Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Bergslagen är verkligen industrialismens vagga i Sverige. Vi behöver inte bara gå tillbaka 100-200 år, utan snarare 1000-2000 år. Marken är verkligen mineralrik, järn och andra metaller, det finns vattenströmmar som tidigare var oerhört viktiga för att erhålla maskinell kraft (innan el och elmotorer). Det var fullt av skogar som kunde skapa värmeenergi samt framställa syrereducerande träkol. Det allra första embryot till industrialism var under första årtusendet f.Kr. då Röda Jorden utanför Riddarhyttan gav svearna den första "guldrushen"(sic) i form av järnluppar som kunde trejdas eller användas till redskaps- och vapentillverkning.
Innan världen blev global var också makthavarna i vårt land inte ens nationella, dom var regionala, för att inte säga lokala. Stormän och adel från Mälardalen lade under sig små hyttor och bruk i Bergslagen. Det behövdes massor av folk och arbetshjon, och brukspatronerna kunde leva gott på att vara en stor firre i en väldigt liten damm. Hela Bergslagen var motorn i att bygga upp Sverige från botten runt 1860 till toppen runt 1960.
Redan i början av 1800-talet hade dock den tekniska utvecklingen tagit fart och sakta men säkert rationaliserades industrin i Bergslagen. Folk fick gå från hyttorna och bruken men svaldes upp av städernas tillväxt. Kanske fick man ett "lease of life" genom Europas uppbyggnad efter världskrigen, men avvecklingen och effektiviseringen har varit skoningslös.
Ovanstående svammel är väl bara att upprepa det alla vet, men kanske måste Bergslagen gå tillbaka till vad man var för 3000 år sedan - i princip folktomt. Jag anser personligen att världen inte behöver så mycket folk längre. Klart att dom viljelösa hjonen blir kvar, men dom har i varje fall ett maktgivande kort att spela ut - man har rösträtt. I och med det kan man köpa sig fortsatt bidragsförsörjning samt löften från politikerna att importera vinstgivande resurser från andra kontinenter.
Siste man släcker lyset!
Intressant historisk exposé👍! Ja, Järnbärarland var viktigt för Sveriges uppbyggnad-redan Heliga Birgittas far ägde ju hyttor och som du beskriver , järnframställningen har betydligt djupare anor än så i området.
Men jag kan inte hålla med om att det bästa vore att området avfolkades helt, jag kan inte heller se att så skulle vara rent praktiskt möjligt i nuläget. Vad Sverige skulle vehöva vore en regionalpolitik som i Norge, där man satsar även i de små bygderna och inte loter dem förfalla på samma sätt som i Sverige.
Men Norge har ju en hel oljefond att ösa ur förstås. Men själva andan i satsningen kan ju Sverige ta över. Vad som behövs är att få det slitna uttrycket framtidstro att bli gångbart och bryta det destruktiva sociala arvet på dessa orter-ja jag vet att det är betydligt lättare sagt än gjort.
Att riva slitna bostädet för att undvika fler socialfall och ointegrerbara analfabeter från Somalia är en sorglig, men förnuftig åtgärd. Att förbjuda rika storstadskommuner att dumpa socialbidragstagare på andra kommuner är en annan åtgärd som borde göras. Dessutom bör alla sk flyktingar strikt bosättas i storstäderna, dessa kan faktiskt lättare ta det enorma problemet med invandrarna än vad småkommunerna förmår. Helst vore en gigantisk återvandring idealt, men tyvärr kommer det aldrig att ske.
Genom en aktiv politik kan man få dessa små orter att bli attraktiva för storstadsbor -bland annat genom att se till att det är mycket få invandrare kvar= betydlig mindre stökiga skolor och mindre risk för rån o överfall o övergrepp i hemtjänsten. Flyttar det dit storstadsbor med högre löner ökar skatteunderlaget samt den intellektuella nivån o man kan då som kommun våga satsa på den fysiska miljön vilket i sin tur attraherar folk att föytta in etc. Enda nackdelen är förstås ökade bostadspriser. Underlag för fysiska butiker ökar också när det kommer dit folk som har lön kvar i slutet av månaden.
På så sätt kan små orter i landet blomma upp och dra vinstlotten av storstädernas white flight. Denna är på sätt och vis oundviklig i framtiden eftersom de flesta invandrare vill bo med landsmän o släkt i sina klanghetton. Städerna blir således alltmer Mena-täta vilket skulle kunna gynna små städer och orter i längden. Vad som definitivt dock behövs är att man på något vis avbryter WT i små orter från att föra över sitt sociala arv av slöhet, okunskap och brist på driftighet! Hur man gör det utan tvångsåtgärder har jag dock ingen lösning på…
Ja det var mina, kanske orealistiska, funderingar.