Citat:
Ursprungligen postat av
TaraxacumVulgare
Aftonbladet missar en stor del av sanningen om dem som ”blev kvar”, när andra flyttade. Filipstad, liksom många andra bruks-och avfolkningsområden, har varit ett starkt socialdemokratiskt fäste i sedan åtminstone 1930-talet. De som ”blev kvar” var de partitrogna.
Jag är född i en kommun i Norrlands inland, där utvecklingen liknar den i Filipstad.
Företagare med uttalade sympatier för ”högern” bojkottades och deras verksamheter tog skada. En del gjorde avbön, andra konkurs. Kommunen är numera, och har länge varit, den största arbetsgivaren och det är så vist inrättat att ett par, tre arbetstagare kan dela på en tjänst, arbete och långtidssjukskrivningar skiftas.
De som flyttar in p.g.a. vacker natur och låga huspriser, ger snart upp och flyttar ut. Kommunalskatten är skyhög och den kommunala servicen klen. Behovet av invånare har lett till att kommunen beredvilligt blivit en social dumpingsplats, men inte ens söderifrån komna missbrukare och psykiskt labila blir kvar särskilt länge. Uppsvinget 2015 var kort, invandrare med framåtanda lämnade snart, lappsjuka fick andra att ge sig av.
Ättlingarna till den första generationen som ”blev kvar” har stora likheter med människorna som beskrivs i Aftonbladet. ”Här har vi ett socialt och genetiskt arv som sträcker sig långt tillbaka.” Kanske ska ”partibok” läggas till, en gräddfil och ett omhändertagande från Unga Örnar och SSU, över Arbetarekommunen och fram till graven. Vem behöver ”go” när partimedlemskap räcker?
Jag känner igen det från den norrlandskommun vi brukar semestra i. Fast huspriserna där har, från skrattretande låga gått upp rejält, nästan 300% på femton år, så kanske det nu inte är lika många som ” gått livets hårda skola” som kan köpa hus där längre. Men bland de som redan bott där i generationer är det sociala arvet tydligt.
Jag tänker att de som flyttar dit, och höjt huspriserna så enormt, är folk från storstan i livets mitt, barnen har just flyttat hemifrån så man behöver inte ta hänsyn att samhällets enda skola är bedrövlig-för det mesta fylld av bimbos och fjunskäggade epaförare med bakåtvänd keps. (Apropå lågbegåvning-denna är inte förbehållen Värmland!) Man är pigg nog att inte behöva tänka på att närmaste sjukhus ligger femton mil bort. Orten har hyfsad livsmedelsbutik, systembolag och bibliotek.
Detta fungerar bra för de som är friska 50-60-åringar som vill flytta ut från storstaden för att fiska, jaga o bo bra för en för dem billig penning. Problemet blir ju, som med all” gentrifiering” är ju då att ortens ” ursprungsbefolkning” prisas ut och samma ser jag i stället jag semestrat i. Så var ska de ta vägen-till Filipstad?