2026-08-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Skulle vara väldigt märkligt eftersom fritidsbåten INTE ”hastigt och oväntat” kört ut framför fartyget likt cyklisten i exemplet så det är en konstig liknelse. Fritidsbåten låg ju framför fartyget en längre stund.

Räcker väl att du läser på åklagarmyndighetens hemsida?

Nej det gör det inte för han har sagt halvskumma saker den där åklagaren som det behöver ställas frågor på.
Citera
2026-08-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Instämmer. Det hela är väldigt konstigt.
Två yrkesmän, förhoppningsvis kunniga, står på bryggan under en realativt enkel färd. Men man får förmoda att de är så yrkesmässiga att det tar uppdraget på allvar. Jag är inte benägen att tro på konspirationer som att de var pårökta, eller kära i varandra.
De har isåfall gjort sitt jobb, och missat totalt. Om de har tuffat i maklig takt i många km utan att se snipan. Sanslöst. Det rimmar inte.
Men f n så får vi tro på det. Sen får vi se vad försvaret kommer med.
Ja, jag tror att det var ett jävla cluster fuck bara. De märkte inte ens av att de sänkte snipan.

De må ha varit duktiga yrkesmän båda två, men här fuckade de verkligen upp och brast i sin uppmärksamhet och fokus, hur man än vrider och vänder på det. Annars hade de larmat omedelbart om man över bord samt satt en båt i vattnen att bärga överlevarna.

Nog för att handelsfartygskaptener är ökända för sin likgiltighet inför fritidsbåtar, så är fan ingen på sjön så iskall att man sänker en familj och kör vidare. De fuckade upp, big time.
Citera
2026-08-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Under sökinsatsen ja. Inte vid olyckstillfället.
Jag var själv ute på sjön i en liten styrpulpet strax norr om olyckan till 21. Det var inte dåligt väder

Jag gick igenom den här skiten med tjommen igår. Han basunerade ut det precis som då i absolut självklara termer och när jag frågade ut honom om det så gav han med sig att han bara satt och gissade och sade att jag saknade läsförståelse som inte förstod det. Gick sedan igenom inlägg för inlägg med tomten där det tydligt visade att han talade som om han visste trots att han gång på gång hade fel och gjorde killgissningar och sedan fler killgissningar baserat på sina tidigare killgissningar.
Citera
2026-08-04, 22:48
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAn
Har du belägg för att knäcken är från en kollision eller kan det lika gärna vara från när det träffade botten/i samband med bärgningen?

Vatten och att båten troligen har luftfickor i sig gör att båten inte träffar botten så häftigt att den bryts av om det är 20 m djupt.

Ett brott/knäck kan självklart bli större på botten eller vid bärgning, men en hel båt går inte itu av något av scenariona.
Citera
2026-08-04, 22:51
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Aftonbladet har väl läst vad du skrivit.

Visa AIS spår på att lotsbåt varit i närheten av Misje Verde

Nu sa Sveriges radio också att lotsen hade lämnat fartyget INNAN det beordrades vända.
Känner du för å pudla?
Citera
2026-08-04, 22:52
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vi var inne på det tidigare i tråden att båda kan ha navigerat efter Älgö fyr och hamnat på samma kurs. Men nu när sjökortet från häktningsframställan kom så ligger fartyget utanför vit sektor från Älgö fyr.
Det var fortfarande så ljust, en flytväst kunde ses på 300m avstånd 30min senare så fyrnavigering var det nog inte
Citera
2026-08-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nu sa Sveriges radio också att lotsen hade lämnat fartyget INNAN det beordrades vända.
Känner du för å pudla?

Ja tydligen var det så.

Skumt att det inte finns något AID spår dock.

Men lotsen kommer ju åka dit nu så...
Citera
2026-08-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Har du någon bra källa? Svårt att veta när det också varierar lokalt.

Ett scenario vi utgår från är att det är dålig sikt pga kraftigt regn. Vilket medför att fartyget bara dyker upp och pappan hinner inte se att fartyget har missat båten och styr själv inte undan samt att pappan inte hinner varna mamman och dottern så de sätter på sig flytväst.

Lots och kapten har angett god sikt. Jag var själv på sjön strax norr om och det var god sikt och inte dåligt väder.
Citera
2026-08-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Inte särskilt. Jag skrev tidigare idag i tråden att lika kompetent som jag är på juridik, lika inkompetent är jag på båt- och sjölivet.

Jag vet såpass mycket att det vid brott i sjöväga trafik kan aktualiseras med differentiering av skuldfrågan. Dvs att skuldfrågan fördelas procentuellt om bägge parter anses ha brutit mot någon regel. När kaptenen häktades så klargjorde åklagaren att det fanns misstankar om överträdelser av flera sjövägsregler (t ex krav på ständig och noggrann utkik och krav på att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som hinns upp). Med detta vid handen kan man konstatera att mycket av skuldfrågan troligen fallit över på kaptenen. Dessutom får ju inte ett större fartyg förlita sig på att en mindre båt har observationsförmåga. En mindre båt har visserligen skyldighet att agera försiktigt och riskfritt i farled. Men p.g.a det förstnämnda så förtar det ju inget ansvar från kaptenen på fartyget. Dessutom finns ju också regeln att om det rör sig om en upphinnandesituation, i sikte av varandra, så är det alltid upphinnande fartyget som har väjningsskyldigt - Vilket jag förstått är en regel som har företräde framför alla andra?

NEJ, den regeln gäller inte med företräde framför alla andra, tvärtom faktiskt, den regeln gäller bara under vissa förhållande, nämligen att fartygen ska vara i sikte av varandra, annars gäller den inte.

Regel 9 däremot, den gäller alltid.

Något som är mycket viktig och grundläggande på sjön är att det finns inga rättigheter, det finns bar skydligheter, och alla fartyg har skyldigheter. Den som ska väja är skyldig att väja och den som inte ska väja är oftast skyldig att hålla fart och kurs. När fartygen inte är i sikte av varandra är skyldigheterna någon annorlunda. Ex.vis. gäller inte regeln om upphinnande när fartygen inte är i sikte av varandra. Såvitt vi vet så här långt så gäller alltså inte upphinnande-regeln (regel 13) i detta fallet.

En annan viktig regel är att alla fartyg är alltid skyldiga att undvika kollision.

Detta faktum, att alla bara har skyldigheter och ingen har rättigheter, innebär att det ofta är så vid kollisioner till sjöss, att det inte bara är en som anses ansvarig för olyckan, det är, vill jag påstå, mycket mer vanligt att bägge anses ha ansvar, än bara den ena. Det sker som regel en ansvarsfördelning procentuellt sett vid en olycka.

I det här fallet kan skeppet anses ha felat pga inte avgivit ljudsignal och inte sänkt sin fart. Där uppstår då problem med kausalitet för vållande till annans död, som jag är övertygad om att du förtstår.

För snipan uppstår problem med flera regler, regel 9, att väja för stort fartyg i trång farled, att hålla utkik, att avge ljudsignal, samt att undvika kollision.

Rent objektivt skulle jag påstå, med det vi vet idag, att snipan har ett större ansvar för att denna olycka inträffade, än vad skeppet har.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sedan vill jag bara upplysa om en sak som verkar glömmas bort i denna tråden: Om kaptenen i fråga skulle åtalas för vållande till annans död, samt överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, så kan ju fortfarande fritidsbåtsförarens brister/misstag lyftas fram som argument emot ansvar för vållande till annans död. Som exempel finns ett fall från Västsverige 2017 där en ung man dog efter att ha cyklat, och blivit påkörd på en parkeringsplats av en bil, som framfördes av en person utan körkort. Personen ifråga åtalades för olovlig körning, smitning och vållande till annans död. I detta fallet dömdes vederbörande för de två förstnämnda brotten, men friades för vållande till annans död. Anledningen till detta var att han inte ansågs ansvarig för cyklistens död. Detta då det var mörkt och regnigt ute och cyklisten hastigt och oväntat, dessutom utan belysning, körde rakt ut/ned på parkeringsplatsen - och kolliderar med bilen som endast körde i 20 km/h. Samma princip kan ju gälla här, dvs att kaptenen döms för överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, men frias för vållande till annans död p.g.a offrets (fritidsbåtsförarens) agerande.

P.S Länka mig gärna kausalitets-inlägget du åsyftar.

Ja, du har helt rätt här, och detta kan bli ett stort problem för åklagaren med den strategi som åklagaren nu har valt i detta mål.

Angående kausaliteten, jag tar det igen.

Åklagaren misstänker kapten för vållande till annans död. Åklagaren har framhållit att kapten brustit i att avge ljudsignal, samt i att anpassa farten till det som i sjövägsreglerna kallas "säker fart".

Problem uppstår här då för åklagaren att visa att olyckan sannolikt kunnat undvikas om

1. skeppet avgivit ljudsignal. Det är problematiskt, för om det regnade kraftigt så orsakar regnet en hel del oväsen under kapellet på en snipa, som kommer i tillägg till motorn som låter en hel del. Man får i det närmaste skrika till varandra för att kunna föra en konversation. Så, frågan är då, hade ljudisignalen överhuvudtaget hörts? Hade man uppfattat den? Hade man agerat på den? Hade man tagit rätt beslut och hade man i så fall hunnit väja? Allt detta måste då åklagaren visa sannolikt hade skett.
2. Säker fart. Här uppstår också frågan om en lägre fart på fartyget hade kunnat undvika olyckan. JA, så klart om skeppet sänkt farten till samma fart som snipan. Men skeppet visste inte att snipan fanns eller vilken fart den hade. Så vad hade varit säker fart, och hade en sådan säker fart då kunnat undvika olyckan? Det måste åklagaren visa. Det är viktigt här att ta hänsyn till att fartyg som dessa har lägsta styrfart för att säkert kunna navigera.

Det här kan bli utomordentligt stökigt för åklagaren.

För snipan är situationen något annorlunda. Att snipan inte avgav ljudsignal kan vi strunta i, det kan vi anta att skeppet aldrig hade hört även om snipan avgivit föreskriven signal. Således betydelselöst även om det var ett regelbrott. Utkik, ja hade snipan haft utkik kanske de hade hunnit väja, det beror på sikten, men det hade räckt med att de hade sett skeppet ca 10 sekunder innan kollision, för att hinna väja undan, har jag för mig att jag räknade ut. Men viktigast av allt, om snipan följt regel 9 hade den inte alls befunnit sig precis i den del av farleden där de stora skeppen går, och då vet vi med säkerhet att olyckan kunnat undvikas. Så, för snipan är kausalitetsfrågan mindre komplex. Men åklagaren har ju bestämt i förväg att snipans skeppare inte ens ska misstänkas trots att det förefaller helt uppenbart att han har begått flera brott mot sjövägsreglerna, inklusive samma brott som skeppets kapten misstänks för.
Citera
2026-08-04, 22:56
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Ja, jag kan allt det där.

Ta en titt på sjökortet finns en fartygsfarled utritad där. Ja eller nej. Om ja = trång farled. Må vara att du som fritidsbåtsförare tycker att det är hur brett som helst men fartygen har navigatoriska begränsningar i den farleden.
Mitten på en farled finns på sjökortet även utsatt utomskärs så det ger jag noll för.
Den finns tom mellan Göteborg och Fredrikshamn…
Citera
2026-08-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Japp, och eftersom fartyget va av modell hybridfartyg och drivs på batteri (delvis) så va sannolikt motorerna avslagna i sundet för att spara bränsle... Hördes inte ett knyst

Eftersom det är el så har dom även säkert köpt Teslas "Self driving assistance" som skulle rapportera till kapten om den såg ngt och automatiskt gira vid risk för kollision....

Teknik är väl underbart!!🤪

Teknik är ok, människors övertro till den är mindre ok… allt detta ät så jäkla tragiskt. Lider med pappan.
Citera
2026-08-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Känner du för å pudla?

Det är så solklart att det förhåller sig så, så det är knappt värt att diskutera.

Men den du diskuterar med tror kanske att lotsen tänkte åka med till Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in