Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Vi tolkar olika, det är tydligt.
Men du kommenterar inte min citerade text.
Han talar inte om åtalsunderlåtelse utan inget straffansvar. Jag tolkar det som olika saker, men menar du att det är samma sak? Då förstår jag din text. Men åtalsunderlåtelse trodde jag innebar att den ”anklagade” accepterat sig skyldig utan åtal. Dock endast för mindre brott har jag fattat det som.
Åklagaren hänvisar ju uttryckligen till 20 kap. RB. Hela det kapitlet handlar ju om åtalsreglerna. I detta kapitlet finns det inga andra möjligheter till "straffrihet" mer än just åtalsunderlåtelse - Och ja, att underlåta någon åtal är ju samma sak som att frita någon från
straffansvar - eftersom att ingen påföljd (straff) då döms ut. Ett tips är att du själv tittar i 20:e kapitlet...
Ja, själva andemeningen med åtalsunderlåtelse är ju att det skall röra helt utredda och/eller erkända brott, med låga påföljder som böter eller villkorlig dom. Gällande undantagsregeln i andra stycket så finns inget krav på nyss nämnda. Men rekvisiten kring "
särskilda skäl" och "
med hänsyn till omständigheterna i övrigt" ger ju en fingervisning om att undantagsregeln inte skall missbrukas eller användas vid alltför allvarliga brott.