2026-08-04, 12:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Solveij ternström (från värmland) gjorde en serie där ministern odd engström (värmlänning) var med. Morsarvet.

Värmlänningar beskrevs som ondsinta. Odd höll delvis med i intervjuer.

Observera att det är samma drag som Ivar-Lo beskriver hos statarna han växte upp med (tex. i godnatt jord) om borgerligheten har så svårt att hantera (tex. mina lärare på litt.vet kunde inte förstå hur han kunde skriva så om sina egna).

Jag kan inget om värmland men häpnar över skånska bruksorter. Och värmländska vinner alltid trådar över sveriges värsta hålor

På tal om detta. Min gymnasielärare en gubbe från värmland (från någon bruksort har jag för mig), sa alltid att värmlänningar är varma.
Idag vet jag att han ljug, de flesta jag har träffat har varit "i sig själva dvs. introverta" eller "allmännt otrevliga och obehagliga vibbar gav vissa av de ".
Senast redigerad av swedenistani 2026-08-04 kl. 12:37.
Citera
2026-08-04, 12:38
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Filipstad, är det inte där dom gör chipsen ?
Jag tror dom görs där, i varje fall tillhör OLW Wasakoncernen.

Men man vet aldrig idag, det kan vara billigare att göra dom i Bangladesh i nån billig skräpolja och flyga dom till Filipstad för att förpackas.
Citera
2026-08-04, 12:39
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
På tal om detta. Min gymnasielärare en gubbe från värmland (från någon bruksort har jag för mig), sa alltid att värmlänningar är varma.
Idag vet jag att han ljug, de flesta jag har träffat har varit "i sig själva dvs. introverta" eller "allmännt otrevliga och obehagliga vibbar gav vissa av de ".
Han skulle lärt dig stavning och meningsbyggnad,
Citera
2026-08-04, 12:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Haha. Urinvånarnas fel. För dumma. Borde ju rentav klassas som HMF detta. Borde klassas som ett av de dummaste sakerna AB gjort någonsin. Rendera i åtskilliga anmälningar.

Absolut inget att göra med invandrare.... Ingen direkt tanke på att de som bidrag i Filipstad de svenskarna som stod för skatteintäkter drog när staden öppnade upp helt och till att ta emot. Vilket man då gjorde för att få statligt bidrag. Nu står de där och det ser ut som det gör. Likt väldigt många av dessa småkommuner som var ute efter snabba pengar under kaosåren.
Det är typiskt att det går att komma undan med rasism, bara det är rasism mot svenskar. Att skriva att ”urinvånarna” är lågbegåvade är inga problem så länge man syftar på urinvånarna i Filipstad. Hade man i stället hävdat att urinvånarna i Mogadishu varit lågbegåvade hade man blivit dömd för HMF.

Dessutom undviker man tydligt att belysa massinvandringens del i problemet. Givetvis är det inte enbart invandringen som ställt till det, men den har en helt klart bidragit. Filipstad var en kommun på fallrepet redan tidigare, men den massinvandring de drabbades av var den definitiva spiken i kistan. De tog emot flest invandrare per capita av svenska kommuner. Detta i en kommun där arbetslösheten redan var hög. I princip samtliga av de nya invånarna behövde försörjas av de de svenskar som hade ett arbete. Detta startade en white flight och en påskyndade deras brain drain. Kvar i kommunen blev de som inte hade förmåga eller möjlighet att lämna den.
Citera
2026-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Ingen som hört talas om "social dumpning"..?

Korrekt. I o m att det fanns gott om lediga lägenheter i dessa trakter, så skickade rika kommuner med bostadsbrist sitt svårare klientel dit.
Citera
2026-08-04, 13:16
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Ingen som hört talas om "social dumpning"..?

Bara dom inte försöker dumpa värmlänningar till välskötta kommuner. Malmö borde kunna ta hand om alla banjospelande värmlänningar eftersom den kommunen verkligen visat hur bra det är med att blanda in socialt utsatta från världens alla hörn.
Citera
2026-08-04, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag tror dom görs där, i varje fall tillhör OLW Wasakoncernen.

Men man vet aldrig idag, det kan vara billigare att göra dom i Bangladesh i nån billig skräpolja och flyga dom till Filipstad för att förpackas.

Ja, du har rätt. I dag har man fan ingen koll på vart saker tillverkas.

Göteborgs Kex har flyttat till Lettland.
Citera
2026-08-04, 14:13
Medlem
Ganska lågbegåvat att anta att just värmlänningar skulle vara ett mer lågbegåvat folk än folk generellt som bor i småsamhällen och som lever isolerat.
Citera
2026-08-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ja om man ska tro Aftonbladet är dom lågbegåvade alkoholister som lever på socalbidrag

Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär. Prästen och diakonissan säger att folket i princip är försupna idioter. Hur fan har det blivit så illa i Värmland?

Ja, värmlänningar är lågbegåvade. Brain drain i åtminstone hundra generationer. Mycket jante, inavel och alkohol. Cirka 1,5 år i kortare medellivslängd än i Stockholm.
Citera
2026-08-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är typiskt att det går att komma undan med rasism, bara det är rasism mot svenskar. Att skriva att ”urinvånarna” är lågbegåvade är inga problem så länge man syftar på urinvånarna i Filipstad. Hade man i stället hävdat att urinvånarna i Mogadishu varit lågbegåvade hade man blivit dömd för HMF.

Dessutom undviker man tydligt att belysa massinvandringens del i problemet. Givetvis är det inte enbart invandringen som ställt till det, men den har en helt klart bidragit. Filipstad var en kommun på fallrepet redan tidigare, men den massinvandring de drabbades av var den definitiva spiken i kistan. De tog emot flest invandrare per capita av svenska kommuner. Detta i en kommun där arbetslösheten redan var hög. I princip samtliga av de nya invånarna behövde försörjas av de de svenskar som hade ett arbete. Detta startade en white flight och en påskyndade deras brain drain. Kvar i kommunen blev de som inte hade förmåga eller möjlighet att lämna den.

Ja det är häpnadsväckande.
Citera
2026-08-04, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det var S som styrde dom i skiten. Sedan att någon diakon tidigare alkis alltså ska snacka skit om sin församling. Ja det är ju ny nivå på skit från AB.
Svenskhatet bland journalist-kommunisterna på Aftonbladet förnekar sig aldrig.
Citera
2026-08-04, 14:42
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är de födda här är de Svenskar per defition.

Svensk per definition är man om man är etniskt svensk, dvs. med svenskt påbrå. Inte att man är född här eller råkar ha fått svenskt medborgarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in