Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Jösses, din okunskap är verkligen rätt allvarlig om du nu har det yrke du påstår. Men visst, jag är samtidigt inte förvånad, och det är den arrogansen inför den kunskap du/ni borde besitta, som gör att bara det kan vara skäl nog att fälla kaptenen här för vållande.
Alla fartyg är alltid skyldiga att undvika kollision.
NEJ, Regel 13 gäller inte alltid.
Någon brödseglarregel existerar inte. Du har ingen aning om när jag seglar för brödfödan och inte, t.ex.
Jo det har man verkligen. Alla vet vem som seglar för sitt bröd. Och charterskeppare räknas inte som brödseglare, även om de får betalt.
Självklart är alla fartyg skyldiga att undvika kollision. Och mest av all är UPPHINNANDE fartyg. Det är typ sjövett 101.
Det finns internationella maritima lagar och regler, kan jag upplysa dig om, din krabbsaltande amfibiemollusk. De är solklara.
I detta fallet har det tydligt visat på bristande sjömanskap från handelsfartygets sida. Om snipan gjort fel är det nästan orelevant i det stora hela, så länge de inte brutit mot sjövägsreglerna. Det upphinnande fartyget är i princip ALLTID det som gör fel vid en kollision.