2026-08-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Hade de bara använt mistluren så hade ingen varit häktad idag och troligen hade mor och dotter varit vid liv.

Ja precis. Och var det så tungt regn att sikten var dålig så ska detta göras varannan minut, flera sekunder åt gången.
Citera
2026-08-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
De flesta är väl införstådda med att ett större fartyg kräver mer tid och utrymme än ett mindre i fråga om att väja, byta kurs, justera fart, etc.
Det tar fortfarande inte bort faktumet att ett upphinnande fartyg, oavsett storlek, har väjningsplikt. Man får inte köra över andra.

100% korrekt. Upphinnande fartyg har väjningsplikt samt även skyldighet att hålla utkik, anstränga sig för att undvika att meja ner andra..

Besättningsmännen ombord på fartyget har gjort flera mycket allvarliga och ödesdigra misstag, frågan är VARFÖR OCH VAD GJORDE DE ISTÄLLET?
Citera
2026-08-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Lotsen på Marstrand har också radar som ser till Katten.

Möjligen har VTSen det, men jag har svårt att tro att lotsen har en egen radar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Problemet är att vare sig kaptenen eller lotsen hållit adekvat utkik ingen av de observerade vare sig snipan snipan inte heller kollisionen...

Frågan är vad tusan de gjorde ombord överhuvudtaget???

Frågan för mig är snarare om de helt enkelt inte kunnat upptäcka snipan... dvs deras sikt varit dold av fartyget själv (typ dold vinkel) och/eller att snipan dykt upp på ett sätt där den inte syntes. Det är inte så att personalen rullar på tummarna. Det är alltid ett aktivt arbete med att kolla med kikare samt kolla radarn, och särskilt när man åker genom områden med öar så är hela besättningen (som har ansvar på bryggan) aktiv. De verkar ju inte ha bromsat så på något sätt har de missat att se snipan. Då är frågan varför de har missat att se den.

Samtidigt så tror jag 100% att snipan har förts fram på ett amatörmässigt sätt där de verkliga farorna inte har varit införstådda av den som styrde snipan.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
😳

Helt klart knäckt bakom aktre motorfästet.

Den bilden har jag inte sett tidigare.

Krävs några tons kraft för att orsaka den där skadan.

Ja den har väl pressats bakifrån och lagt sig på tvärsen sedan har bulben som är vinklad uppåt gått rakt över snipan och knäckt den kanske.
Citera
2026-08-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Möjligen har VTSen det, men jag har svårt att tro att lotsen har en egen radar

Så tänkte jag med men väldigt många år sedan jag bodde där nu.
Citera
2026-08-05, 11:57
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad grundar du "hela ansvaret" på skepparen på?

Inga experter håller med dig om denna ståndpunkt och jag ställer mig ytterst frågande till hur mycket erfarenhet av sjörätt du har öht.
Du verkar läs- och skrivkunnig dock brister du i att förstå.

Som jag skrivit tidigare grundar jag det på vad som kommit ut i media och delvis vad som skrivits här.

Jag fick all min erfarenhet av sjörätt när jag styrde in min djonk i din mammas bruna hav.
Citera
2026-08-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja den har väl pressats bakifrån och lagt sig på tvärsen sedan har bulben som är vinklad uppåt gått rakt över snipan och knäckt den kanske.

Kan ju även förklara varför hela överdelen har lossnat.

Som en sardinburk i ett skruvstäd.
Citera
2026-08-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Frågan för mig är snarare om de helt enkelt inte kunnat upptäcka snipan... dvs deras sikt varit dold av fartyget själv (typ dold vinkel) och/eller att snipan dykt upp på ett sätt där den inte syntes. Det är inte så att personalen rullar på tummarna. Det är alltid ett aktivt arbete med att kolla med kikare samt kolla radarn, och särskilt när man åker genom områden med öar så är hela besättningen (som har ansvar på bryggan) aktiv. De verkar ju inte ha bromsat så på något sätt har de missat att se snipan. Då är frågan varför de har missat att se den.

Samtidigt så tror jag 100% att snipan har förts fram på ett amatörmässigt sätt där de verkliga farorna inte har varit införstådda av den som styrde snipan.

Jag undrar också ifall snipan delvis eller helt doldes av fartyget själv? Men anser ändå att de borde ha upptäcktt snipan på radern och innan den kom in i den "döda zonen"..
Citera
2026-08-05, 12:02
Medlem
Du missar det viktigaste - och det är att fartyget va ett klimatsmart "eco-friendly" hybridfartyg som minskar koldioxidutsläppen! Sen att den knappt går att köra för sikten fram är så begränsad, radarn sannolikt hamnar i radarskugga bakom alla kranar och galler (eller att den är inköpt från Kina och registrar 90% av vad den ska göra).

Men det viktiga kvarstår att den är klimatsmart, och snipan släpper ju inte heller ut mer koldioxid så det är blir ju bra med det också

https://misje.no/delivery-of-2nd-new-building-m-v-misje-verde/

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Nej aldrig kört båt i området. Bor intill en farled för Finlandsfärjor men de går på tidtabell så de undviker man lättare.
Det blir nog en del förändringar i regler och föreskrifter.
Tråkigt nog sker inte förbättringar före nån dött. Brukar i alla fall gälla bränder och bilolyckor mm.
Citera
2026-08-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Enligt hans egna uppgifter satt han vid rodret med sonen bredvid. Mamman o dottern var nere i kojen och det låter rimligt med tanke på hur det slutade.

Häromdagen var det någon som lovade att alla 4 satt ute i sittbrunnen för det hade han hört från anhöriga till pappan som visste det säkert. Nu säger du att pappan sagt att de var två inne och två ute, vilket förstås är det logiska med tanke på utgången.

Så vem ljuger? Två FB användare kan inte båda ha pratat med pappan och så har han sagt helt olika saker.
Citera
2026-08-05, 12:04
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Precis vad jag tänker också. Bulben skapar en våga framför fraktfartyget som först får snipan att dansa runt och hamna på tvären och därmed bromsa upp. Därefter är ramningen ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in