2026-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, visst är det sorgligt. Problemet är att inköpen inte gör någon som helst åtskillnad på vad det är för böcker, vanlig eller ovanlig spelar ingen roll. Och eftersom priset inte heller har betydelse så är det utan tvekan så att många rariteter och fina gamla böcker nu har slaktats för att mata människans senaste leksak; språkmodeller.

Människan är en så otroligt korkad varelse. Inte nog med att vi snart huggit ner all regnskog, nu håller vi på att förvandla världen till ett intellektuellt kalhygge.

Ack, så viktiga är de väl inte dessa språkmodeller? Vi klarade oss ju alldeles utmärkt utan AI så som jag minns det?

Ja, precis! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Ibland hoppas jag att alltihop bara var en hemsk mardröm och att jag skall vakna, men nej, såvida inte det rör sig om en fruktansvärt lång dröm, händer allting på riktigt. Visserligen hade saker kunnat bli värre än de nu är, men nog är vi närmare än dystopi än en utopi?

Har man egentligen någon chans mot alla dessa snuskigt rika människor med status, vilka tycks tänka mer på sig själva än på hur mycket de bidrar till att förstöra vår planet både för oss och kommande generationer? Det är emellertid frustrerande att bara se på medan allt händer framför ögonen på en.
Citera
2026-08-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genz
Ack, så viktiga är de väl inte dessa språkmodeller? Vi klarade oss ju alldeles utmärkt utan AI så som jag minns det?

Ja, precis! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Ibland hoppas jag att alltihop bara var en hemsk mardröm och att jag skall vakna, men nej, såvida inte det rör sig om en fruktansvärt lång dröm, händer allting på riktigt. Visserligen hade saker kunnat bli värre än de nu är, men nog är vi närmare än dystopi än en utopi?

Har man egentligen någon chans mot alla dessa snuskigt rika människor med status, vilka tycks tänka mer på sig själva än på hur mycket de bidrar till att förstöra vår planet både för oss och kommande generationer? Det är emellertid frustrerande att bara se på medan allt händer framför ögonen på en.
Ja, visst känns det surrealistiskt att leva i just denna tid? Ibland undrar jag på skämt om man inte är huvudrollsinnehavaren i en 'Truman Show', och att någon driver med en. Men tyvärr är det verkligheten.

Jag tror (TROR!) att det enda man kan göra, är att inte göra. Fokusera på sitt inre själsliv, meditera, filosofera. Inte bidra till detta skådespelet i största möjliga mån. Tack och lov finns ju ännu böcker att läsa! Räddningen kommer aldrig komma i form av en yttre påverkan utan är helt beroende av att du och jag själva kommer till insikt och acceptans. Det är som det är, jag kan bara förändra det som finns framför mig och min inställning till händelser som ligger utanför min direkta påverkan. Trots allt, om alla militärer lade ner sina vapen skulle inga krig existera. Om ingen lydde makten så hade de inte längre någon makt.
Citera
2026-08-04, 14:52
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Här skiljer vi oss åt tror jag. Min uppfattning är att det inte finns någon hemlig konspiration bakom allt, inga frimurare eller andra hemliga sällskap som bestämmer världens utveckling efter eget bevåg. Sanningen är långt mer skrämmande: Det är tvärt om det samhälle vi alla är en del i - och slavar under, som vi ständigt blåser liv i från låg till hög. Miljardären är lika mycket slav under det som gatubarnet i Calcutta för att uttrycka mig krasst.

Men för att inte spåra ur diskussionen mer tror jag vi får lämna just den diskussionen. Vi är överens om att bokbrännande av detta slag är perverst.

Det är sant. Inget är dolt, för dom som sysslar med utrotning av 90% av mänskligheten måste ju deklarera det för mänskligheten innan dom får göra en sån sak.

När en ras som mänskligheten beter sig så korrupt och röstar på politiker som ljuger, så får politikerna bete sig hur dom vill också, så länge dom ljuger så som folket vill ha sina lögner serverade.

Det står ju i uppenbarelseboken hur detta kommer sluta. Utomjordiska gräshoppor med pansarhy.. torterar folk tillslut.. för vem kunde bry sig om en ras som mänskligheten som hatade allt utom sig själva?
Citera
2026-08-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ja, visst är det sorgligt. Problemet är att inköpen inte gör någon som helst åtskillnad på vad det är för böcker, vanlig eller ovanlig spelar ingen roll. Och eftersom priset inte heller har betydelse så är det utan tvekan så att många rariteter och fina gamla böcker nu har slaktats för att mata människans senaste leksak; språkmodeller.

Människan är en så otroligt korkad varelse. Inte nog med att vi snart huggit ner all regnskog, nu håller vi på att förvandla världen till ett intellektuellt kalhygge.

Fattar du inte att böcker som säljs i bulk inte är några rariteter utan massproducerad skit som ingen vill ha längre? Tänk dig böcker som trycks upp i tiotusentals, hundratusentals eller kanske tom miljontals exemplar.

Innan:
Dessa böcker gick till återvinning

Nu:
AI-bolagen köper upp och läser in texterna - SEN går de till återvinning.

Citat:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.

Det är alltså ingen skillnad på hur många böcker som återvinns - skillnaden är att nu får böcker som återvinns lite extra användning innan de återvinns.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-08-04 kl. 14:58.
Citera
2026-08-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
..för vem kunde bry sig om en ras som mänskligheten som hatade allt utom sig själva?
En mycket bra fråga.

En objektiv observatör utifrån (kanske utomjordingar) hade nog ganska snabbt förstått vilket skadedjuret på planeten är.
Citera
2026-08-04, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Fattar du inte att böcker som säljs i bulk inte är några rariteter utan massproducerad skit som ingen vill ha. Tänk dig böcker som trycks upp i tiotusentals, hundratusentals eller kanske tom miljontals exemplar.

Innan:
Dessa böcker gick till återvinning

Nu:
AI-bolagen köper upp och läser in texterna - SEN går de till återvinning.

Det är alltså ingen skillnad på hur många böcker som återvinns - skillnaden är att nu får böcker som återvinns lite extra användning innan de återvinns.
Du har nog helt missförstått trådens ämne och om du endast läser massproducerad skit så kan jag varmt rekommendera dig att vidga dina horisonter! Det finns en ofantlig skatt därute att upptäcka - jag önskar att jag själv kommit på det långt tidigare i livet.
Citera
2026-08-04, 15:55
Medlem
Citat:
Du har nog helt missförstått trådens ämne och om du endast läser massproducerad skit så kan jag varmt rekommendera dig att vidga dina horisonter! Det finns en ofantlig skatt därute att upptäcka - jag önskar att jag själv kommit på det långt tidigare i livet.

Det är nog snarare du som behöver sätta dig in i lite hur mycket böcker som produceras och återvinns varje år - som även skedde innan AI kom.

Böcker som säljs i bulk på det sättet har gåtts igenom så det är inga gamla rariteter som nu slits från mänskligheten av AI-gudarna. Det är helt enkelt massproducerade böcker och böcker som ingen vill ha som "slängs" - dvs återvinns. Att de gör en extra omväg för att läsas in maskinellt innan de tuggas sönder och blir pappersmassa till nya saker förändrar inget.
Citera
2026-08-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är nog snarare du som behöver sätta dig in i lite hur mycket böcker som produceras och återvinns varje år - som även skedde innan AI kom.

Böcker som säljs i bulk på det sättet har gåtts igenom så det är inga gamla rariteter som nu slits från mänskligheten av AI-gudarna. Det är helt enkelt massproducerade böcker och böcker som ingen vill ha som "slängs" - dvs återvinns. Att de gör en extra omväg för att läsas in maskinellt innan de tuggas sönder och blir pappersmassa till nya saker förändrar inget.
Det är din åsikt och den respekterar jag.
Citera
2026-08-05, 07:10
Medlem
Sent omsider har även SVT vaknat:

Citat:
Techjätten Anthropic har gjort stora bulkbeställningar av böcker – i vissa fall antika, sällsynta och utgångna böcker – för att träna sin AI-modell Claude

https://www.svt.se/kultur/antika-bocker-forstors-nar-ais-sprakmodeller-tranas
Citera
2026-08-05, 08:49
Medlem
Citat:
Ja, ännu en bra anledning till att stänga ner varenda fördummande, energislösande AI-serverhall:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.
[...]
En standardpall rymmer mellan 800 och 1 200 böcker, köpare skalar upp från pilotorder till batcher på 10 000 volymer eller mer, och de förstörande skannrarna arbetar i takten 80 till 120 sidor per minut.
https://teksajten.se/ai/ai-bolagen-koper-gamla-bocker-for-att-forstora-dem-jakten-pa-ren-mansklig-text

Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?

Är det inte en unik möjlighet att börja skriva massa smörja själv och sälja till AI-bolagen? Pumpa ut böcker bara.
Citera
2026-08-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Är det inte en unik möjlighet att börja skriva massa smörja själv och sälja till AI-bolagen? Pumpa ut böcker bara.
Lite sent påtänkt bara - de vill bara förstöra sådant som är skrivet innan den senaste AI-boomen.
Citera
2026-08-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ja det är det ju. Tyvärr köper dom bara ett ex. Och då faller den affärsiden.

Men om nu bara ladicius och de andra kommunisterna tog och öppnade sina plånböcker och startade sitt boklager,för att rädda böcker, skulle ju dom köpa ett ex också.

Men dom är ju så tafatta att dom får ju inte igång det.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-05 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in