2026-08-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi tolkar olika, det är tydligt.
Men du kommenterar inte min citerade text.

Han talar inte om åtalsunderlåtelse utan inget straffansvar. Jag tolkar det som olika saker, men menar du att det är samma sak? Då förstår jag din text. Men åtalsunderlåtelse trodde jag innebar att den ”anklagade” accepterat sig skyldig utan åtal. Dock endast för mindre brott har jag fattat det som.

Åklagaren hänvisar ju uttryckligen till 20 kap. RB. Hela det kapitlet handlar ju om åtalsreglerna. I detta kapitlet finns det inga andra möjligheter till "straffrihet" mer än just åtalsunderlåtelse - Och ja, att underlåta någon åtal är ju samma sak som att frita någon från straffansvar - eftersom att ingen påföljd (straff) då döms ut. Ett tips är att du själv tittar i 20:e kapitlet...

Ja, själva andemeningen med åtalsunderlåtelse är ju att det skall röra helt utredda och/eller erkända brott, med låga påföljder som böter eller villkorlig dom. Gällande undantagsregeln i andra stycket så finns inget krav på nyss nämnda. Men rekvisiten kring "särskilda skäl" och "med hänsyn till omständigheterna i övrigt" ger ju en fingervisning om att undantagsregeln inte skall missbrukas eller användas vid alltför allvarliga brott.
Citera
2026-08-04, 16:10
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr har du missuppfattat hela konceptet.
Förklara konceptet då.
Det här skeppet väger alltså 5400 ton, det är en bjässe och ni verkar mena på fullt allvar att föraren av snipan inte har någon skyldighet att ha sådan uppsikt så han upptäcker en sån bjässe?
Det är ju helt bisarrt att ni försvarar ett sånt blindstyre, vad hade han uppsikt på liksom?
Citera
2026-08-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Hur kan du säga det, visa bilder ed som bekräftar att han var upphinnande
" Men juridiskt är det fartygets kaptens fel, ifall han har upphinnande. Det är det ingen tvekan om. "

Man har ju tydligt sagt det från åklagarens håll. Man beslagtog den svarta lådan snabbt och BORDE ha den datan. Hur menar du annars att olyckan inträffat? Är inte säker att jag förstår vad du vänder dig mot.
Citera
2026-08-04, 16:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Exakt! Visst har alla ett ansvar att undvika kollision och fraktfartygets neongröna färg måste han sett på långt håll, om han haft uppsikt akterut. Det är ju nästintill självlysande med den färgen!
Precis, upptäcker man inte detta skepp, vad fan håller man på med bakom styrspakarna på en båt?
Jag tror att något hände på snipan, ett bråk.
Citera
2026-08-04, 16:13
Medlem
Betyder det att solen låg i betydligt mer än 45 graders vinkel? Hur som, de finns möjlighet att solen iaf låg på i ngn vinkel från styrbord sida...

Behöver givetvis inte varit sol, kan kommit en regnskur...

Vi letar förklaringsr med ljus och lykta. Hade det varit sol ljust då i t.ex 5-10 min så kan det förklara varför båten inte gav ton under den tiden

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nästan helt rätt. Deras kurs var 215 och solden gick ned 21.37 i 309 grader.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Absolut, men du skrev radioskugga, därför jag började undra. Du har dessutom pratat om ”täckning” osv. så jag började undra lite.

Ang. radarvarnare kollade jag upp och det hade jag aldrig hört talas om innan! Men radarreflektor hade varit bra också på fritidsbåten.

Radioskugga och radarskugga är samma sak. (I princip.)
Radar i sammanhanget använder centimetervågor. Radio som lekmän kallar det för, ligger runt 3 meter.
(UKW 88-108MHz). Men det är samma sak, har jobbat med satelliter.

Radar störs av dåligt väder, störsändare etc. Radioskugga med för den delen, om teorin som vissa förespråkar att fartyget inte syntes på radarn stämmer. Är objektet (snipan) "för nära", så hamnar snipan i "död vinkel" för radarn. -Osynlig för radarn alltså.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här har ni pdf:en med sjökortet där fartyget är inritat på kollisionsplatsen. Aktbilaga 13
https://gofile.io/d/TixbEt

Edit: rakt öster om ön Katten
Enligt aktbilaga 12

I det här fallet finns misstanke om brott mot sjövägsregel 5 (krav på ständig och noggrann utkik), regel 13 (att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes).
Om det visar sig i den fortsatta utredningen att siktförhållandena var nedsatta p g a kraftigt regn så gäller inte regel 13 utan regel 19 (föreskriver bl a väsentlig hastighetsminskning) och regel 35 (om att ljudsignal ska avges var annan minut).
Det är klarlagt att inga ljudsignaler avgetts.
Citera
2026-08-04, 16:14
Medlem
israelisinnocents avatar
Har det framkommit någon om döda vinkeln?
Läste att den kan ha varit upp till 500 meter?
Citera
2026-08-04, 16:15
Medlem
Kolla med BobbyYsin, han verkar kunna graderna bättre.

Behöver givetvis inte varit sol. Men om det t.rx mellan 21.20 var växlande skurar och däremellan spricker det upp snabbt och blir sol. Det kan ju växla extremt snabbt till havs är min erfarenhet, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det borde bli så. En lågt stående sol i ca 45 graders vinkel. Sen beror det på hur molnigt det var också eftersom det kom en skur då precis.
Citera
2026-08-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Claude är nog lite för trött för att leta upp svenska sjökort. Kartan är från AIS-appen ovan. Stämmer ungefär överens med giren vid Berga strand 17 min tidigare. Då var det 28 minuter innan solnedgång. Fartygens kurs var runt 215 grader och solen gick ned 90 grader till höger i 309 grader. Kanske mörka moln på gång in.

Kan inte vara så herrans svårt att se en snipa på 1.5 -->0.1 Nm på rätt så öppet vatten. Sista 0.1 Nm, då hade den nog "försvunnit"
Den blågröna färgen på snipan är inte till dess fördel precis för att upptäckas vid skymning.
Citera
2026-08-04, 16:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Har det framkommit någon om döda vinkeln?
Läste att den kan ha varit upp till 500 meter?

Läste någon regel tidigare att döda vinkeln får max vara två båtlängder, alltså 180 meter om Misje Verde är 90 m.
Citera
2026-08-04, 16:17
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
De hade väl varit ute en vecka+ och var påväg hem. De kom norrifrån och hade varit en bra bit upp i Bohuslän.

En vecka och plötsligt bråttom hem innan det blev natt? Var gossen jagad? Huvudet fungerade ju inte på de vuxna kan vi ju konstantera. De är ju äldre och borde ligga till sängs vid den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in