2026-08-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tror de flesta av ren reflex flyttar på sig om det kommer ett stort fartyg även om de inte har någon utbildning. Men olyckan är lite av ett mysterium. Han verkar inte ha varit oerfaren med båtar direkt. Han var uppvuxen i området och borde vara väl medveten om att det passerar större fartyg där och det var familjens snipa han var ute med och hans bror var också ute med båt samma kväll.
Jag tror att frun och ungarna var gnälliga och trötta och ville hem så fort som möjligt.Då blev pappan stressad och chansade på att han kunde åka före fartyget i farleden istället.för att vänta och lägga sig bakom fartyget .Var stressad och gjorde en missbedömning av läget. Kanske.
Citera
2026-08-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Noll sikt? Det var dagsljus ute, bara lätt duggregn och ingen dimma. Sikten var 4+km

Inga problem att ligga i farled oavsett sikt skulle jag säga. Det finns regler som täcker upp alla de scenarion som kan uppkomma.

Har du någon bra källa? Svårt att veta när det också varierar lokalt.

Ett scenario vi utgår från är att det är dålig sikt pga kraftigt regn. Vilket medför att fartyget bara dyker upp och pappan hinner inte se att fartyget har missat båten och styr själv inte undan samt att pappan inte hinner varna mamman och dottern så de sätter på sig flytväst.
Senast redigerad av Petunia78 2026-08-04 kl. 22:43.
Citera
2026-08-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jösses, din okunskap är verkligen rätt allvarlig om du nu har det yrke du påstår. Men visst, jag är samtidigt inte förvånad, och det är den arrogansen inför den kunskap du/ni borde besitta, som gör att bara det kan vara skäl nog att fälla kaptenen här för vållande.

Alla fartyg är alltid skyldiga att undvika kollision.
NEJ, Regel 13 gäller inte alltid.
Någon brödseglarregel existerar inte. Du har ingen aning om när jag seglar för brödfödan och inte, t.ex.
Jo det har man verkligen. Alla vet vem som seglar för sitt bröd. Och charterskeppare räknas inte som brödseglare, även om de får betalt.

Självklart är alla fartyg skyldiga att undvika kollision. Och mest av all är UPPHINNANDE fartyg. Det är typ sjövett 101.

Det finns internationella maritima lagar och regler, kan jag upplysa dig om, din krabbsaltande amfibiemollusk. De är solklara.

I detta fallet har det tydligt visat på bristande sjömanskap från handelsfartygets sida. Om snipan gjort fel är det nästan orelevant i det stora hela, så länge de inte brutit mot sjövägsreglerna. Det upphinnande fartyget är i princip ALLTID det som gör fel vid en kollision.
Citera
2026-08-04, 22:42
Medlem
McAns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Tidigare så påstod jag att båten var knäckt, två dagar senare så insåg alla här att den var det

Jag har förklarat olika radar typer, X och S bandare så ni förstår

Idag så har jag förklarat hur upphinnande båt defineras samt hur lanternorna är konstruerade och varför.

Tar ev en paus nu tills jag ser att ni behöver lite hjälp igen.

Jo, ni kan som hemläxa fundera på om det finns något smart sätt att bedömma ett fartygs storlek nattetid.
Har du belägg för att knäcken är från en kollision eller kan det lika gärna vara från när det träffade botten/i samband med bärgningen?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Vet inte. Är ingen expert inom sjörätt. Men ska jag killgissa, så är det inte ens säkert att de blir fällda om de var bevisat upphinnande, om de kan visa att de var hämmade av sitt djupgående och manöverförmåga.

Men de borde likväl ha haft utkik som identifierat snipan och påkallat uppmärksamhet med sin signal/mistlur samt anropat dem på kanal 16 (kanalen alla fartyg lyssnar på).

Det låter för mig solklart att fartygets kapten agerade fel, och indirekt lotsen som är utan juridiskt ansvar.

Snipans skeppare lär skylla på sig själv och kommer få det tufft med att leva med det också. Varje skeppare är ansvarig för liv och egendom till fullo, på sitt eget fartyg.

De var inte hämmade av sitt djupgående och manöverförmåga dessvärre. Väldigt gott om utrymme på platsen. Kolla sjökortet i aktbilaga 13 här:
https://gofile.io/d/TixbEt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sedan vill jag bara upplysa om en sak som verkar glömmas bort i denna tråden: Om kaptenen i fråga skulle åtalas för vållande till annans död, samt överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, så kan ju fortfarande fritidsbåtsförarens brister/misstag lyftas fram som argument emot ansvar för vållande till annans död. Som exempel finns ett fall från Västsverige 2017 där en ung man dog efter att ha cyklat, och blivit påkörd på en parkeringsplats av en bil, som framfördes av en person utan körkort. Personen ifråga åtalades för olovlig körning, smitning och vållande till annans död. I detta fallet dömdes vederbörande för de två förstnämnda brotten, men friades för vållande till annans död. Anledningen till detta var att han inte ansågs ansvarig för cyklistens död. Detta då det var mörkt och regnigt ute och cyklisten hastigt och oväntat, dessutom utan belysning, körde rakt ut/ned på parkeringsplatsen - och kolliderar med bilen som endast körde i 20 km/h. Samma princip kan ju gälla här, dvs att kaptenen döms för överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, men frias för vållande till annans död p.g.a offrets (fritidsbåtsförarens) agerande.

P.S Länka mig gärna kausalitets-inlägget du åsyftar.
Skulle vara väldigt märkligt eftersom fritidsbåten INTE ”hastigt och oväntat” kört ut framför fartyget likt cyklisten i exemplet så det är en konstig liknelse. Fritidsbåten låg ju framför fartyget en längre stund.
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Kan någon åka hem till den där åklagaren och rycka upp han ur nattskjortan och vråla "Hallå där!! Vad baserar du dina uttalanden på!?? Vi på flashback måste veta!!"
Räcker väl att du läser på åklagarmyndighetens hemsida?
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Tidigare lämnad information om kollisionsvinkeln (påkörning skett bakifrån) grundas på inhämtade, så kallat målspår från olycksbåten och lastfartyget, som båda tydligt visar ett upphinnande rakt bakifrån men även på info från olycksbåtens förare som upplevde det så. Att båtskadorna kan ha annan ”överkörningsvinkel” skulle kunna bero på de starka hydrodynamiska krafter som finns kring ett större fartyg som håller god fart. Skadornas vinkel kan i det här fallet inte heller inverka på oaktsamhetsbedömningen, enligt åklagarens uppfattning.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/lots-delgiven-misstanke-i-utredningen-om-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Vet inte. Är ingen expert inom sjörätt. Men ska jag killgissa, så är det inte ens säkert att de blir fällda om de var bevisat upphinnande, om de kan visa att de var hämmade av sitt djupgående och manöverförmåga.

Men de borde likväl ha haft utkik som identifierat snipan och påkallat uppmärksamhet med sin signal/mistlur samt anropat dem på kanal 16 (kanalen alla fartyg lyssnar på).

Det låter för mig solklart att fartygets kapten agerade fel, och indirekt lotsen som är utan juridiskt ansvar.

Snipans skeppare lär skylla på sig själv och kommer få det tufft med att leva med det också. Varje skeppare är ansvarig för liv och egendom till fullo, på sitt eget fartyg.

Instämmer. Det hela är väldigt konstigt.
Två yrkesmän, förhoppningsvis kunniga, står på bryggan under en realativt enkel färd. Men man får förmoda att de är så yrkesmässiga att det tar uppdraget på allvar. Jag är inte benägen att tro på konspirationer som att de var pårökta, eller kära i varandra.
De har isåfall gjort sitt jobb, och missat totalt. Om de har tuffat i maklig takt i många km utan att se snipan. Sanslöst. Det rimmar inte.
Men f n så får vi tro på det. Sen får vi se vad försvaret kommer med.
Citera
2026-08-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De var inte hämmade av sitt djupgående och manöverförmåga dessvärre. Väldigt gott om utrymme på platsen. Kolla sjökortet i aktbilaga 13 här:
https://gofile.io/d/TixbEt
Nej, jag har sett det, och tidigare nämnt att jag tror inte alls de var de minsta hämmade på den positionen som är märkt i bilaga 13. Jag säger bara OM. Du vet hur sneaky advokater kan vara.
Citera
2026-08-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Tidigare så påstod jag att båten var knäckt, två dagar senare så insåg alla här att den var det

Vad är en knäckt båt??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, att vit sektor anger farledens bredd är nåt AI copy/paste påfund.

Varför är det fel?

a) Vit fyrsektor krymper ju närmare fyren du kommer, detta även om farleden faktiskt blir bredare
b) Ensfyrar har en extremt smal sektor… i teorin bara nån fartygsbredd, självklart är farleden bredare än så
c) många farleder är inte fyrleder, hur bedömer man bredden då?
d) på dagtid ser man inte vit sektor, hur kan man då avgöra om man ligger i den UTAN någon som helst digital hjälp. Digital hjälp har man haft sista 20 åren. Sektorfyrar har funnits i över 100år

Ja, jag kan allt det där.

Ta en titt på sjökortet finns en fartygsfarled utritad där. Ja eller nej. Om ja = trång farled. Må vara att du som fritidsbåtsförare tycker att det är hur brett som helst men fartygen har navigatoriska begränsningar i den farleden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Skulle vara väldigt märkligt eftersom fritidsbåten INTE ”hastigt och oväntat” kört ut framför fartyget likt cyklisten i exemplet så det är en konstig liknelse. Fritidsbåten låg ju framför fartyget en längre stund.

Räcker väl att du läser på åklagarmyndighetens hemsida?

Men jag menade väl inte att vi skulle applicera exemplet rakt av. Kom igen nu!? Jag menar att fritidsbåtsförarens ev. brister/misstag/regelbrott (vad det än må vara) skulle kunna bidraga till att kaptenen inte ansågs ansvarig för vållande till annans död.
Citera
2026-08-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, vittnen har pratat om lokala störtregn, sådana man ibland får vid bilkörning å måste halvera hastigheten. Över på 1-2 minuter å kanske 50öx500meter. Flera av dessa registrerades också på väderappar.

Under sökinsatsen ja. Inte vid olyckstillfället.
Jag var själv ute på sjön i en liten styrpulpet strax norr om olyckan till 21. Det var inte dåligt väder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in