Citat:
Ursprungligen postat av
PovelRamlar
Hej! Jag undrar varför man väljer att ta amfetamin när det är så uppenbart skadligt för en på så många sätt? Det räcker ju att läsa tråden för att förstå effekterna. Låg impulskontroll eller svag konsekvensanalys?
1. Enligt forskning ungefär hälften till ~2 / 3 så skadligt som alkohol. Dock endast de direkt toxiska effekterna. Amfetamin är betydligt mer beroendeframkallande, vilket i sig är ett problem (såklart). Sen är toxiciteten svår att avgöra rörande amfetamin - dvs hur mycket som är preparatet och hur mycket som är effekterna av preparatet (dvs att man äter / dricker mindre, samtidigt som man bränner enorma mängder energi = dåligt).
2. Det dör 5 gånger fler till följd av alkoholbruk (ca 3 miljoner människor / år) än vad som dör av alla andra droger tillsammans ("narkotika") (ca 600 000 människor / år). Av dessa "alla andra droger" dör 80 %+ av opiater / heroin.
3. Amfetamin har inget fysiskt beroende (dvs man blir inte sjuk när man försöker sluta). Detta till skillnad mot t.ex. heroin eller... alkohol.
4. Enl. en statlig, amerikansk studie krävs kontinuerligt bruk i upp till 12 månader för att bygga upp ett beroende av amfetamin (klart det är individuellt).
5. Jag skulle snarare säga tvärt om rörande impulskontrollen. Där det annars är lätt att bara hugga på en impuls så sitter man (på amfetamin dvs) snarare med laserfokus och kan inte ta in något annat än en enda sak!
6. Det är roligare än alkohol. Dvs skön känsla, makalöst driv - men man blir inte dum i huvudet (i alla fall inte initialt... klart man blir konstig efter att ha varit vaken i 4 dygn, men ja... du fattar).
7. Man blir (initialt) inte flummig och presterar inte sämre. Jag har byggt klockrena IT-lösningar, proddat en massa musik (där jag spelat saker jag har mycket svårt för att spela lika tajt i nyktert tillstånd) m.m. när jag rejsat med amfetamin (till skillnad mot alkohol där man hela tiden blir sämre och sämre på precis allt).
8. Jag upplever sällan avtändningarna som jobbiga. Det är betydligt jobbigare att vara bakis efter riktigt hårt festande på alkohol. Det har dock hänt vid 2 tillfällen att jag mått svindåligt vid avtändning på amfetamin. Vid 1 av dessa 2 tillfällen var det så illa att den enda räddningen var att jag kunde lugna mig med att "det är drogens fel, det kommer gå över snart". Men det är inte ens 1 % av gångerna... så... well... hanterbart.
9. Det är det absolut skönaste man gjort. Att en orgasm på amfetamin är ~10 000 gånger skönare än en "vanlig orgasm"... well... jag hade ljugit om jag sa att det var en liten sak. Det är nog det absolut närmaste jag kommit en religiös upplevelse i livet!