T.ex. kunde ju Simona gå ut på affischer och säga "stödrösta på mig om ni vill ge Tidelaget en chans". Att bara läsa de vanliga flosklerna tror jag däremot inte ger nånting.
Fast läser man det oväntade så kanske man stannar upp och tänker efter en stund. T.ex. kunde ju Simona gå ut på affischer och säga "stödrösta på mig om ni vill ge Tidelaget en chans". Att bara läsa de vanliga flosklerna tror jag däremot inte ger nånting.
Absolut. Hade L haft en affisch där det stod att de ville legalisera och förstatliga cannabisförsäljning hade jag absolut både hajat till och stannat till. Men så ser ju inte budskapen på valaffischerna ut.
Valaffischer är nog endast till för att peppa fotfolket i respektive parti. Affischerna fungerar bara på samma sett som tex de små klisterlapparna som tex. Malmö FF för inte blir en Helsingborgare attraherad av dessa klatermärkerna och får henne/honom att byta klubb att heja på
Tänkt på detta också, folk blir påverkade av vänner och nyheter när det gäller vad de ska rösta på. Affischer, stå på stan med partitält eller dörrknackning påverkar inte utfallet av valet. Affischerna är endast nedskräpning.
Jimmy vet hans affischer kommer att vandaliseras och rivas ner
Det ger många snyftreportage som lockar till sympati och stödröster
100% uttänkt så från början
Jag har sett många affischer från olydig folkomröstning. Jag har aldrig pallat kolla upp vad det är för någonting men de har bevisligen fastnat någonstans i min hjärna. Många av de har blivit nedrivna nu dock så verkar inte vara så populärt här.
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.
Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?
Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?
Det kan ha en viss effekt, att en väljare blir så pass förbannad och påmind om vilket elände som väntar ifall Maggan eller Nooshi dyker upp på bild, att väljaren istället går och röstar på motsatsen, Bluffe. Ett enskilt parti kanske tjänar mest på att inte synas?
De skapar förmodligen större antipati än sympati (jämför socialtantens reaktion), men det vore kul med en vetenskaplig studie. Något för Göteborgs universitet.
Minns det valet när SD hade gått ål in på ”Lindex tröjor” utan text
Affischerna har så gott som noll inverkan. Detsamma gäller annan reklam. Det som faktiskt kan påverka rejält är personliga samtal, särskilt dörrknackning. Tobias Billström lyckades bli invald i Riksdagen med personkryss, vilket berodde på att han bedrivit en intensiv dörrknackningskampanj. Han lär ha knackat på ca 7000 dörrar i sin personvalskampanj. Sedan hade nog de allra flesta som kryssade honom ändå tänkt rösta på Moderaterna.