Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Ja, visst är det sorgligt. Problemet är att inköpen inte gör någon som helst åtskillnad på vad det är för böcker, vanlig eller ovanlig spelar ingen roll. Och eftersom priset inte heller har betydelse så är det utan tvekan så att många rariteter och fina gamla böcker nu har slaktats för att mata människans senaste leksak; språkmodeller.
Människan är en så otroligt korkad varelse. Inte nog med att vi snart huggit ner all regnskog, nu håller vi på att förvandla världen till ett intellektuellt kalhygge.
Ack, så viktiga är de väl inte dessa språkmodeller? Vi klarade oss ju alldeles utmärkt utan AI så som jag minns det?
Ja, precis! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Ibland hoppas jag att alltihop bara var en hemsk mardröm och att jag skall vakna, men nej, såvida inte det rör sig om en fruktansvärt lång dröm, händer allting på riktigt. Visserligen hade saker kunnat bli värre än de nu är, men nog är vi närmare än dystopi än en utopi?
Har man egentligen någon chans mot alla dessa snuskigt rika människor med status, vilka tycks tänka mer på sig själva än på hur mycket de bidrar till att förstöra vår planet både för oss och kommande generationer? Det är emellertid frustrerande att bara se på medan allt händer framför ögonen på en.