2026-08-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja precis. En minut är inte särskilt mycket tid för ett så stort skepp. I just det här fallet hade man kunnat varna med mistluren, men det ska man såklart göra långt innan snipan försvinner i den döda vinkeln. Om det var dålig sikt så skulle man både ha sänkt farten och blåst i mistluren med jämna mellanrum.

Hade de bara använt mistluren så hade ingen varit häktad idag och troligen hade mor och dotter varit vid liv.
Citera
2026-08-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Men hur mås det egentligen? :/
Självklart finns det alltid flera faktorer till olyckor. Men man kan inte strunta i utkik- och väjningsplikt och ta för givet att alla andra alltid ska rädda situationen för att undvika kollision.

Så att upphinnande ska väja väger tyngst som experten på Chalmers säger:

Det finns också en regel om att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som upphinnes, en regel som enligt Mats Gruvefeldt generellt sett väger tyngst.

Nämen titta!

Ytterligare en lallare som saknar läsförstelse!

Jag har inte någonstans skrivit att skepparen och lotsen på något sätt blir mindre skyldiga att följa relevanta regler bara för att även snipan måste agera. Misje Verde var sannolikt upphinnande och bär därför HUVUDANSVARET.

På precis samma sätt som befälhavaren på snipan inte blir mindre skyldig till sitt regelbrott bara för Misje Verde var upphinnande.

Jag har upprepade gånger skrivit att lastfartyget verkar stå ytterst till skuld av det vi än så länge vet om olyckan.

Från åklagarens uttalanden att döma så är det juridiskt möjligt att en situation kan uppstå där alla döms till vållande till annans död och/eller vårdslöshet i sjötrafik. Kaptenen för Misje Verde, lotsen och snipans befälhavare. Sedan kan ju grovheten på brotten och straffen självklart skilja sig åt.
Citera
2026-08-05, 10:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är en bra film som storleksreferens från Vårbyfjärden i Stockholm. Cementa hade tidigare en terminal vid Liljeholmskajen och de som åkt båt i Stockholm känner säkert igen de här röda lastfartygen.

Det första fartyget är i samma storlek som Misje Verde och det är trängre på platsen än utanför Katten.

https://www.youtube.com/watch?v=42i28aXU86I

Edit: Första fartyget är 107 meter långt medan Misje Verde är 90 meter.
Senast redigerad av Dumdryg 2026-08-05 kl. 11:00.
Citera
2026-08-05, 10:59
Medlem
BananKlases avatar
Nu vet jag ingenting om sjörätt eller sjömanskap heller för den delen.
Men jag frågade AI hur lång en snipa är. Svar: "4-8 meter"

Har verkligen ett 90 meters fraktfartyg väjningsplikt som upphinnande fartyg mot en sån liten båt.

Verkar ju sinnessjukt
Citera
2026-08-05, 11:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
I det här fallet är det nog närmast som om du går över gatan och har grön gubbe, men en bil kommer dundrnade i 70 km/h mot rött och kör över dig. Visst skulle du ha tittat.
Ändå värre än så. Jag skulle vilja jämföra att gå ut på en motorväg mörkklädd i skymning och regn och tänka att det här går ju jättefint.
Citera
2026-08-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Fanns ett fall för sisådär 10-15år sedan en gammal kärring som kört i krypfart på motorväg och blivit påkörd bakifrån, kärringen åkte på det. Hur dom resonerade vet jag inte men jag kommer ihåg att jag tyckte den domen var helt åt h-e utifrån vad jag lyckades komma ihåg från körkortsteori.

Men som sagt nu var det mitt scenario som gällde inte att du ändrade på det för att komma med andra utgångar.

Sjöfarten är lite annorlunda, där brukar, åtminstone den ekonomiska bördan delas upp mellan de som krockar då det ofta anses att den som tex blir påkörd inte gjort något som försäkringsbolagen anser skulle kunna ha gjorts för att minskat skadan eller helt undvikit olyckan detta oaktat vem som var vållande.

Så även om nu både lots och kaptenen skulle ha gjort något felaktigt så är ändå inte föraren av snipan avskriven.

Det finns en term gott sjömanskap och har man inte navigerat utifrån denna princip så är man del av skulden.
Nu vet vi inte om fartyget verkligen kört på snipan bakifrån, det är än så länge bara en teori men om så skulle vara fallet så har snipans förare en del av ansvaret som inte haft uppsikt samt legat mitt i en farled vilket man inte ska göra med en liten båt när det finns gott om plats både i och utanför farleden.

Risken är ju att en svensk åklagare tittar strikt på vad som hänt och punkt slut.
Det är såklart klurigt när både svensk lag och internationell sjöfartslag gäller samtidigt men Sverige har adopterat denna sjöfartslag som sin egen och måste därmed ta hänsyn till vad Sjöfartsreglerna säger men efter som så få ens vet att dom finns och fan vet om det ens finns någon sjöfarts jurist värd namnet i Sverige så kommer få förstå att en dom som eventuellt innehåller felaktigheter har avkunnats.

I stort sett det enda fall där bara en sida anses fullständigt vållande är om en båt ligger förtöjd till kaj och blir påkörd, i övrigt kan ingen anses helt oskyldig.
Sen hur man i svensk domstol skulle hantera en delad skuldbördan är en helt annan historia. Längden på straffen i paritet till graden av skuld?
Alla frikänns eller alla fälls till samma grad?
Man kan knappast vara lite/delvis vållande till annans död, det är en anting eller situation.
Du kan få olika långa straff för vållande till annans död beroende på allvarlighetsgraden, så du kan definitivt bedömas olika. Exempelvis så bedöms du olika om du blåser på i 200 km/h eller om du kör 30 km/h och kör över någon.
Citera
2026-08-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Tillräckligt mycket trafik för att man bör vara försiktig om man framför sin fritidsbåt där.

5-6 handelsfartyg om dygnet sa någon. Det är var fjärde timme och om man framför sin frritidsbåt i leden en timme så borde man vara hyfsat i närheten av ett handelsfartyg var fjärde till var sjätte gång man är där.

Varför ska jag söka på pricken? Jag har redan sagt att jag inte sett någon gå på fel sida om den på en vecka.

Från Uddevalla kommer det högst ett per dygn under juli…om ens det
Citera
2026-08-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Nu vet jag ingenting om sjörått eller sjömanskap heller för den delen.

Har verkligen ett 90 meters fraktfartyg vjningsplikt som upphinnande fartyg mot en sån liten båt.

Verkar ju sinnessjukt

Varför skulle det vara sinnessjukt?

Man hade givetvis aldrig kunnat tillåta ett större fartyg att bara köra, vilket man i praktiken då hade tillåtit.
Det om något hade varit sinnessjukt.
I teorin kanske det inte ens finns plats för en framförvarande att väja undan.
Citera
2026-08-05, 11:04
Medlem
Citat:

Har verkligen ett 90 meters fraktfartyg väjningsplikt som upphinnande fartyg mot en sån liten båt.

Verkar ju sinnessjukt
Har verkligen bilar väjningsplikt mot cyklister och gående som färdas längs vägen om de har möjlighet att se dem i god tid? Det är ju också sinnessjukt i så fall!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
KBV 032 låg ju vid kaj i området.

Tar för givet att man även kollat deras VDR och då sett ekon från både snipan och frakturen.

Då har man ju väldigt exakta målspår
Det finns en stor militär installation i området.

Det skulle förvåna mig mycket om försvarsmakten inte har god täckning med radar, kamera, sonar, osv där.

Dock kan det materialet kanske inte användas i en rättegång om man inte vill avslöja vilka övervakningsmedel som finns, var de finns, och vad de är kapabla till.

Ungefär som när MH370 försvann: flera länders försvar (TH/MY/MM/ID och ev också US/SG) hade det flygplanets kurs inspelad på militär primary radar i flera timmar efter att transpondern slutade sända, men man satt på den informationen i lång tid medans sökandet pågick på fel platser.
Citera
Medlem
Citat:

Verkar ju sinnessjukt

Ett tut med signalhorn eller mistlur så hr fartyget fri väg, så funkar det i praktiken
Citera
2026-08-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Från Uddevalla kommer det högst ett per dygn under juli…om ens det

Jo. Men vid Katten går även trafiken från Stenungsund och Wallhamn förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in