2026-08-04, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://bostad.stockholm.se/bostad/202612547/
15 999 kr månad för en etta på 33m2 i Nacka.

5818kr m2 i årshyra, det högsta jag någonsin sett!
Varmvatten ingår ej.
Även Riksbyggen måste böja sig för Byggnads lönenivåer.
Citera
2026-08-04, 10:43
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Så är det nog. Men med marknadshyra kan iaf ungdomen bo någonstans medan denne sparar ihop till en kontantinsats.
Men det blir inget sparande med marknadshyror.
Citera
2026-08-04, 12:41
Medlem
Citat:

Varför skulle dom jobba i Stockholm om dom bor i Piteå?
Detta är ett utmärkt exempel på hur trasig Wallincus hjärna är. Den som bor i Piteå kan väl jobba där eller i närheten. Vad hindrar?

För att det är i bland annat Stockholm bostadsbristen är
Du är sannerligen en vilsen gammal man som inte kan hänga med i konversationen.
Vi pratar om bostadsbristen i Sveriges större kommuner, detta är nog för svårt för dig att hänga med på men försök!

Citat:

I verkligheten är det precis tvärtom att jag förstår mycket väl att folk vill bo där entreprenörer och kapitalister ordnar näringsaktivitet och anställer folk till ok löner.

Floskler från någon som inte förstår vad BNP är, helt ointressant att ens bemöta ditt osammanhängande svammel.

Urbanisering har varit ett fenomen i världen i över 100 år, dock är det föga förvånande att du inte har koll på att folk generellt vill bo där jobben finns.
Morgondagens entreprenörer och duktiga, drivna människor sitter just nu fast i utanförskap som skapas av den övervärderade bostadsmarknaden där folk inte kan flytta för att plugga/jobba.
Detta är ett vida känt fenomen och har påtalats i tråden många gånger om när flanders framförde samma argument

Här, läs och bli mer bildad:
"Studenter tvingas tacka nej till utbildning i Göteborg.

De har ingenstans att bo, enligt en ny rapport från Sveriges Förenade Studentkårer."

I din värld skapas tillväxt, välfärd och arbetstillfällen på magiskt vis och inte av hårt arbetande människor som just nu blir portade från samhället

Citat:
I verkligheten har jag visat att dom var dyrare då för folk. De tog mer av disponibel inkomst. Att du inte klarar av att hantera att det varit inflation och reallöneökningar tänkte jag mig kanske skulle ordnas ifall du går om grundskolan. Iaf värt ett försök.
Är det så du rationaliserat vad som skedde?

Tittar vi tillbaka i inläggen så stämmer inte det
Du fick det förklarat för dig att bostäder var mycket, mycket billigare förr och i vanlig ordning blev du förvirrad och drog något påhittat exempel om boendekostnad per månad (mer om det sen) vilket inte alls har med bostadspriserna att göra. Du fick detta förklarat för dig här där jag och en till visade att förr kostade en bostad ~33 månadslöner och idag kostar den 387 månadslöner.
När du blev ombedd att besvara frågan vilket som är dyrast slutade du svara, vilket du brukar göra när du blir ertappad med att säga saker som helt enkelt inte stämmer.

Är det värt att påtala för dig att bostäder inte ingår i inflationen? Du vet inte hur BNP beräknas så föga förvånande att du inte har koll på inflation heller men för de som faktiskt har koll så förstår man att detta är del i problemet med övervärderingen.

Det kan även tilläggas att hade din teori om att det är månadskostnad som är avgörande för hur billigt/dyrt något är så är stämt så hade det alltid varit billigare att köpa på avbetalning för då blir månadskostnaden lägre.
Tror inte någon som faktiskt kan ekonomi skulle hålla med dig om att det är bättre att betala 1000 kr i månaden i 24 månader än att betala 5000 kr en gång, även om 1000 kr är den lägre siffran.
Därför antagligen som du blir så förvirrad, du förstår inte totalsumma.
Kanske är du som skall tillbaka till årskurs 1 och lära dig detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Mellan 5-10 år i kö till en 1a i många delar av Storstockholm. Sluta gnäll. Du får en 1a för 1.5 mille i Tyresö, 150tkr kontant. Buuu buu jag får bo i skogen.
Jag ser att du redan blir motbevisad av en annan person så det behövs nog ingen kommentar från mig i denna fråga.
Besvara gärna min fråga, varför kan personer som du inte faktakolla saker innan ni kommer med påståenden?

Citat:
Ja, visst kan man beskriva Hyresregleringen som ren ondska?
Och de som försvarar Hyresregleringen blir då manifestation av ondska.

Hyresregleringen tillkom i första hand för att trycka upp bostadspriserna genom att skapa artificiell bostadsbrist som tvingar in folk på köpesmarknaden.
Problemet är att vi hade behövt avreglering av detta för 25-30 år sedan
Att avreglera hyressystemet idag hade endast lett till högre hyra med samma brist, det är som att sätta ett plåster på en patient som förblödde för 10 år sedan.

Här kommer lite fakta, jag vet att fakta för dig är som vitlök för en vampyr så var så god och läs:
"En ny rapport från Ramboll, framtagen på uppdrag av Hyresgästföreningen, visar att marknadshyror skulle få mycket stora konsekvenser för hyresgäster i Stockholm. I praktiken skulle hyresnivån öka i nästan hela staden – i 78 av 87 områden skulle hyrorna höjas. I genomsnitt skulle stockholmarnas hyror öka med 39 procent."

Hur får du ihop logiken att högre hyra gör det lättare att få en bostad?
Är detta som med amorteringskostnad att du helt enkelt bortser från verkligheten igen för att du inte förstår saker?

Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Nivån i den här tråden går verkligen utför. Wallincus och Tidvind står för så många idiotiska inlägg så man baxnar.
Det gör mig oerhört glad att se dina sammanbrott, nu när filterbubblan verkar fått samma punktering som bostadsbubblan och folk med vettiga åsikter kommer in i tråden istället
Tiden då du, ekbo och flanders tilläts sprida er dynga obehindrat är förbi och jag hoppas du följer flanders exempel och avreggar sig så ingen mer behöver utstå ditt struntprat och påhopp
Citera
2026-08-04, 13:24
Medlem
Citat:
Även Riksbyggen måste böja sig för Byggnads lönenivåer.

*Även Riksbyggen utnyttjar situationen till max och suger ut så mycket de kan ur stackars unga

Jag är inte vänster på något sätt men är det något V har rätt i så är det att frysa hyror, speciellt i Stockholm och kringliggande städer.
Citera
2026-08-04, 15:03
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
https://bostad.stockholm.se/bostad/202612547/
15 999 kr månad för en etta på 33m2 i Nacka.

Varmvatten ingår ej.

Minsta årsinkomst: 675 000

Sen gastar högern om att det är marknadshyror som behövs. Ja i innerstaden skulle det möjligen göra viss skillnad. Men där bereds ändå ingen byggbar mark.

Vore intressant att se om någon höginkomsttagare verkligen slår till på denna minilägenhet ute i Nacka.
Citera
2026-08-04, 16:16
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Sen gastar högern om att det är marknadshyror som behövs. Ja i innerstaden skulle det möjligen göra viss skillnad. Men där bereds ändå ingen byggbar mark.

Vore intressant att se om någon höginkomsttagare verkligen slår till på denna minilägenhet ute i Nacka.

Atlas Copco har huvudkontor i Nacka, det finns en del konsultbyråer i Sickla också, för ett företag är det ingen stor post. Dubbelt boende? Saftigt i så fall.
Sådana andrahandsobjekt ger en vink om vart framtiden är på väg.
Det finns mer att krama ur hushållen.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9145028&fileO Id=9145036

Med fler bostadsrätter har andelen hyresrätter av totala beståndet minskat från 38% år 1990 till 30% år 2025. Samtidigt har skuldkvoten ökat till 172% från år 94% 1995, med en tidigare topp 1988 på 132%. Å andra sidan har skuldkvoten gått ner från 198% år 2021, vad det nu kan bero på.
Fler bostadsrätter, nya, ombildade, har lett till ökad skuldbörda. Men, men, folk vill tydligen ha det så, betalningsviljan finns där och riksdagspartierna är med.
Summa summarum: höga priser är även att förväntas i framtiden.
Citera
2026-08-04, 19:22
Medlem
Citat:

Det är inte lätt att föreställa sig någon som tjänar 60K som tänker; "Det här är nog bästa alternativet!"
Citera
2026-08-04, 22:16
Medlem
Citat:
Sen gastar högern om att det är marknadshyror som behövs.
"Behövs" är inte rätta ordet. Det är mer så kommunister pratar.

Det handlar om att det helt enkelt är fel mot människor att hålla på med brödkös-politik.

Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
*Även Riksbyggen utnyttjar situationen till max och suger ut så mycket de kan ur stackars unga

Jag är inte vänster på något sätt men är det något V har rätt i så är det att frysa hyror, speciellt i Stockholm och kringliggande städer.
Säger han som skriver som den tyngsta kommunist.
Eller är det så att du inte vet vad som menas med vänster. Det är sådant du ger uttryck för.

Sovjet-politiken med regleringar och köer är tung vänsterpolitik.
Citera
2026-08-04, 22:29
Medlem
Citat:
Går att köpa BR där intill. Där ränta och avgift landar på 2650 per år och kvm.

Så det blir ganska stort påslag för att hyra. Men då kanske det finns betydande skillnader. Har inte kollat i detalj.

(Men det är någon som köat i 2.5 år som har anmält intresse iaf).
Citera
2026-08-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Å andra sidan har skuldkvoten gått ner från 198% år 2021, vad det nu kan bero på.
Stillastående bostadspriser i kombination med att folk amorterat.

Citat:
Byggkostnaden bestämmer facket.
Priset på adressen bestämmer folket.
Citera
2026-08-04, 23:16
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Stillastående bostadspriser i kombination med att folk amorterat.

Vi får hoppas att det fortsätter så, lite tillnyktring är aldrig fel efter prisfest.

Citat:
Byggkostnaden bestämmer facket.
Priset på adressen bestämmer folket.

Materialkostnaderna med alla påslag gör sitt, många led, många smutsiga händer som ska ha sin andel.

Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrensverket
Vad kan vi göra för att skapa bättre, effektivare och sundare konkurrens inom byggupphandlingar?

– Jag tror att vi måste prata mer om affärsetik och hur man bygger en företagskultur som borgar för sund konkurrens. Byggbranschen är sannolikt mer utsatt för korruption än andra branscher. Det räcker med så lite för att någon ska få en hållhake som gör det svårt att säga nej nästa gång. Om alla bestämmer sig för att aldrig gå in i gråzonen eller tillåta den, minimerar vi risken för att behöva ta ställning till något allvarligare. Det här är också en jätteviktig fråga för högskolorna där man utbildar nya chefer till samhällsbyggnad. Det dröjer inte länge förrän ett erbjudande kommer och är man då inte beredd eller har tänkt på konsekvenserna, är risken att man säger ja.

https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/2019/sa-bygger-vi-mer-battre-och-hallbart/

Men! Tråden är Ståkhållmscentrerad och ekonomin är politiserad. Det senare kan faktiskt användas för att lindra de skyhöga bostadspriserna. Kommuner kan ställa krav på byggarna med markanvisningar e.x. Bromma flygfält skall bebyggas med 50% hyresrätter, 30% bostadsrätter och 20% äganderätter med basstandard för att ge arbetarna i närområdet bostäder.
Politiskt fullt möjligt. Där är vi inte.
Det är svårt att se någon förändring till det bättre de närmaste tio åren, höga bostadspriser förväntas.
Svarte Petter i sammanhanget är den övriga ekonomin, Trump, AI-bubbla etc.
Citera
2026-08-05, 06:49
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Men, men, folk vill tydligen ha det så, betalningsviljan finns där och riksdagspartierna är med.
Vill och vill...det finns inte så mycket att välja på. Politikerna och bankväsendet har satt upp det så här.

Citat:
Skulle vi gå in i en finanskris så faller priserna drastiskt, eftersom de högbelånade kommer behöva få ta smällen där. Men även om tåget tuffar på så har jag svårt att se någon markant ökning om inte ytterligare politiska åtgärder tas för att driva upp priserna.

Unga går in överbelånade för att köpa en etta eller tvåa för två miljoner. Om några år så ska de flytta ihop med en partner (i samma sits) och säljer snabbt med kontantinsatsen till förlust. De är fortfarande unga och har därmed låga löner. Visst, de får ut lite pengar ur amorteringen, men det är knappt för att täcka nästa kontantinsats och man blir (som par) begränsad till en bostad för fyra miljoner.

Och nu (efter det höjda bolånetaket och slopade strikta amorterings kravet) är det även så att ungdomar har mindre i termer av nettoförmögenhet, och de amorterar av dessutom mindre än tidigare köpare vilket gör situationen värre för dem.

Man måste tänka i termer av medianlön, för det är medianlöntagaren som driver bostadsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in