2026-08-05, 01:14
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Aldrig hört talas om nostalgi?

Fy så efterblivet.
Citera
2026-08-05, 02:10
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
det beror sannolikt på alla hipsters
Det är nog inte hipsters som trissar upp priserna längre. Foodora verkar ha tagit över prissättningen.
Citera
2026-08-05, 07:03
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
När du skrev, åkte till OK för present, då startade min hjärnas nostalgiminne...

Kom ihåg att mopparna på OK hette Casal och var blå eller brun

Har för mig att motorn var en kopia på Zundapp, att det gick att köpa trimcylinder till en Zyndapp och så passade den även på Casal.
Casal var någon Öststatsmoped?

Var en kille på högstadiet som hade en svintrimmad Casal med Zyndappcylinder minns jag.

Om inte jag minns fel så köper mopednostalgiker gamla Zundappmopeder i Tyskland och tar hit.
Det finns större utbud och är lägre priser där.
Nytillverkade Zundappmotorer finns att köpa från Kina.
Så måste vara ett stort intresse för Zyndapp Ks50/100 förtfarande.

Casal var ett portugisiskt mopedmärke.
På min tid fanns jugoslaviska Tomos med en Puch Florida-kopia, motorn saknade fläktkylning.
Det blev lite lägre priser med dessa uppstickar-märken.
Billigast var polska Komar, gubbmoppe med usel kvalitet.
Vet en stackare som hade en sån, han fick förstås heta Komar under hela skoltiden.
Citera
2026-08-05, 07:40
Medlem
Citat:
Aldrig hört talas om nostalgi?
Jo, men var finner man dessa individer? Långt ute i skogen där ingen annan kan se dom? Jag hade en Puch på 90-talet men inte fan i helvete skulle jag åka runt på en sån där det vistas folk, snacka om pinsamt.
Citera
2026-08-05, 07:54
Medlem
Tror också att moppeboomen kommer att bli kortlivad.

Det är 60-talisterna som vill återuppliva gamla minnen och köper antingen en sån moppe de hade eller en sån de drömde om när de var moppepojkar.

När de (vi) tröttnar på dem finns ingen generation efter som är intresserade.

För som fordon räknat är dessa moppar ändå rätt värdelösa...
Citera
2026-08-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Det är 60-talisterna som vill återuppliva gamla minnen och köper antingen en sån moppe de hade eller en sån de drömde om när de var moppepojkar.

Du har nog helt rätt.
Om 10år kommer priserna att dala och om 20 så hamnar de på skroten eller i nån lada.
Jag själv kom på mig själv nu under semestern att titta på lite veteran moppar. Givetvis då en sån man själv hade.
Men samtidigt så är det rätt små pengar i realiteten, 20-30K får man ju inte ens en veckas kryssning för med frugan. Då kan en moppe man kör några veckor under några år ge mer glädje, samt en del glada pratstunder över en kopp kaffe med gubbarna.
Citera
2026-08-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Och vad är fel? Tanka på bensin och blanda i lite olja. Sen kan man köra långt. Otrimmad gjorde min 40 enligt mätaren. Helt ok i stadstrafik, fast man fick köra på vissa cykelbanor vilket underlättade.

Den hade också "moderna" saker som batteri, tändningslås och blinkers. Den hade 4 växlar som alla låg neråt och en lampa som lyste grönt i neutral. I stort sett byggd som en motorcykel så den kändes stabil med skiva framtill.

Det gick att ta en passagerare och det fanns pakethållare men också lite utrymme inuti för att lägga saker.

Jag skulle hävda en sån moppe är hyfsat användbar än idag och vad är skatten på den? Den är nog inte oerhört dyr i drift...
Citera
2026-08-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Har börjar leta efter en moppe från tiden när man själv var i mopedålder, såna som Yamaha FS1, Suzuki K50 och liknade. Men vilka priser, 35-40000 kr i bästa fall. Är det nån som betalar det eller är det bara säljarnas våta drömmar?
Jag visste att äldre, som Zündapp KS50 och Puch Dakota har nått samlarpriser, men nu verkar det även ha spritt sig till de japanska mopparna.
Är väl helt enkelt så att det är fler än du som kommit på samma tankar, vilket gör att efterfrågan ökar.
Sen är det nog så att skall man renovera upp en moppe till körbart skick sticker tusenlapparna iväg så ja tycker inte et låter helt orimligt.
35-40 tusen bränner man lätt på en semestervecka.
Det är väl bara så att det är sena 60talister och 70talister som börjar kika, tidigare med 50 och 60talister.
Är ju samma med bilar, för 20år sen var 30-50talsbilar heta nu är det 60-80talet som gäller.
Kom på mig själv under semestern då jag sett ett mopperally, att det kunde vara kul att hänga med och framför allt inför pensionen skaffa en hobby där man faktiskt kan meka själv.
Är nog fler somtänker så idag.
Citera
2026-08-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är väl helt enkelt så att det är fler än du som kommit på samma tankar, vilket gör att efterfrågan ökar.
Sen är det nog så att skall man renovera upp en moppe till körbart skick sticker tusenlapparna iväg så ja tycker inte et låter helt orimligt.
35-40 tusen bränner man lätt på en semestervecka.
Det är väl bara så att det är sena 60talister och 70talister som börjar kika, tidigare med 50 och 60talister.
Är ju samma med bilar, för 20år sen var 30-50talsbilar heta nu är det 60-80talet som gäller.
Kom på mig själv under semestern då jag sett ett mopperally, att det kunde vara kul att hänga med och framför allt inför pensionen skaffa en hobby där man faktiskt kan meka själv.
Är nog fler somtänker så idag.
De enda moppar man kan få för måttliga pengar är EU-scootrar, i synnerhet de från Taiwan och Kina. Men de saknar ju den känslan man är ute efter. Även s k "gubbmoppar", Crescent Trapper och liknande, har dragit iväg prismässigt.
Man får väl se mopedköpet som en investering som behåller värdet framöver.
Citera
2026-08-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte om priserna är på väg ner lite

Det är som med fina veteranbilar det finns många fina att välja på och få slitna orörda kvar och kanske gör att dom riktigt fina dyra inte är så lätta att sälja längre

Hade man vetat hur priserna skulle bli hade jag inte skrotat mopederna för jag var trött på dom men det är längesedan nu då var dom billiga, var Puch Dakota och Florida, Honda md5, Mustang Mamba och någon annan kan varit en Monarped

Man gör sina misstag i livet

Moped priser 80 tal och bilar 80-90 tal är på väg upp rejält medan gamla bilar från 50-70 talet är på väg ned. Speciellt är fina ameikanare 60-70 talet på väg ned ganska mycket, vissa av dessa bilar är som nya men det är en stor grupp äldre män som äger dessa och nu börjar vissa lämna ifrån, detta är iaf mitt intryck. Men absolut så är priserna på hög nivå ännu
Citera
2026-08-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Haha. Ja frågan. Man ser ju väldigt sällan äldre åka med dom. Så det kanske mest är att bara ha i garaget.

Det man ser är ju ännu äldre då som kör dessa moppar från 70-talet och innan. Medelålders skäms nog för att köra dom. Än så länge.
Som transportmedel är det inte mycket att ha, jag vill minnas att det gick olidligt långsamt på 70-vägar. Jag skulle ha moppen på landet vid sommarstugan. På grusvägar var det kul och räckte med 30-40 km/t.
Citera
2026-08-05, 08:43
Medlem
Pappa hade en Husqvarna Novolette när jag var var liten, jag fick sitta bakpå i en barnsadel.
Min egna moppe blev en begagnad Monark "Sport" med ILO-motor. 30-35 km/tim räckte för att åka runt lite i närområdet, trimmade den aldrig, vilket många jämnåriga gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in