2026-08-04, 22:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Skulle säga att Dalarna ligger på samma nivå, om inte lägre..

Exakt min tanke. Delar av Dalarna är i klass med West Virginia hollers. Arbetslöshet, bidragstagande, missbruk och hopplöshet. Samtidigt som vissa lokala traditioner och kultur trots allt hålls levande. Lägg omfattande social dumpning på detta. Svenskarna röstar för mer av detta.
Citera
2026-08-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ja om man ska tro Aftonbladet är dom lågbegåvade alkoholister som lever på socalbidrag

Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär. Prästen och diakonissan säger att folket i princip är försupna idioter. Hur fan har det blivit så illa i Värmland?

Social dumpning ju. De är väl Stockholmare, från Karlstad, Eslöv, Göteborg, var som?
Begåvade kanske också under hela 1900-talet flyttat därifrån till större möjligheter.
Citera
2026-08-04, 23:05
Medlem
Vad hette den där SD-idioten som ville bevara den svenska kulturen i en tv intervju?
Han var väl från Filipstad tror jag. Otroligt rolig intervju.
Citera
2026-08-04, 23:17
Medlem
Jazkers avatar
För att svara på TS fråga: De låter i vart fall lågbegåvade när de pratar!
Citera
2026-08-04, 23:28
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Vad hette den där SD-idioten som ville bevara den svenska kulturen i en tv intervju?

Tror han hette Levi nånting. Helt efterbliven men han är i gott sällskap som värmlänning. Det kan alla som någon gång varit där vittna om.
Citera
2026-08-05, 00:00
Medlem
Ja, jo det tycker jag nog man kan säga.
Menar, dom är ju värmlänningar liksom.
Annars skulle dom ju varit nåt annat, eller hur?
Citera
2026-08-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Anledningen är väll att det är mycket inavel i dom Värmländska skogarna?
Ta en titt på random foto därifrån så ser man hur vanskapta många av dessa är.
Väl, ordet stavas med tre bokstäver.
De smarta Värmlänningarna utvandrade till Amerikat för 150 år sedan, kvar blev de låg begåvade. Hör bara hur dom låter när dom försöker kommunicera.
Citera
2026-08-05, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK

Här kommer länken till honom och ytterligare än lågbegåvad värmlänning.

https://youtu.be/g9dJtGUvtcE?si=Rb09KG7xPFOXc71L

https://youtu.be/njv2q2hT2qM?si=QGY_b5cMfkDKMhDF
Citera
2026-08-05, 02:37
Medlem
Timoteuss avatar
Men där diakonissan nämner lågbegåvade, handlar det resonemanget inte om kopplingen svag begåvning och just skuldsatthet? Inte koppling värmländskhet och svagbegåvning?

Hon pekar på saker som att vara mindre bra på att planera. Det stämmer säkert. Men handlar det inte också om att det är svårt att behålla jobb och vid avsked få ett nytt? Jag känner ett antal.personer med svag begåvning. När de anses begåvade nog att jobba, gnisslar det ofta med kollegor pga extra inlärningstid, man är mer uttröttbar, har områden man alls inte fixar. Irritation, förhandlingar om anpassningar aom strandar-->avsked.
Då behöver man ta lån när man inte har lön.
Flera arbetande svagbegåvade jag mött har problem med ostadiga jobb, väntan på a-kassa och behov av smålån för att lösa ideliga småproblem.
Citera
2026-08-05, 03:47
Medlem
Icke att förglömma att nära inpå 1/5 av invånarna i Filipstad är somalier. Men ja riktiga värmlänningar är inte direkt avancerade varelser. Inte norrmän heller.
Citera
2026-08-05, 03:51
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Väl, ordet stavas med tre bokstäver.
De smarta Värmlänningarna utvandrade till Amerikat för 150 år sedan, kvar blev de låg begåvade. Hör bara hur dom låter när dom försöker kommunicera.

Och lågbegåvade skrivs med ett ord inte med två. Så låg begåvning som i sin tur istället skrivs med två ord kan variera mellan lägst lägre och låg, där du av din särskrivning att döma har låg begåvning men mindre låg än hos de lägre begåvade som alltid felstavar väl som "väll".

"Värmlänningarna" stavas med liten bokstav
såvida det inte syftar på det traditionella skådespelet "Värmlänningarna".

Jag härstammar till 50% från Värmland,
men har aldrig bott där och inte besökt området de senaste 50 åren.
Det har skett en sådan utarmning av mindre orter, att de bara lämpar sig för jakt och fiske.
Sverige i sin helhet har blivit så lågbegåvat både befolkningsmässigt och kulturellt att en ny massutvandring liknande den till "Amerikat" som du nämnde säkert redan har påbörjats även för dem som bor i Stockholm
och andra storstäder också.

Värmland är nog så efterblivet vid det här laget att inga svenskar har resurser att lämna området.

För min del lämnade jag Sverige 2011 då det är obeboeligt. Som hängiven sportfiskare ser jag
en potential i Sverige, men då skall det helst vara helt utrymt på folk och bara tjäna som naturresurs för turister.

På tal om hur dom låter i Värmland så är väl
Robert Gustafsson den främste experten på dialekter. Ingen är skickligare än Gustafsson i
konsten att härma och beskriva personer med låg begåvning på det mest nedsättande vis, med ledning av hur de låter.
Istället för AI-kameraövervakning, eller som komplement måste man ha mikrofoner som uppfångar de läten som avslöjar skillnader på olika folkgrupper.
För värmlänningar och övriga lågbegåvade kan särskilda boenden arrangeras i rehabiliteringsläger.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-05 kl. 03:56.
Citera
2026-08-05, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Icke att förglömma att nära inpå 1/5 av invånarna i Filipstad är somalier. Men ja riktiga värmlänningar är inte direkt avancerade varelser. Inte norrmän heller.

Nu är det inte så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in