2026-08-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Svenskars intelligens är givetvis normalfördelad. Däremot innebär det inte att varje kommun måste följa samma fördelning. Om människor med högre utbildning eller större möjligheter i högre grad flyttar från en kommun, medan andra blir kvar, kan den lokala fördelningen av både utbildningsnivå och testresultat avvika från riksgenomsnittet. Det säger dock inget om människors värde.

Du blandar ihop saker här. Så att beskriva en grupp som “dum” är inte automatiskt rasism, och det är inte heller generellt förbjudet enligt svensk lag. Rasism handlar om att tillskriva människor negativa egenskaper eller behandla dem sämre på grund av exempelvis etnicitet eller ursprung. Att kritisera invånare i en kommun är därför inte nödvändigtvis rasism, även om formuleringen kan vara onödigt nedlåtande.
Sen skall vi inte förglömma att man exporterat problem individer/familjer till dessa orter/kommuner.
Så jag skulle inte förvåna mig om medel IQ i vissa av dessa kommuner är lägre en genomsnittet men säger inget om Wermland som helhet.
Om man flyttar in obegåvade personer i ett område så faller genomsnittet, och givetvis tvärt om.
Speciellt känsligt blir det i en mindre population.
Större orter är mindre känsliga p.g.a av ett fåtal personer påverkar inte snittet.
Citera
2026-08-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamgiga72
Stämmer alldeles utmärkt, en helt idiotisk flyktingpolitik ligger till grund till Filipstads totala förfall. Det här var en riktig stad, med anor och jobb och god ekonomi för bara någon generation sedan.

Bodde inte Sven Stolpe i Filipstad? Måste ha varit en bra stad att bo i för en femtio-sextio år sedan om en sådan, för tiden, kulturman bodde där. Troligen välbefolkad med en levande stadskärna o bra tågförbindelser. Nu är han väl nästan bortglömd utanför de äldre generationerna och Filipstad verkar ha gått samma öde till mötes. Nerlagda butiker, de välutbildade flyr, mängder av ointegrerbara muslimer, dåliga skolor och kanske betydligt sämre kommunikationer än tidigare. Så sorgligt.

Jag har visserligen aldrig varit där men Aftonbladets artikel och andra artiklar/ reportage har tydligt beskrivit hur utvecklingen i staden varit.

Förfallet illustreras av att just Stolpes fina sekelskifteshus blivit, av alla saker, en moské! Stolpe, som ärkekatolik, torde snurra i sin grav mot denna skändning!! Idioten Shulman skrev någon gång då han besökte huset och tyckte förstås, i sann stockholms wokeanda, att det var fantastiskt att hans morfars hus blivit moské!
Citera
2026-08-06, 10:56
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Intressant iakttagelse -ja flera av dessa verkar ju nästan som vilda västern-städer i det att de växt ut snabbt när de industrialiserades o blev beroende av en enda stor arbetsgivare som när den stängde o drog t låglöneländer drog ur proppen. Tänker att det liknar guldrushstäder o som du säger, rostbältet i Amerika.
Bergslagen är verkligen industrialismens vagga i Sverige. Vi behöver inte bara gå tillbaka 100-200 år, utan snarare 1000-2000 år. Marken är verkligen mineralrik, järn och andra metaller, det finns vattenströmmar som tidigare var oerhört viktiga för att erhålla maskinell kraft (innan el och elmotorer). Det var fullt av skogar som kunde skapa värmeenergi samt framställa syrereducerande träkol. Det allra första embryot till industrialism var under första årtusendet f.Kr. då Röda Jorden utanför Riddarhyttan gav svearna den första "guldrushen"(sic) i form av järnluppar som kunde trejdas eller användas till redskaps- och vapentillverkning.

Innan världen blev global var också makthavarna i vårt land inte ens nationella, dom var regionala, för att inte säga lokala. Stormän och adel från Mälardalen lade under sig små hyttor och bruk i Bergslagen. Det behövdes massor av folk och arbetshjon, och brukspatronerna kunde leva gott på att vara en stor firre i en väldigt liten damm. Hela Bergslagen var motorn i att bygga upp Sverige från botten runt 1860 till toppen runt 1960.

Redan i början av 1800-talet hade dock den tekniska utvecklingen tagit fart och sakta men säkert rationaliserades industrin i Bergslagen. Folk fick gå från hyttorna och bruken men svaldes upp av städernas tillväxt. Kanske fick man ett "lease of life" genom Europas uppbyggnad efter världskrigen, men avvecklingen och effektiviseringen har varit skoningslös.

Ovanstående svammel är väl bara att upprepa det alla vet, men kanske måste Bergslagen gå tillbaka till vad man var för 3000 år sedan - i princip folktomt. Jag anser personligen att världen inte behöver så mycket folk längre. Klart att dom viljelösa hjonen blir kvar, men dom har i varje fall ett maktgivande kort att spela ut - man har rösträtt. I och med det kan man köpa sig fortsatt bidragsförsörjning samt löften från politikerna att importera vinstgivande resurser från andra kontinenter.

Siste man släcker lyset!
Citera
2026-08-06, 12:00
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Kanske är det så, förvisso, att om det finns ett geni någonstans, så blir alla andra i närheten statistiskt sett mer lågbegåvade än snittet.
Nu var det väl iofs en innevånare i Filipstad som uttryckte sin bedömning över andra innevånare i Filipstad.

Man kan ju i bästa fall se det som "i de blindas rike är den enögde kung" eller kanske mer korrekt ett fall av Dunning-Kruger. Självinsikt kan ju också vara fallet: "Hej, jag är från Filipstad, och alla vi som bor här är svagbegåvade".

Lågbegåvad är ett laddat ord, lite grann som särbegåvad. För dom som använder ordet så har det kanske inte en kliniskt kognitiv innebörd, utan är mer ett känsloladdat ord som tillägnas folk i ens omgivning som står längre ned på samhällsstegen än en själv.

Från min objektiva personliga åsikt(sic) så tror jag att IQ-nivån i Filipstad kan vara några snäpp lägre än landets befolkning i stort (normalfördelat givetvis), men jag lägger inga människovärden i vågskålen.
Citera
2026-08-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Bergslagen är verkligen industrialismens vagga i Sverige. Vi behöver inte bara gå tillbaka 100-200 år, utan snarare 1000-2000 år. Marken är verkligen mineralrik, järn och andra metaller, det finns vattenströmmar som tidigare var oerhört viktiga för att erhålla maskinell kraft (innan el och elmotorer). Det var fullt av skogar som kunde skapa värmeenergi samt framställa syrereducerande träkol. Det allra första embryot till industrialism var under första årtusendet f.Kr. då Röda Jorden utanför Riddarhyttan gav svearna den första "guldrushen"(sic) i form av järnluppar som kunde trejdas eller användas till redskaps- och vapentillverkning.

Innan världen blev global var också makthavarna i vårt land inte ens nationella, dom var regionala, för att inte säga lokala. Stormän och adel från Mälardalen lade under sig små hyttor och bruk i Bergslagen. Det behövdes massor av folk och arbetshjon, och brukspatronerna kunde leva gott på att vara en stor firre i en väldigt liten damm. Hela Bergslagen var motorn i att bygga upp Sverige från botten runt 1860 till toppen runt 1960.

Redan i början av 1800-talet hade dock den tekniska utvecklingen tagit fart och sakta men säkert rationaliserades industrin i Bergslagen. Folk fick gå från hyttorna och bruken men svaldes upp av städernas tillväxt. Kanske fick man ett "lease of life" genom Europas uppbyggnad efter världskrigen, men avvecklingen och effektiviseringen har varit skoningslös.

Ovanstående svammel är väl bara att upprepa det alla vet, men kanske måste Bergslagen gå tillbaka till vad man var för 3000 år sedan - i princip folktomt. Jag anser personligen att världen inte behöver så mycket folk längre. Klart att dom viljelösa hjonen blir kvar, men dom har i varje fall ett maktgivande kort att spela ut - man har rösträtt. I och med det kan man köpa sig fortsatt bidragsförsörjning samt löften från politikerna att importera vinstgivande resurser från andra kontinenter.

Siste man släcker lyset!

Intressant historisk exposé👍! Ja, Järnbärarland var viktigt för Sveriges uppbyggnad-redan Heliga Birgittas far ägde ju hyttor och som du beskriver , järnframställningen har betydligt djupare anor än så i området.

Men jag kan inte hålla med om att det bästa vore att området avfolkades helt, jag kan inte heller se att så skulle vara rent praktiskt möjligt i nuläget. Vad Sverige skulle vehöva vore en regionalpolitik som i Norge, där man satsar även i de små bygderna och inte loter dem förfalla på samma sätt som i Sverige.

Men Norge har ju en hel oljefond att ösa ur förstås. Men själva andan i satsningen kan ju Sverige ta över. Vad som behövs är att få det slitna uttrycket framtidstro att bli gångbart och bryta det destruktiva sociala arvet på dessa orter-ja jag vet att det är betydligt lättare sagt än gjort.

Att riva slitna bostädet för att undvika fler socialfall och ointegrerbara analfabeter från Somalia är en sorglig, men förnuftig åtgärd. Att förbjuda rika storstadskommuner att dumpa socialbidragstagare på andra kommuner är en annan åtgärd som borde göras. Dessutom bör alla sk flyktingar strikt bosättas i storstäderna, dessa kan faktiskt lättare ta det enorma problemet med invandrarna än vad småkommunerna förmår. Helst vore en gigantisk återvandring idealt, men tyvärr kommer det aldrig att ske.

Genom en aktiv politik kan man få dessa små orter att bli attraktiva för storstadsbor -bland annat genom att se till att det är mycket få invandrare kvar= betydlig mindre stökiga skolor och mindre risk för rån o överfall o övergrepp i hemtjänsten. Flyttar det dit storstadsbor med högre löner ökar skatteunderlaget samt den intellektuella nivån o man kan då som kommun våga satsa på den fysiska miljön vilket i sin tur attraherar folk att föytta in etc. Enda nackdelen är förstås ökade bostadspriser. Underlag för fysiska butiker ökar också när det kommer dit folk som har lön kvar i slutet av månaden.

På så sätt kan små orter i landet blomma upp och dra vinstlotten av storstädernas white flight. Denna är på sätt och vis oundviklig i framtiden eftersom de flesta invandrare vill bo med landsmän o släkt i sina klanghetton. Städerna blir således alltmer Mena-täta vilket skulle kunna gynna små städer och orter i längden. Vad som definitivt dock behövs är att man på något vis avbryter WT i små orter från att föra över sitt sociala arv av slöhet, okunskap och brist på driftighet! Hur man gör det utan tvångsåtgärder har jag dock ingen lösning på…

Ja det var mina, kanske orealistiska, funderingar.
Citera
2026-08-06, 12:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Men jag kan inte hålla med om att det bästa vore att området avfolkades helt, jag kan inte heller se att så skulle vara rent praktiskt möjligt i nuläget. Vad Sverige skulle vehöva vore en regionalpolitik som i Norge, där man satsar även i de små bygderna och inte loter dem förfalla på samma sätt som i Sverige.
--------
Ja det var mina, kanske orealistiska, funderingar.
Ska området leva av egen kraft så tror jag inte på dom planekonomiska förslagen du har (en kombination av morot och piska). Kommunerna i Bergslagen måste hitta en gemensam strategi som fungerar. Jag vet inte riktigt om dom har ett samarbete idag? Det är ju delar av Värmland-Örebro-Dalarna där kanske vissa kommuner inte vill "skylta med" att man tillhör ett krisområde.

Det jag också tror på är rivning av överflödig allmännytta (privata fastigheter blir svårare) samt motstånd mot social dumpning. Men å andra sidan är de flesta kommunerna rött styrda, vilket nästan garanterar att man vill ha mer allmosor från resten av landet.

Att satsa på estetik och gamla fina kåkar bland berg och dalar är nog den enda USP man har. Det finns ju många fina konferensanläggningar där, närheten till Mälardalen är ett plus. Tyvärr har man idag satsat på en annan USP. Att ta emot horder av blattar för att få statsbidrag, eller att trejda socialfall för hyresintäkter är ingen framkomlig väg. På senare tid har ju serverfarmer varit på ropet, men det kanske är längre norrut?

Tyvärr tror jag att avfolkning på sikt är den enda framkomliga vägen, kanske också med kommunsammanslagningar. Rivning av slum och hårdare tag mot bidragsekonomi är viktigt, men det gäller att rikspolitiken också spelar boll. Men som sagt, i grund och botten funkar inte planekonomi.

Jag har inte på något sätt ett von Oben-perspektiv på Bergslagen, jag har starka känslor för området. Jag har bedrivit en hel del släktforskning och mina förfäders demografiska tyngdpunkt ligger någonstans i östra delen runt Avesta-Fagersta. Som många andra smedättlingar med "go" flyttade dom till städerna när arbetstillfällena blev färre, vilket gett dagens situation. Kvar blev dom med föräldrar som gjorde sämre livsval eller hade genetiskt sämre förutsättningar, eller bara hade "otur".
Citera
2026-08-06, 14:57
Medlem
Sinnerstens avatar
Det har plockats upp miljarders, miljarder ur marken i Filipstad, och det har kommit stora uppfinnare och entreprenörer därifrån.

Hade mera pengar stannat hade folk haft flygande bilar och bott i Glaspyramider och kommunicerat med telepati.

Men storkapitalet har gjort sitt och mjölkat folket där sedan 1500-talet.

Alla miljarder arbetstimmar som spenderats i järnverk, i gruvor på livsfarliga jävla isiga trästegar, framför ugnar, hammare, valsverk och härdar mitt i sommaren.
I iskalla kolar och timmerkojor på hösten och vintern.

Ändå har mycket dugligt folk kommit därifrån.

Kyrkan&Bruken och den systematiska skuldsättningen till din Brukspatron där du fick betalt i sprit och där man medvetet hållit saker så fattiga och jävliga som möjligt.
Sedan Socialdemokratin och alliansen med Wallenberg och den förbannade jävla Jantelagen ontop.

Alla Hor-globalister som säljer ut allting utomlands och importerar in analfabeter och ställer människor emot varandra för att vi ska vara en delstat i EU under en president och en arme.

Ett totalitärt teknokratiskt övervakningssamhälle som bygger på skuldsättning som visar sig kontrolleras ett gäng pedofiler.

Sverige är så jävla korrupt idag och man har gjort allt så jävla svårt och komplicerat att det är helt jävla omöjligt att driva företag och utveckla folks sinnen, trots att kunderna finns och ideerna är precis de rätta.

Det finns över 200+ bekräftade mineraler i Filipstad.

Sätt igång och bygg och ge inte bort vår malm till Globalister, samtidigt som man gjort det i stort sett helt omöjligt att prospektera eller få balans i ett vanligt litet företag.

Green Steel och Northvolt är fake.

Det är Maffia.

Man dumpar inte bara invandrare i Filipstad.
Åk runt i hela den regionen så ser du ryckiga tjackisar och alla pratar Stockholmska.

Man dumpar ju all skit de här kommunerna.
Man dumpar även giftigt avfall ifrån hela Sverige, tex PFAS för miljöns skull...

Och man underminerar alla möjligheter till småskalig kraftproduktion och självbestämmande allt för att skapa oligarki.

Man har medvetet skapat detta, sen är det enkelt att kalla folk för idioter.

Man skapar idioter.
Senast redigerad av Sinnersten 2026-08-06 kl. 15:53.
Citera
2026-08-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ska området leva av egen kraft så tror jag inte på dom planekonomiska förslagen du har (en kombination av morot och piska). Kommunerna i Bergslagen måste hitta en gemensam strategi som fungerar. Jag vet inte riktigt om dom har ett samarbete idag? Det är ju delar av Värmland-Örebro-Dalarna där kanske vissa kommuner inte vill "skylta med" att man tillhör ett krisområde.

Det jag också tror på är rivning av överflödig allmännytta (privata fastigheter blir svårare) samt motstånd mot social dumpning. Men å andra sidan är de flesta kommunerna rött styrda, vilket nästan garanterar att man vill ha mer allmosor från resten av landet.

Att satsa på estetik och gamla fina kåkar bland berg och dalar är nog den enda USP man har. Det finns ju många fina konferensanläggningar där, närheten till Mälardalen är ett plus. Tyvärr har man idag satsat på en annan USP. Att ta emot horder av blattar för att få statsbidrag, eller att trejda socialfall för hyresintäkter är ingen framkomlig väg. På senare tid har ju serverfarmer varit på ropet, men det kanske är längre norrut?

Tyvärr tror jag att avfolkning på sikt är den enda framkomliga vägen, kanske också med kommunsammanslagningar. Rivning av slum och hårdare tag mot bidragsekonomi är viktigt, men det gäller att rikspolitiken också spelar boll. Men som sagt, i grund och botten funkar inte planekonomi.

Jag har inte på något sätt ett von Oben-perspektiv på Bergslagen, jag har starka känslor för området. Jag har bedrivit en hel del släktforskning och mina förfäders demografiska tyngdpunkt ligger någonstans i östra delen runt Avesta-Fagersta. Som många andra smedättlingar med "go" flyttade dom till städerna när arbetstillfällena blev färre, vilket gett dagens situation. Kvar blev dom med föräldrar som gjorde sämre livsval eller hade genetiskt sämre förutsättningar, eller bara hade "otur".

Jo jag kan hålla med om att du har en hel del rätta poänger där. Jag dagdrömde väl och drömmar har aldrig funkat i en krass verklighet.

Det där med idiotisk flyktingmottagning en masse var väl på sätt och vis både styrt uppifrån ( Ylva” Jag är nu stenrik kommunist i Bryssel” Johansson beordrade ju alla kommuner att ta folk 2015) och ett mysko samarbete mellan flykting baroner som Bert o den där sossenissen och kommunpamparna som kortsiktigt såg pengar rulla in. Ingen frågade de som bodde i Bergslagen eller Norrland ( eller i mer välbörgade delar av landet heller för den delen!).

Sedan blev effekten som att kissa i byxorna när pengarna försvann och man satt med massvis av oanställningsbara Menafolk o Bert drog iväg med fickor o skåp fyllda av miljoner. Staten tog ej ansvar o Bert sket i vad han ställt till med. Kvar blev ett än fattigare samhälle med en blandning av WT och Mena… Som sagt-hur ska de ställena ta sig upp ur det träsket?

Kanske har du rätt i att det aldrig kommer att gå?
Citera
2026-08-06, 18:08
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Kanske har du rätt i att det aldrig kommer att gå?
Det kommer alltid att vara så att vissa människor har det bättre, och andra sämre.

På samma sätt kommer det alltid vara så att vissa landsändar kommer att ha sämre möjligheter än andra att försörja människor. Eller att vissa landsändar är mer eller mindre attraktiva i människors ögon.

Människors förändringar kommer inifrån, av en personlig övertygelse. Kanske blir Bergslagen hippt igen om ett sekel? Själv tror jag att storstäderna är värre däran.

Men vad vet väl jag?
Citera
2026-08-06, 19:53
Medlem
Citat:
Det kommer alltid att vara så att vissa människor har det bättre, och andra sämre.

På samma sätt kommer det alltid vara så att vissa landsändar kommer att ha sämre möjligheter än andra att försörja människor. Eller att vissa landsändar är mer eller mindre attraktiva i människors ögon.

Människors förändringar kommer inifrån, av en personlig övertygelse. Kanske blir Bergslagen hippt igen om ett sekel? Själv tror jag att storstäderna är värre däran.

Men vad vet väl jag?

Ja med fortsatt stor invandring samt att Mena förökar sig i snabbare takt än svenskarna tror jag faktiskt att storstäderna ,mer än vad som är fallet idag, blir betydligt otryggare att bo idag ganska snart. Kanske Bergslagen kan få ett uppsving om kommunerna där-som Filipstad nu verkar ha gjort- ställer rejäla sysselsättningskrav på invandrarna med socialbidrag o bostadsbidrag. Det verkar ha gjort susen att bli av med en hel del Mena. Då kan dessa områden absolut bli betydligt attraktivare för svenskar att flytta till, i alla fall för de som fått nog av ökande multi kulti i sina städer.

Jag resonerar precis så själv. Vi har en stuga på landet dit vi tänker flytta vid pensionen just för att slippa vår hyfsat stora mellansvenska stad där vårt närområde alltmer befolkats av Mena, detta i det kommunala lägenheterna runt omkring. Med medföljande nerskräpning, arabpop, mystiska gubbar i luvtröjor på innergårdarna, misshandlade igelkottar o dödade måsar, vaggande klädsjok och småflickor i hijab och gubbar i nattskjorta.

Vi börjar få nog o tänker att på landsbygden slipper man dem än så länge ( tills man blir skröplig nog för hemtjänsten…fasa!). Kanske kan områden som Bergslagen få nytt liv om det får rykte om att vara ett svenskt tillflyktsområde?
Citera
2026-08-09, 09:56
Medlem
Imnshos avatar
Replik från vänsterkanten. Knäckebrödsbagaren och kommunisten Mounir Rabhi Hallner slår tillbaka mot Kådis Papphammars drapa om lågbegåvade värmlänningar i dagens Aftonblad.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/vrVWG5/peter-kadhammar-om-filipstad-replik

Citat:
Mounir Rabhi Hallner är livsmedelsarbetare och fotograf. Han är styrelseledamot i Livsklubben Wasabröd samt representant i Barillas European Work Council.

Bagar'n är något så sällsynt som en invandrare från storstaden, till Filipstad! Orsaken var en skjutning bredvid sonens skola för 18 år sedan. En omvänd exodus alltså, något som vi diskuterat som en möjlig demografisk räddning för Filipstad. Även om det säkert finns gangsters och vapen även i Värmland.

Bagar'n riktar pekfingret för Filipstads nedgång mot andra faktorer och aktörer än lågbegåvade innevånare. The bad guys som nämns i texten är:
- USA-imperialismen
- Bert Karlsson
- Tyskland
- Italien
- Norge
- Privat ägande
- Wallenberg
- Finland
- Kalhyggen
- Borgarna
- Tidöregeringen
- Bemanningsföretag
- Expansiv industri i Karlskoga
- Och uppenbarligen Kadhammar...

Positiva förebilder finns dock som drar åt andra hållet:
- Gängkriminalitet i Göteborg
- Mannen från Etiopien (i Filipstad) som läser böcker om afrikanska intellektuella
- EPA-kulturen (fröken Snusk kanske??)
- Ernst Kirchsteiger
- Carl-Jan Granqvist
- Ung kvinna som läser till ingenjör och "extraknäcker" på Wasabröd

Jag noterar bagarn's kärlek till den nya hemstaden. Det kan ingen ta ifrån honom. Men på något sätt tror jag inte själv att kommunism kan få fart på Filipstad igen. Jag är mer högersnubbe som tror på decentralisering och lokalt/regionalt samarbete. Gärna medborgerligt och folkrörelse med satsning på bygdens Unika SäljPunkter. Och som sagt, riv slummen och ställ krav på bidragsparasiterna.
Citera
2026-08-10, 18:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Känns som Filipstad har varit...eller hade kunnat vara fin plats. Vattnet runt om och älven som rinner igen. Vill minnas att det finns ett par riktigt fina gamla hus centralt med. Och ett masoleum på en kulle.

Problemet är att det inte finns något annat. Den sista gruvan stängde 1980 och hade redan då varit på dekis sedan 60-talet. Så även om det kanske är vakert, vad ska människorna leva av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in