Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Varför skulle dom jobba i Stockholm om dom bor i Piteå?
Detta är ett utmärkt exempel på hur trasig Wallincus hjärna är. Den som bor i Piteå kan väl jobba där eller i närheten. Vad hindrar?
För att det är i bland annat Stockholm bostadsbristen är

Du är sannerligen en vilsen gammal man som inte kan hänga med i konversationen.
Vi pratar om bostadsbristen i Sveriges större kommuner, detta är nog för svårt för dig att hänga med på men försök!
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
I verkligheten är det precis tvärtom att jag förstår mycket väl att folk vill bo där entreprenörer och kapitalister ordnar näringsaktivitet och anställer folk till ok löner.
Floskler från någon som inte förstår vad BNP är, helt ointressant att ens bemöta ditt osammanhängande svammel.
Urbanisering har varit ett fenomen i världen i över 100 år, dock är det föga förvånande att du inte har koll på att folk generellt vill bo där jobben finns.
Morgondagens entreprenörer och duktiga, drivna människor sitter just nu fast i utanförskap som skapas av den övervärderade bostadsmarknaden där folk inte kan flytta för att plugga/jobba.
Detta är ett vida känt fenomen och har påtalats i tråden många gånger om när flanders framförde samma argument
Här, läs och bli mer bildad:
"Studenter tvingas tacka nej till utbildning i Göteborg.
De har ingenstans att bo, enligt en ny rapport från Sveriges Förenade Studentkårer."
I din värld skapas tillväxt, välfärd och arbetstillfällen på magiskt vis och inte av hårt arbetande människor som just nu blir portade från samhället
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
I verkligheten har jag visat att dom var dyrare då för folk. De tog mer av disponibel inkomst. Att du inte klarar av att hantera att det varit inflation och reallöneökningar tänkte jag mig kanske skulle ordnas ifall du går om grundskolan. Iaf värt ett försök.
Är det så du rationaliserat vad som skedde?
Tittar vi tillbaka i inläggen så stämmer inte det
Du fick det förklarat för dig att bostäder var mycket, mycket billigare förr och i vanlig ordning blev du förvirrad och drog något påhittat exempel om boendekostnad per månad (mer om det sen) vilket inte alls har med bostadspriserna att göra. Du fick detta förklarat för dig
här där jag och en till visade att förr kostade en bostad ~33 månadslöner och idag kostar den 387 månadslöner.
När du blev ombedd att besvara frågan vilket som är dyrast slutade du svara, vilket du brukar göra när du blir ertappad med att säga saker som helt enkelt inte stämmer.
Är det värt att påtala för dig att bostäder inte ingår i inflationen? Du vet inte hur BNP beräknas så föga förvånande att du inte har koll på inflation heller men för de som faktiskt har koll så förstår man att detta är del i problemet med övervärderingen.
Det kan även tilläggas att hade din teori om att det är månadskostnad som är avgörande för hur billigt/dyrt något är så är stämt så hade det alltid varit billigare att köpa på avbetalning för då blir månadskostnaden lägre.
Tror inte någon som faktiskt kan ekonomi skulle hålla med dig om att det är bättre att betala 1000 kr i månaden i 24 månader än att betala 5000 kr en gång, även om 1000 kr är den lägre siffran.
Därför antagligen som du blir så förvirrad, du förstår inte totalsumma.
Kanske är du som skall tillbaka till årskurs 1 och lära dig detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fore1
Mellan 5-10 år i kö till en 1a i många delar av Storstockholm. Sluta gnäll. Du får en 1a för 1.5 mille i Tyresö, 150tkr kontant. Buuu buu jag får bo i skogen.
Jag ser att du redan blir motbevisad av en annan person så det behövs nog ingen kommentar från mig i denna fråga.
Besvara gärna min fråga, varför kan personer som du inte faktakolla saker innan ni kommer med påståenden?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ja, visst kan man beskriva Hyresregleringen som ren ondska?
Och de som försvarar Hyresregleringen blir då manifestation av ondska.
Hyresregleringen tillkom i första hand för att trycka upp bostadspriserna genom att skapa artificiell bostadsbrist som tvingar in folk på köpesmarknaden.
Problemet är att vi hade behövt avreglering av detta för 25-30 år sedan
Att avreglera hyressystemet idag hade endast lett till högre hyra med samma brist, det är som att sätta ett plåster på en patient som förblödde för 10 år sedan.
Här kommer lite fakta, jag vet att fakta för dig är som vitlök för en vampyr så var så god och läs:
"En ny rapport från Ramboll, framtagen på uppdrag av Hyresgästföreningen, visar att marknadshyror skulle få mycket stora konsekvenser för hyresgäster i Stockholm. I praktiken skulle hyresnivån öka i nästan hela staden – i 78 av 87 områden skulle hyrorna höjas. I genomsnitt skulle stockholmarnas hyror öka med 39 procent."
Hur får du ihop logiken att högre hyra gör det lättare att få en bostad?
Är detta som med amorteringskostnad att du helt enkelt bortser från verkligheten igen för att du inte förstår saker?
Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Nivån i den här tråden går verkligen utför. Wallincus och Tidvind står för så många idiotiska inlägg så man baxnar.
Det gör mig oerhört glad att se dina sammanbrott, nu när filterbubblan verkar fått samma punktering som bostadsbubblan och folk med vettiga åsikter kommer in i tråden istället

Tiden då du, ekbo och flanders tilläts sprida er dynga obehindrat är förbi och jag hoppas du följer flanders exempel och avreggar sig så ingen mer behöver utstå ditt struntprat och påhopp